Literatura do liczenia prostej konstrukcji stalowej

Witam,

chcialem sobie wlasnorecznie obliczyc, czy pewna konstrukcja wytrzyma napor wiatru i potrzebna mi jest do tego jakas literatura.

Konstrukcja jest taka: 2 ceowniki 12 cm, hutnicze, skrecone ze soba plecami, tak, ze tworza 'dwuteownik'. Polaczenie to co 1 metr sruba m16. Dlugosc ceownikow 12 m.

2 takie 'dwuteowniki' zakopujemy pionowo w ziemie na glebokosc 1 metra (mozna zalozyc, ze nie drgna :), czyli w niebo celuje 11 m. Odleglosc miedzy 'dwuteownikami' 3 metry. Polaczenie gorne tez istnieje, powiedzmy jakis ceownik 5 cm.

Na tych '2-teownikach' , na gorze pomiedzy nimi rozpinamy zagiel o rozmiarach 3 x 6 metrow, ale tak, ze jest on umieszczony calkowicie pomiedzy slupami: nie wystaje ani do gory, ani na boki.

No i chce sobie policzyc, czy te slupki wytrzymaja napor wiatru, i do jakiej predkosci.

pozdrawiam pluton

Reply to
pluton

pluton napisał(a):

No a czego oczekujesz? Podania algorytmu obliczania słupa zginanego? Obliczania fundamentów? Parcia wiatru? Zresztą przy tej konstrukcji fundamenty są chyba najważniejsze - jeśli nie zrobisz normalnego fundamentu tylko wetkniesz to w ziemię na metr, to się to przewróci jak amen w pacierzu...

Pozdr,

Reply to
Lukasz Kozicki

pluton pisze:

Chociaz jestem (prawie) mechanikiem, a nie budowlancem, to wkopujac na

1m w ziemie taka konstrukcje mam niejasne wrazenie, ze bez zagla sie ona przewroci pod wlasnym ciezarem i minimalnym, lecz jednak wystepujacym, naporem wiatru. A gorna poprzeczka po prostu sie "skreci". Ale to tak bez obliczen, jak sie myle to prosze mnie poprawic.
Reply to
venioo

venioo napisał/wrote dnia/on 2007-06-28 02:05:

Nie mylisz się. Taka konstrukcja ma rozmiary mniej-więcej (albo nawet więcej) jak duży panel reklamowy stawiany przy trasach szybkiego ruchu

- takich paneli nie stawia się na 2 sztangach C120 wkopanych w ziemię. Baz obliczeń widać, że to się musi przewrócić.

Pozdr,

Reply to
Lukasz Kozicki

pluton napisał/wrote dnia/on 2007-06-28 10:13:

Norma PN-77/B-02011 obciążenia wiatrem (licz z uwzględnieniem warunków dla budowli podatnych na dynamiczne działanie wiatru) Norma PN-87/B-02013 obciążenie oblodzeniem Norma PN-81-B-03020 fundamentowanie Norma PN-90/B-03200 konstrukcje stalowe Norma PN-B-03204:2002 wieże i maszty Do kupienia w

tego jakieś poradniki - do stali polecam np. Jana Żmudy "Podstawy projektowania konstrukcji metalowych". Do fundamentów nic nie polecę, może ktoś inny z kolegów - ja mam tylko dość starą literaturę na ten temat. Masztów nigdy nie projektowałem, więc nawet nie mam tej normy, nie mówiąc już o jakimś poradniku, więc też nie polecę.

Podjedź sobie do jakiegoś większego panelu reklamowego przy drodze i obejrzyj - to jest mniej-więcej to, czego potrzebujesz.

Pozdrawiam,

Reply to
Lukasz Kozicki

dzieki wielkie

pozdrawiam pluton

Reply to
pluton

pluton napisał(a):

Yhy. Kilka minut. Moze nawet kilkanascie - do pierwszego podmuchu wiatru :) Metrowy fundament dawal rade przy tablicy reklamowej o powierzchni 6m2, ktorej gorna krawedz byla na wysokosci 3,5m. Przy czym stopa fundamentowa byla solidna - miala objetosci okolo 0,5m3, a najwiekszy wymiar w poziomie sporo ponad metr.

Reply to
zbigi