Klej do granitu - czy żywica da radę?

Witam

Jeżeli naiwność pytania urazi kogokolwiek, szczerze przepraszam :)

Jako wykładzinę progu balkonowego mam położone granitowe płytki o grubości niecałego centymetra. Płytki te wystają ok 3 cm poza próg, tworząc pewnego rodzaju nawis. Niedawno pechowym trafem nastąpiłem na róg jednej z nich i ten ułamał się. Na szczęście istnieje możliwość sklejenia płytki, ponieważ krawędź jest w miarę równa i pasuje. Teraz pytanie:

Kleje dedykowane dla kamieniarzy są dość drogie. Pomyślałem sobie, że być może jakiś rodzaj żywicy mógłby tutaj zadziałać. Mam tylko pytanie - jaka miałaby to być żywica - epoksydowa czy inna? Pęknięcie jest wewnątrz mieszkania, więc zależałoby mi, aby po sklejeniu spoiwo nie miało mocnego zapachu.

Drugie przeznaczenie tejże żywicy: aby zabezpieczyć się przed ponownym uszkodzeniem nawisu pomyślałem, że można od spodu umieścić metalową taśmę i przykleić ją do płytek, tworząc coś na kształt podpórki - płytki stykające się, dzięki tej taśmie byłyby bardziej odporne - czy to dobry pomysł? Może nie taśma metalowa, tylko np. pcv wystarczy? Jak myślicie?

Z góry dziękuję za odpowiedź - głównie interesuje mnie żywica - a jako, że jestem lajkonikiem byłoby super, gdybym otrzymał dokładne wytyczne :)

Pozdrawiam Paweł

Reply to
Popey

Powitanko,

Jesli odlamany kawalek bardzo dobrze przylega do teszty, to cyjanopan. Jesli jednak sa drobne, czy wieksze puste przestrzenie, to zywica bedzie OK. Kiedys z dosyc drobnych kawalkow poskladalem marmurowy parapet. Z granitem tez nie powinno byc problemu. Nazwy nie pamietam, ale w prawie kazdym sklepie sa takie 2 zlaczone strzykawki, to bylo cos takiego.

Tasma, albo raczej katownik powinna byc metalowa i nieodksztalcalna. To ona musi przejac cale obiazenie, bo jak sie sam przekonales, plytka tej wytrzymalosci nie ma. Ja bym ja raczej przykrecil niz kleil.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

przestrzegałbym przed cyjanoakrylem w takim zastosowaniu, używany jest wprawdzie czasem do celów konstrukcyjnych, ale dość mocno zmodyfikowany, z cyjanopanem dostępnym w sklepach ma to niewiele wspólnego. Cyjanopan jest niezbyt odporny na wilgoć i łatwo podlega degradacji. Epoksyd (ew. z wypełniaczem z aerosilu) powinien być całkowicie wystarczający, pod warunkiem zachowania minimum zasad klejenia. Najlepsza do takich zastosowań z polskich żywic to staroświecki epidian 5 z utwardzaczem Z-1, bez innych dodatków poza wypełniaczem. Jeśli jest taka możliwość, spoinę należy wygrzać przez godzinę-dwie w temperaturze 50 - 70 st C., wtedy będzie supermocna i "wieczna".

Reply to
anhin

Dnia Tue, 17 Apr 2012 21:55:35 +0200, anhin napisał(a):

Kolega ma to w mieszkaniu

No wlasnie - wypelniacza radzilbym uniknac. Przylega dobrze, potrzebujemy klej ktory sie wycisnie do cienkiej warstwy, a nie wypelniacza.

Taa ... 2h trzymania ;-) Docisk trzeba zorganizowac :-)

Lampke nocna z zarowka przystawic.

Tez by sprobowal epoksydu. Ale tak prawde mowiac ... granit tez tak dobrze trzyma ? Mam watpliwosci.

No i juz nie bedzie mocne, jesli na tym staniesz to znow odpadnie.

W trzeciej probie mozna sprobowac cementem

granit? trzyma, trzyma... oczywiście jeśli nie będzie czymś upaprany. Dokładne umycie i odtłuszczenie jest co najmniej tak ważne jak nacisk.

to chyba oczywiste... :(

na zginanie, bez wzmocnień metalowych? Hmmm...

Reply to
anhin

Popey snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Jak są 3 centymetry pustego na brzegu płytki to czym być nie przykleił do się urwie bo znowu przydepniesz. Jak wypełnisz dziurę i zrobisz podparcie to klejem biurowym przykleisz i będzie lepiej trzymało niż jak bez podparcia skleisz klejem sprowadzonym z Marsa.

Reply to
kogutek

Wed, 18 Apr 2012 10:06:40 +0000 (UTC), na pl.sci.inzynieria, kogutek napisał(a):

Ależ ja o tym pisałem - chcę to zrobić, tylko nie wiem czym. Tzn. teraz już wiem - taśma metalowa poprowadzona pod spodem.

Reply to
Popey

Tue, 17 Apr 2012 21:55:35 +0200, na pl.sci.inzynieria, anhin napisał(a):

Witam

Dziękuję za szczegółowy opis procedury klejenia - nie wpadłbym na to, że wygrzewanie jest wymagane. Dzięki Twojej uwadze wyszukam w internecie dokładnych przepisów na udane klejenie.

Mam pytanie odnośnie epidianu. Otóż sprzedaje się go w dużych puszkach. Czy moglibyście polecić jakiś klej sprzedawany od razu w dozownikach, w którym wystarczy po prostu zmieszać oba składniki, aby uzyskać mocne spoiwo? Nie ukrywam, że byłoby to najwygodniejsze z mojego punktu widzenia. No, chyba że taki "gotowy" klej w strzykawkach nie nadaje się do klejenia takich płytek?

Jeżeli uzyskałbym tę informację, to byłbym już w pełni zadowolony :) Wszystkim odpowiadającym dziękuję

Paweł

Reply to
Popey

czasem małe opakowania można dostać w sklepach modelarskich (do twoich celów i tak za duże bo potrzebujesz ilość rzędu 0.5 cm3, ale jest to może jakieś wyjście; dla ułatwienia: Epidian wolno się starzeje, nawet za 10 lat reszta może się przydać). Co do produktów innych firm dostępnych w polskich sklepach, nie mam pewności, słyszałem np. dobre opinie o Distalu ale nie wiem czy miarodajne. Przy braku innych wskazówek: na pewno nie powinna być to emulsja; jeśli nie masz innych danych, wybierz żywicę przezroczystą, o słomkowej barwie i bardzo gęstą, odrzucając te które są opisane jako "elastyczne". Oczywiście wykluczony Poxipol czy inne "błyskawiczne".

Reply to
anhin

Popey snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

najlepiej taka co ma 3 centymetry szerokości i o grubości tego pustego pod daszkiem. Beton też się nada.

Reply to
kogutek

Hej,

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Odnalazłem coś takiego:

Czy ten środek może posłużyć do moich celów? Pozdrawiam Paweł

Reply to
skrzeczowas

nie podoba mi się utwardzacz. Jakbyś znalazł coś takiego z utwardzaczem T-1 a nie PAC byłoby idealnie, ale właściwie różnica wytrzymałości w przeciętnych warunkach to jakieś 20 - 25% więc chyba możesz zaryzykować.

Reply to
anhin

Wed, 18 Apr 2012 22:07:13 +0000 (UTC), na pl.sci.inzynieria, kogutek napisał(a):

Ze względów estetycznych wolę taśmę :) A z ciekawości - takie np. łodzie robi się z warstw maty klejonej żywicą. Czy w tym przypadku taka mata (szklana?) nie zdałaby egzaminu? Nie to, żebym się na nią zdecydował, ale ciekawi mnie jaką to miałoby wytrzymałość pozdrawiam Paweł

Reply to
Popey

Thu, 19 Apr 2012 09:54:11 +0200, na pl.sci.inzynieria, anhin napisał(a):

Super! Dziękuję, pozdrawiam Paweł

Reply to
Popey

Thu, 19 Apr 2012 09:54:11 +0200, na pl.sci.inzynieria, anhin napisał(a):

Kurcze, za szybko mi się tamto wysłało. Znalazłem z Z-1:

Dziękuję wszystkim odpowiadającym Paweł

Reply to
Popey

no tak, ale to jest E53, przeznaczony raczej do laminowania, jest rozcieńczony styrenem, który obniża wytrzymałość spoiny. E5 bez żadnych dodatków byłby lepszy. Doprawdy nie wiem co Ci poradzić, poza tym że bez wzmocnienia i tak kwestia mocy kleju nie jest kluczowa.

Reply to
anhin

w tym wypadku raczej tkanina szklana (tak jakoś chyba ze dwie-trzy warstwy 100 g/m2), i owszem, miałoby to wytrzymałość porównywalną z metalowym wzmocnieniem. Ale zrobienie tego estetycznie i prawidłowo technologicznie w takim układzie jaki opisujesz wcale nie byłoby proste, choć oczywiście w pełni możliwe, a czy opłacalne... Chyba że lubisz wyzwania ;-)

Reply to
anhin

Dnia Thu, 19 Apr 2012 20:51:56 +0200, Popey napisał(a):

O ile dobrze cie zrozumialem ... to nie pomoze.

Jak kazda cienka warstwa - moze i dobrze wytrzymuje rozciaganie, ale kiepsko zginanie. No chyba ze plyte zalaminujesz z gory i z dolu - taka kanapka jest wytrzymala .. tylko chyba mial byc piekny granit a nie ohydny laminat. Choc da sie upiekszyc, a za weglowy to niektorzy duze pieniadze placa.

Dobrze Kogutek radzi - znajdz belke ze szlachetnego drewna, podeprzyj. Ewentualnie jakas trojkatna kamienna beleczka dobrze wklejona - to wzmocni.

Chodzi Ci zapewne o sztywność, a nie wytrzymałość. Laminat nawet szklany akurat na zginanie jest bardzo wytrzymały, za to w cienkiej warstwie jest dość "miękki". Wyobrażałem to sobie raczej jako coś w rodzaju kątownika, przylaminowanego górą do płytek, bokiem do ściany. Coś takiego mogłoby być wystarczająco sztywne, ale liczyć tego mi się nie chce, i też nie sadzę, żeby to było optymalne rozwiązanie, chyba że ktoś lubi się paprać z zastygającą żywicą i przyklejającymi się do otoczenia płatami szklanego płótna ;-).

Reply to
anhin

Dnia Thu, 19 Apr 2012 23:23:05 +0200, anhin napisał(a):

W sumie to tak - sztywnosc mala, wiec plyty nie wzmocni. Laminat sie ugnie, a kamien peknie przy nieznacznie wiekszym nacisku. Ale wytrzymalosc .. tez wydaje mi sie nienajlepsza.

Ta sama zasada - katownik z cienkiej blachy nie jest zbyt sztywny. Ale takie 5mm stali to juz nacisk osoby wytrzyma. A katownik z laminatu ... zalezy od grubosci. Ale raczej sie zebra tworzy, tam gdzie zginanie grozi. Np skrzynka mieczowa.

Taki katownik mozna zrobic osobno. Albo kupic.