Ciśnienie w rurach wodociagowych

Have a question or want to show off your project? Post it! No Registration Necessary.  Now with pictures!

Threaded View
Witam,

Mam taki plan, zeby wziac stary, metalowy zbiornik na wode,
z ktorego wychodzi nagwintowana rura 1/2 ? 3/4 ? (nie pamietam) ,
zakopac go w ziemi ma glebokosc metra (akurat mam taki dol) ,
dokrecic do niego zwykla ocynkowana rure i uzywac tego
zbiornika jako zapasowego pojemnika do kompresora.
Kompresor ma zbiornik 25 ltr i cisnienie 8 bar, wiec taki
100 litrowy zbiornik dodatkowy bardzo by mi sie przydal.

Pytanie jest takie, czy zwykle rury ocynkowane, wodne wytrzymuja 8 bar ?
Czy cisnienie w sieci nie jest przypadkiem 6 bar ?

pozdrawiam
pluton

Odp: Ciśnienie w rurach wodociagowych
Za bezpeiczne uważa się 2,5  bara, za niebiezpieczne 4 bary. Trzeba
sprawdzić czy wytrzyma 8 bar. W tym celu należy użyć wody, a nie powietrza,
bo to bezpieczniej w razie awarii.

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

Chyba MPa?

--
__________________________________________MAT_______

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych
Witam

http://www.konsorcjumstali.com.pl/techniczne/rury.htm

Na tej stronie podają, że poddają takie rury badaniu ciśnienim 4,9 MPa.
Zastanawia mnie jednak co innego. Po zakopaniu zbiornika, bedzie problem z
usuwaniem wody, która zazwyczaj gromadzi się w zbiorniku ze sprężonym
powietrzem, nawet ja za kompresorem zastosować odwadniacz, to torchę wody w
zbiorniku zawsze się gromadzi, tym bardziej, że metr po ziemią temeratura
spada w stosunku do otoczenia kompresora.

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

Zbiornik ma ksztalt walca, zakonczenia owalne, w jednym z zakonczen 'wbite'
sa
2 rury. Jedna siega do srodka walca (i to bedzie wlot), druga jest krociutka
( i to bedzie wylot). Walec bedzie ustawiony pionowo.
Dalej nie trzeba chyba nic mowic   :)

Postaram sie tez przez te ryru wcisnac pare kawaleczkow betonu. Niech sobie
bedzie bardziej zasadowo.

pozdrawiam
pluton

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

30m wiezowce zazwyczaj maja wlasna hydrofornie.

Ale jak to robia w Karpaczu to jestem bardzo ciekaw.
Tam miejscowosc ma chyba ze 300m roznicy wysokosci.

J.

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

w takich miejscowach - m. in. w karpaczu - masz stacje podwyzszania
cisnienia i dosyc wysokie cisnienia w sieci wodociagowej.pozniej na
przylaczach do budynkow masz reduktory tego cisnienia zeby nie przekraczalo
cisnienia dopuszczalnego w instalacji

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

Tych stacji musialoby byc chyba sporo w calym miescie ?

i siec zrobiona powiedzmy na 20 atmosfer ?

J.

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

6bar to maksymalne ciśnienie robocze zbiorników w bojlerach więc jeśli
zbiornik nie jest skorodowany to 10 bar powinien wytrzymać tylko warto
by zrobić odpływ kondensatu a to może być kłopotliwe bo należało by w
najniższym punkcie zbiornika dorobić króciec a spawanie raczej nie
wchodzi w grę bo zbiornik błyskawicznie by na spawie korodował, lepszy
byłby króciec wkręcany z kołnierzem od wewnątrz ale nie pozwalał by
spuszczać całego kondensatu. jeśli nie potrzebujesz więcej niż 5-6 bar
po reduktorze rozważył bym zmniejszenie ciśnienia w zbiorniku do 8 bar,
i bezpieczniej i sprężarka będzie się mniej zużywała.

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

Chrzanic zbiornik, i tak za pare lat wybuchnie :) Chcialbym widziec te
krety,
ktore beda wylatywac ze swoich kretowisk na pare metrow w gore,
jak lawa z wulkanu :)

Pisalem o tym w tym watku.

Postaram sie wlac przez te ryrke odplywowa z pol litra farby do srodka.

8 bar to maks mojej sprezarki. Tylko nie wiem, czy zwykle rury wodociagowe
ocynkowane tyle wytrzymaja.

A jak nie, to co zastosowac ?

pozdrawiam
pluton

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych
Taki zbiornik jak przetrzyma pierwsze napompowanie to później nie wybuchnie.
Rury wytrzymają. Możesz zamiast rur metalowych użyć plastikowych przewodów do
sprężonego powietrza. Te wytrzymają na pewno a będą tańsze i prostsze w montażu.

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

tylko o ile pamietam wyloty ze zbiornika za 1/2 (czy 2/3 ?). i tak trzeba
bedzie jakas
redukcje zrobic.

dzieki
pozdrawiam
pluton

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

Możesz też zrobić to na zwykłych rurach Pex, wytrzymaja napewno cisnienie a
i są tańsze od ocynku i szybciej sie kładzie, masz skecane albo zaciskane
złączki, jak wolisz. Testowaem taką rurkę fi20 i wytrzymała 50 bar :).
pozdr.

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych

Ujmując rzecz żartobliwie rozumiem, że ta konstrukcja nie ma głównie na celu
"ostatecznego rozwiązania kwestii kretów" na Twoim terenie?
Musisz pamiętac, że w Polsce na mocy Rozporządzenia Ministra Środowiska z
dnia 28 września 2004 r. w sprawie gatunków dziko występujących zwierząt
objętych ochroną (Dz. U. Nr 220 z 2004 r., poz. 2237; Załącznik nr 2) kret
objęty jest ochroną częściową "z wyjątkiem występującego na terenie
ogrodĂłw,
upraw ogrodniczych, szkółek, lotnisk, ziemnych konstrukcji hydrotechnicznych
oraz obiektĂłw sportowych".

--
Arek Switalski
Kłamstwo zdąży obiec pół świata, zanim prawda włoży buty [James

Jestem milosnikiem kretow i nigdy bym zwierza nie uszkodzil. Tak sobie tylko
obrazowo
zilustrowalem, jakie moga byc skutki eksplozji zbiornika, kiedy (jezeli) 8
bar
wpelznie w krecie korytarze.

NA razie zbiornik okazal sie przezarty rdza, wiec nie wiem, co robic.
Musze odciac dziurawe dno i zbadac stan tulei.

A na Allegro wbrew poradom od znajomych nie widzialem zadnego zbiornika
do 100 litrow (i jeszcze zeby kosztowal ponizej 100 pln).

Za to podobno sa jakies zbiorniki cisnieniowe HDPE, prawda to ?

pozdrawiam
pluton

Re: Ciśnienie w rurach wodociagowych
pisze, co następuje...

Używana butla LPG.
Ciśnienie próbne 4MPa, ciśnienie robocze 2MPa. Czyli i tak 2x tyle ile
Ci potrzeba. Dorobisz (albo dospawasz) sobie tylko dekiel (kołnierz) z
króćcami w miejsce wielozaworu i gotowe :)

Błądzisz :)

pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usuń cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzymać język za zębami"

Wielkie dzieki.

pozdrawiam
pluton

Site Timeline