Jak narysowa? ?limak?

Cześć wszystkim, mam problem, z którym nie potrafię sobie poradzić. Potrzebuję wykonać ślimak - typowy element do przykładowo linii rozlewowych. O ile wykonanie nie stanowi problemu, o tyle nie mam pojęcia jak wygenerować bryłę o takim kształcie.

Tutaj szkic koncepcyjny:

Używam Solid Works. Istnieje kreator tego typu ślimaków, wystarczy odpowiednio go sparametryzować i teoretycznie powinienem dostać co potrzebuję. Kłopot w tym, że program ma błąd (już zgłoszony producentowi) i bryłę którą generuje nie mogę użyć, ze względu na złe odwzorowanie kształtu wybrania. Poprosiłem o pomoc dostawcę oprogramowania. Minęły 2 tygodnie, klient czeka, a ja nie mam żadnej pomocy i nie jestem w stanie detalu wykonać. Pomyślałem, że może jądro SW (i tym podobnych) może mieć problem, więc poszedłem w stronę Autodesku - Inventora konkretnie (zupełnie inne jądro programu). Przedstawiciel regionalny problem przyjął, starał się pomóc, ale niestety jest za słaby. Podesłał mi 2 bryły zupełnie nie przystające do moich potrzeb (błędy w podstawowych parametrach, wygenerowane bez zastanowienia zupełnie tak, jak gdyby tylko tyle potrafił).

Żeby był weselej, wygenerowałem już podobny ślimak, ale z wybraniem kwadratowym. Wydawał mi się trudny, a poszedł łatwo. Obecnie pożądany wydawał mi się banalny, a nie potrafię go wygenerować.

Proszę o pomoc w rozwiązaniu tego problemu. Zdaję sobie sprawę, że takie rozwiązanie wymaga kosztów.

Pozdrawiam. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Nie używałem SW od ponad 5 lat, ale wydaje mi się że tracisz czas. Inventor to już kompletne nieporozumienie, on w ogóle się nie nadaje do tworzenia geometrii bardziej skomplikowanych od gwoździa papiaka :-) Spróbuj Creo. Konrad

Nie jest tak źle z SW (choć przyznaję, że poza Inventora i SW nie wyszedłem). Do modelowania części maszyn jest absolutnie wystarczający... za wyjątkiem ślimaków ;)

Używasz?

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Używałem przez kilka lat, ale teraz zajmuję się rachowaniem (MES, Mathcad itd) Konrad

Irek N. snipped-for-privacy@taki.tajny.jest> napisał(a):

Byc moze droga srodka freza kulistego jest kanciasta. Ona powinna miec, jak sadze, ciagla pierwsza pochodna. Jak jest, mozna zobaczyc po rozwinieciu walca o promieniu r=85,250 , na ktory ta droga jest nawinieta.

widac, ten wielomian trzeciego stopnia daje dobre przyblizenie: y=0,000002*x^3-0,003*x^2+4,9297*x Mozna teraz wyznaczyc krzywa przestrzenna srodka drogi freza.

We wspolrzednych walcowych droga srodka freza kulistego jest dana przez trzy wspolrzedne: kat => alfa=y/r ; promien => r= 85,250; wspolrzedna osiowa => x

Sprobuj, moze sie uda obrobic walek kula po tej drodze?

Pozdrawiam WM

Reply to
WM

Ależ Panie, model.. na razie tylko model. Jak będę miał model, będę frezował :)

Tutaj nie do końca łapię o co biega. Próbujesz rozwinąć ścieżkę dla freza, ale ja nie mam freza o takiej średnicy jak potrzebujesz. Jeśli sobie życzysz, tak się toto frezowało (model poprzedni - bardziej kwadratowy):

Obróbka wykańczająca, zgrubny cykl był frezem płaskim fi12mm - byle jak. ;)

Oczywiście że udało by się, tylko z kilku powodów tak się nie robi. Jeżeli już trzeba pominąć CAM-a i brać bardzo grubo materiał, to robi się to tak:

Tutaj zresztą popełniono błąd, korzystniej było by kręcić ślimaka w odwrotną stronę - frez pracował by nie dolną częścią, a górną. W efekcie mniej by drgał (sztywniejszy).

Pozdrawiam. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Irek N. snipped-for-privacy@taki.tajny.jest> napisał(a):

Sa programy CAD , ktore maja opcje wycinania jednej bryly druga. Przypomina to nieco frezowanie, ale moze rzeczywiscie nazywa sie inaczej.

SolidWorks tej opcji akurat nie ma, ale za to ma opcje wycinania bryly przez przeciaganie profilu po sciezce. W Twoim przypadku profilem tym jest okrag o srednicy 120,5 . Sciezke narysowales kolorem niebieskim na tym rysunku:

Ja tylko ja rozwinalem i zaryzykowalem hipoteze, ze wyglada ona tak:
ze jest ona linia lamana w punktach zmiany skoku, co moze byc ewentualnym powodem pozniejszych problemow.

Zaproponowalem, w poprzednim poscie, zeby lamana wygladzic:

Podalem tam rowniez, rownanie poprawionej sciezki, ktora sprobuj przeciagnac profil tnacy, czyli okrag 120,5 . W SolidWorksie moze nie byc mozliwosci definiowania krzywej bezposrednio rownaniem we wspolrzednych walcowych. Mozna za to generowac krzywa gladka, przechodzaca przez zadane punkty. Punkty te bez problemu wygenerujesz z podanych, w moim poprzednim poscie, rownan sciezki. Mozesz to zrobic np. w Excelu.

Pozdrawiam WM

Reply to
WM

WM snipped-for-privacy@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał(a):

Aby zastapic ta operacje przeciaganiem profilu po sciezce, trzeba sprawic, by wszedzie profil tnacy byl prostopadly do sciezki. Wymaga to odpowiedniego ustawienia plaszczyzn, z profilem tnacym, zwlaszcza w punkcie poczatkowym sciezki.

Trzeba dac odpowiednio duza liczbe tych punktow. Najlepiej ja dobrac doswiadczalnie.

Pozdrawiam WM

Reply to
WM

Znasz jakiś program który potrafi w sposób gładki przeciągnąć bryłę (nie płaski szkic) wzdłuż ścieżki wycinając w ten sposób inną bryłę? Konrad

Konrad Anikiel snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Chyba jednak SolidWorks tez to ma:

WM

Reply to
WM

O, nie wiedziałem. Nie bawię się teraz cadami, trochę nie w temacie jestem. Konrad

Witam w Rhino wychodzi coś takiego

, tak na szybko z wymiarów z Twojego rysunku.

Pozdrawiam Tomek

Tom

Konrad Anikiel snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Nie pisza od ktorej wersji SW jest opcja przeciagania bryla.

Za to pisza, ze :

''ścieżka musi być styczna w granicach samej siebie (bez ostrych konturów) i rozpoczynać się w punkcie na lub w obrębie profilu obiektu narzędzia.''

WM

Reply to
WM

Tom pisze:

Blisko, blisko, tylko wejście jakieś niedociągnięte. Sprawdziłeś jak w wybraniu leży wałek fi 120?

Jeśli to nie problem, wrzuć gdzieś kawałek do testu ... żeby nie było że darmo :)

Pozdrawiam. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Nie mają co pisać, bo ta opcja po prostu nie działa poprawnie. Zgłoszone, mam numer SPR... i co z tego :(

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Ok, ale to nie w tym problem. Nie mam nic do gładkości krzywej - jest mało istotna z mojego punktu widzenia. Problem w tym, że przy pomocy tej krzywej nie będę w stanie wyciąć w walcu ślimaka. Nie chodzi o to, że ślimak ma _skoki w skoku_ :), chodzi o to, że wybranie nie ma dobrego kształtu. Powiększ sobie jedno wybranie z PDF-a, tam widać o co chodzi.

Pozdrawiam. Irek.N.

Reply to
Irek N.

witam wycięte wałkiem fi 120,5 wejście jest przeciągnięte -117,5 wyjście przesiągnięte stycznie z wałka fi120,6

daj jakieś namiary i w jakim formacie to możesz przetestować w swoim programie, bo Rhino oficjalnie daje *.3dm , a export do: dwg, dxf, igs, iges, sat,stp, x_t

Pozdrawiam Tomek

Tom

Cześć, możesz posłać na konto CV na serwerze 1024 kropka pl. Format jakikolwiek czytany przez SW, iges, step, może być parasolid...

Temat chyba rozwiązany i to przy pomocy SW, ale nie wyobrażam sobie ponownej takiej walki, więc na przyszłość chętnie skorzystam.

Pozdrawiam. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Tomku, daj w mailu jakiś telefon do Ciebie, proszę.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Temat nadal aktualny. W SW jakoś rzeźbimy, ale dalekie to od doskonałości. Wszystkie inne systemy do których dotarłem wysypały się (Inventor, Rhino). Co Creo nie dotarłem, mam jeszcze w zapasie TFlex-a, ale to trochę potrwa. Jakieś sugestie?

__ Irek.N.

Reply to
Irek N.