Ciśnienie w rurach wodociagowych

Witam,
Mam taki plan, zeby wziac stary, metalowy zbiornik na wode, z ktorego wychodzi nagwintowana rura 1/2 ? 3/4 ? (nie pamietam) , zakopac go w ziemi ma glebokosc metra (akurat mam taki dol) ,
dokrecic do niego zwykla ocynkowana rure i uzywac tego zbiornika jako zapasowego pojemnika do kompresora. Kompresor ma zbiornik 25 ltr i cisnienie 8 bar, wiec taki 100 litrowy zbiornik dodatkowy bardzo by mi sie przydal.
Pytanie jest takie, czy zwykle rury ocynkowane, wodne wytrzymuja 8 bar ? Czy cisnienie w sieci nie jest przypadkiem 6 bar ?
pozdrawiam pluton

Za bezpeiczne uważa się 2,5 bara, za niebiezpieczne 4 bary. Trzeba sprawdzić czy wytrzyma 8 bar. W tym celu należy użyć wody, a nie powietrza, bo to bezpieczniej w razie awarii.

Chyba MPa?
--
__________________________________________MAT_______

http://www.konsorcjumstali.com.pl/techniczne/rury.htm
Na tej stronie podają, że poddają takie rury badaniu ciśnienim 4,9 MPa. Zastanawia mnie jednak co innego. Po zakopaniu zbiornika, bedzie problem z usuwaniem wody, która zazwyczaj gromadzi się w zbiorniku ze sprężonym powietrzem, nawet ja za kompresorem zastosować odwadniacz, to torchę wody w zbiorniku zawsze się gromadzi, tym bardziej, że metr po ziemią temeratura spada w stosunku do otoczenia kompresora.

Zbiornik ma ksztalt walca, zakonczenia owalne, w jednym z zakonczen 'wbite' sa 2 rury. Jedna siega do srodka walca (i to bedzie wlot), druga jest krociutka ( i to bedzie wylot). Walec bedzie ustawiony pionowo. Dalej nie trzeba chyba nic mowic :)
Postaram sie tez przez te ryru wcisnac pare kawaleczkow betonu. Niech sobie bedzie bardziej zasadowo.
pozdrawiam pluton
On Thu, 27 Mar 2008 15:31:38 +0100, pluton wrote:

30m wiezowce zazwyczaj maja wlasna hydrofornie.
Ale jak to robia w Karpaczu to jestem bardzo ciekaw. Tam miejscowosc ma chyba ze 300m roznicy wysokosci.

w takich miejscowach - m. in. w karpaczu - masz stacje podwyzszania cisnienia i dosyc wysokie cisnienia w sieci wodociagowej.pozniej na przylaczach do budynkow masz reduktory tego cisnienia zeby nie przekraczalo cisnienia dopuszczalnego w instalacji
On Sat, 12 Apr 2008 16:31:02 +0200, pawel wrote:

Tych stacji musialoby byc chyba sporo w calym miescie ?

i siec zrobiona powiedzmy na 20 atmosfer ?

6bar to maksymalne ciśnienie robocze zbiorników w bojlerach więc jeśli zbiornik nie jest skorodowany to 10 bar powinien wytrzymać tylko warto by zrobić odpływ kondensatu a to może być kłopotliwe bo należało by w najniższym punkcie zbiornika dorobić króciec a spawanie raczej nie wchodzi w grę bo zbiornik błyskawicznie by na spawie korodował, lepszy byłby króciec wkręcany z kołnierzem od wewnątrz ale nie pozwalał by spuszczać całego kondensatu. jeśli nie potrzebujesz więcej niż 5-6 bar po reduktorze rozważył bym zmniejszenie ciśnienia w zbiorniku do 8 bar, i bezpieczniej i sprężarka będzie się mniej zużywała.

Chrzanic zbiornik, i tak za pare lat wybuchnie :) Chcialbym widziec te krety, ktore beda wylatywac ze swoich kretowisk na pare metrow w gore, jak lawa z wulkanu :)

Pisalem o tym w tym watku.

Postaram sie wlac przez te ryrke odplywowa z pol litra farby do srodka.

8 bar to maks mojej sprezarki. Tylko nie wiem, czy zwykle rury wodociagowe ocynkowane tyle wytrzymaja.
A jak nie, to co zastosowac ?
pozdrawiam pluton

Taki zbiornik jak przetrzyma pierwsze napompowanie to później nie wybuchnie. Rury wytrzymają. Możesz zamiast rur metalowych użyć plastikowych przewodów do sprężonego powietrza. Te wytrzymają na pewno a będą tańsze i prostsze w montażu.

tylko o ile pamietam wyloty ze zbiornika za 1/2 (czy 2/3 ?). i tak trzeba bedzie jakas redukcje zrobic.
dzieki pozdrawiam pluton

Witam Możesz też zrobić to na zwykłych rurach Pex, wytrzymaja napewno cisnienie a i są tańsze od ocynku i szybciej sie kładzie, masz skecane albo zaciskane złączki, jak wolisz. Testowaem taką rurkę fi20 i wytrzymała 50 bar :). pozdr.
Dnia Fri, 28 Mar 2008 10:10:22 +0100, pluton napisał(a):

Ujmując rzecz żartobliwie rozumiem, że ta konstrukcja nie ma głównie na celu "ostatecznego rozwiązania kwestii kretów" na Twoim terenie? Musisz pamiętac, że w Polsce na mocy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt objętych ochroną (Dz. U. Nr 220 z 2004 r., poz. 2237; Załącznik nr 2) kret objęty jest ochroną częściową "z wyjątkiem występującego na terenie ogrodów, upraw ogrodniczych, szkółek, lotnisk, ziemnych konstrukcji hydrotechnicznych oraz obiektów sportowych".
--
Arek Switalski
Kłamstwo zdąży obiec pół świata, zanim prawda włoży buty [James

Jestem milosnikiem kretow i nigdy bym zwierza nie uszkodzil. Tak sobie tylko obrazowo zilustrowalem, jakie moga byc skutki eksplozji zbiornika, kiedy (jezeli) 8 bar wpelznie w krecie korytarze.
NA razie zbiornik okazal sie przezarty rdza, wiec nie wiem, co robic. Musze odciac dziurawe dno i zbadac stan tulei.
A na Allegro wbrew poradom od znajomych nie widzialem zadnego zbiornika do 100 litrow (i jeszcze zeby kosztowal ponizej 100 pln).
Za to podobno sa jakies zbiorniki cisnieniowe HDPE, prawda to ?
pozdrawiam pluton
pisze, co następuje...

Używana butla LPG. Ciśnienie próbne 4MPa, ciśnienie robocze 2MPa. Czyli i tak 2x tyle ile Ci potrzeba. Dorobisz (albo dospawasz) sobie tylko dekiel (kołnierz) z króćcami w miejsce wielozaworu i gotowe :)

Błądzisz :)
pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami"

Wielkie dzieki.
pozdrawiam pluton

Related Threads