hala katowice

Skoro mozesz powiedziec "cos wiecej", sluchamy, bo to co piszesz to wyglada na takie pisanie po linii i na bazie; moze ktos zadbal o to by opinia wygladala tak a nie inaczej. Moje zdanie niestety jest inne, byla konktretna i bezposrednia przyczyna zawalenia sie tyego dachu.

Z jakimi zalozeniami, chyba z sufitu. Dla mnie jest ewidentne, ze hala zostala zerznieta z jakiejs isniejacej i sprawdzonej konstrukcji. Podstawową zasadą obowiązującą

A coz tu byl za problem, przecie w srodku byly slupy a na zewnatrz sciany. Czy to takie trudne wyobrazic sobie co na czym stoi czy wisi? Tu błąd był taki że jak po

No coz, czesto profesor tez pada pod ciezarem swego, rekami swych asystentow tworzonego, dorobku nalkowego. okazalo się ze w jednym miejscu połączenie bylo przeciążone 8-krotnie (widac

No to tu masz u mnie piatke, tego rzeczywiscie nie wiedzialem. Ale to tylko potwuerdza mija hipoteze, ze bezposrednia przyczyna zawalenie sie dachu bylo stopienie sie grubej warstwy sniegu i splyniecie wody zgodnie ze spadkiem tego dachu. Jaki on byl? Chyba do srodka. I nic nie stalo na przeszkodzie aby dokladnie przy srodkowych slupach nie powstalo obciazenie nawet te 8 razy przekraczajace modelowe, bo wloty do rur byly zamarzniete. Budynek byl ze stali co powinno dać jakies oznaki przed

Byly wyrazne oznaki ugiecia i zwichrowania sie dzwigarow. Jeden facet z glowa na karku jak to zobaczyl to uciekl pod sciane zewnetrzna i to uratowalo mu zycie. A co do betonu tez nie masz racji, beton tez ostrzega zanim sie zawali i to dosc glosno. Natomiast stal nie zawsze, ona sobie po cichutku plynie i dopiero wtedy z hukiem sie zrywa. Zreszta takie oznaki byly -

No widzisz i tu wyszlo szydlo z worka. Pisales, ze nie ma nic takiego jak bezposrednia przyczyna a tu nagle okazuje sie ze jednak trzeba takie dachy odsniezac... Widzisz, opinia sadowa bieglych czy nawet superspecjal ekspertow to jedno, a prawda to czesto druga, nie zawsze pokrywa sie z opinia. Ja zawsze i wszedzie gdzie tylko moge propaguje teze, ze w kazdym bez wyjatku zjawisku biora udzial wszystkie inne mozliwe zjawiska i dzialaja wszystkie bez wyjatku prawa fizyczne. W tym rowniez socjologiczne, spoleczne, i inne takie. Mysle, za kumasz co mam na mysli. Pzdr.

Reply to
tornad

Albo korzystamy z faktu ze mamy juz te komputery i podstawy sie zmienily - wcale nie musimy robic "czytelnie".

No wlasnie - przeciazone w stosunku do czego ? Jakis gotowy element ma 8-krotny nadmiar w stosunku do nominalu ?

Czy projektanta uratowala inzynierska tradycja - z obliczen wychodzi ze wystarczy srubka M10, ale w budownictwie stosujemy minimum M20, i cztery zeby ladniej wygladalo.

A w ogole wiedzial o tym ? Bo tak mi sie wydaje ze jak pofrunie nakretka to sie nie wzywa nadzoru .. i tu byc moze byl blad uzytkownika .. niekoniecznie zawiniony, bo w koncu moze nie miec wyksztalcenia zeby to wiedziec.

A byl tu takowy wpis ?

Bo o ile rozumiem to stanowisko sadu w ktorej sprawie [ubezpieczenie ?] bylo takie ze u nas nie ma zwyczaju kontrolowac sniegu na dachu, uzytkownik moze zalozyc ze dach jest odpowiednio mocny ..

No i czy ubezpieczenie wlasciciela hali obejmuje niekompetencje pracownika-administratora obiektu. Ktory moze byc na urlopie, zwolnieniu itp ..

Robert Tomasik

Użytkownik Robert Tomasik napisał:

W budownictwie masz nie jeden duży współczynnik bezpieczeństwa tylko osobne współczynniki obciążenia (zwiększające obciążenie - poza nielicznymi wypadkami kiedy je zmniejszają bo tak jest gorzej dla konstrukcji) i współczynniki materiałowe (zmniejszające wytrzymałość materiału). W metodach badania wytrzymałości materiału też są pewnie jakieś zapasy.

8 razy też coś za dużo mi się wydaje. Konstrukcja zawaliła się przy obciążeniu śniegiem około 2 razy przekraczającym przyjmowane normowe obciążenie śniegiem. Więc przyjmując że obciążenie śniegiem stanowi zdecydowaną większość obciążeń działających na konstrukcję (koledzy z praktyką w projektowaniu hal pewnie będą potrafili z własnych doświadczeń podać orientacyjnie jaki % całkowitego obciążenia stanowi śnieg) to razem z zapasami o których pisałem wyżej mogło się uzbierać te 8 razy. Oczywiście to mogło zajść tak jak piszesz przez przekazanie obciążeń z nadmiernie odkształconego elementu na inne. Pewnie było jedno i drugie.
Reply to
Michał Grodecki