Jak przeciąć szkło? Może metodą ' waterjet ' ?

Ktos tu kiedyś pytał jak przeciąć szkło hartowane?

Można to zrobić metodą 'waterjet'. Cięcie podobno następuje pod wpływem energii kinetycznej strumienia cieczy. Zaskakuje stosunkowo mały wypływ wody od 300 do 3000g/min i mały obszar niszczącego działania strumienia, ktory działa jedynie na dno szczeliny a nie na jej boki. W przypadku ciecia liscia kapusty nie widać specjalnie jego uginania sie i przesuwania (co by wystąpiło przy cięciu nożem).

Oglądałem niedawno podobną maszynę na targach w Poznaniu i jestem pod wrażeniem.

Na tych filmach można podziwiać co potrafi strumień wody czystej lub zawierającej ścierniwo,wylatujący z prędkoscią wielokrotnie przekraczającą predkość dźwieku: Tu woda tnie stal:

Woda tnie jedzenie:
Woda tnie szkło:

Pozdrawiam WM

Reply to
Wlodzimierz

KA snipped-for-privacy@b.c napisał(a):

Nie miałem takich intencji .

Jest to przesunięta w czasie odpowiedź na post:

metoda cięcia nie jest popularna , a sądzę że warta uwagi.

WM

Reply to
Wlodzimierz

Metoda jest BARDZO popularna, a w tamtym wątku o waterjecie pisałem. Konrad

Reply to
KA

KA snipped-for-privacy@b.c napisał(a):

No tak, twierdziłeś, ze nie mozna zacząć bezpośrednio od środka tafli, jednak na filmie widać co innego.

ń działa skrawająco głównie w miejscu uderzenia strugi.

Nie przesadzasz z tą popularnością metody?

WM

Reply to
Wlodzimierz

Czy mi sie wydaje czy zaczynaja jednak na brzegu tafli ?

Hm, czy to by potrafilo zaczac od srodka ? Woda musi miec jakies ujscie, bo inaczej wytlumi przeplyw.

Swoja droga jestem troche zdziwiony ze szklo sie tak ladnie tnie.

Chyba nie - water-jet glass - google ujawnia 616 tys linkow.

W Orange County Choppers tez maja taka maszynke [kto ma Discovery ten wie :-)]

J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Wyraźnie tego nie widać.

Na jednym filmie widać jak strumień porusza się ruchem wahadłowym w środku płyty po odcinku zagłebiając się stopniowo w materiał.

Na innym filmie pokazali jak maszyna wycina rybkę w środku blatu.

Nie jest to jeszcze tak popularna metoda jak cięcie laserowe, lub plazmowe.

Winda kosmiczna ta to dopiero jest popularna w masmediach :-)

WM

Reply to
Wlodzimierz

Na tym filmie ogólnie widać niewiele. Być może przy sztuczkach z jakimiś lead-inami mozna w materiał się wgryźć, zresztą to samo się robi w laserach i plazmach.

Używa się, używa. Nie powszechnie, bo do cięcia blachy waterjet jest droższy i gorszy od lasera. Jasne, że do cięcia gumy, sklejki, szkła i palców jest bezkonkurencyjny, ale to jest margines.

Konrad

Reply to
KA

Jakos sobie z tym radzi:

Chętnie bym zobaczył analizę tego co się dzieje w miejscu styku strumienia wody z materiałem. Jaki , głównie ,mechanizm jest odpowiedzialny za usuwanie materiału w przypadku strumienia czystej wody?

WM

Reply to
Wlodzimierz

I z czego sa dysze zrobione :-)

Metoda jest stara [przynajmniej dla metali] to pewnie sie doczekala teorii.

Wlodzimierz napisał(a):

A czy orientuje się ktoś jakie są koszta takiej operacji?? chciałbym wyciąć z pakietów blachy aluminiowej 0,8mm (np 10 czy 20 warstw) jakiś detal. Czy w ogóle można ciąć pakiety blach tzn nie jednorodny materiał ale złożony z kilku arkuszy

Reply to
noker

Laserem się nie da. Z tej samej przyczyny raczej sądzę że waterjetem też się nie da. Ale nie używam tego, więc się nie znam. Zresztą, nawet gdyby się dało, to złożenie pakietu dziesięciu blach skutkowałoby tym, że maszyna by to cięła dziesięć razy wolniej. To nie jest miecz Jedi, to musi się stosować do praw fizyki!

Konrad

Reply to
KA

noker <noker_gazeta snipped-for-privacy@pomysl.przed.wyslaniem.bla.pl> napisał(a): (...)

Z opisu producenta wynika, że istnieje mozliwość cięcia kilku warstw:

ę:''Takie cięcie polega na odcinaniu krawędzi elementu poruszającego się po taśmie produkcyjnej, często grupuje się elementy w kilka warstw przed procesem dzielenia. ''

WM

Reply to
Wlodzimierz

J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Z diamentu:

Chętnie bym poznał teorię.

WM

Reply to
Wlodzimierz

J.F. <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Podają, że są diamentowe.

Zdawało mi się, ze to podobny mechanizm co przy kawitacji. Ale teraz po zobaczeniu filmów mam wątpliwości.

WM

Reply to
Wlodzimierz

Wodš tnie się pakietowo, właśnie w ten sposób spiep.... mi 10 arkuszy blachy za jednš pomyłkš - mieli błšd w programie i cieli stertę 10x0.22mm stali chromowanej.

Jedyny problem o jakim słyszałem w takim przypadku to podrywanie cieńkich arkuszy, za lekkie sš. __ Pzd, Irek.N. (irek na serwerze 1024.pl)

Reply to
1024 Ireneusz Niemczyk

Widze, ze sporo sie orientujecie w tym temacie, dlatego moje pytanie moze byc dla Was troche smieszne, ale zaryzykuje:

Jaka maksymalna grubosc mozna tym przeciac, zakladajac stal jako material?

Wojtek

Reply to
small23

small23 snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):