urządzenie

Gdzie znajdę oficjalne definicje maszyny i urządzenia? Czy jakieś przepisy dokładnie to regulują?

Do tej pory znalazłem wiele sprzecznych ze sobą definicji i nie mogę dotrzeć do źródła.

Pozdrawiam Marcin

Reply to
Marcin

Witam

analogicznie dla "urządzenie" Przepisy - sensu stricto - raczej nie istnieją. PP

Reply to
PL(N)umber_One

W dniu 05.03.2012 19:08, PL(N)umber_One pisze:

Dzięki za odzew, to co podaje SJP jest "masłem maślanym" i nie jest prawdą. Wg. SJP "urządzenie jest to mechanizm", a "maszyna jest to urządzenie zawierające mechanizm". A przecież nie każde urządzenie zawiera mechanizm (np. urządzenie elektryczne).

W przepisach BHP jest mowa o "maszynach i urządzeniach" i za chiny nie wiem co jest co. W Prawie Ochrony Środowiska jest definicja urządzenia: "Urządzenie - niestacjonarne urządzenie techniczne, w tym środki transportu". W dyrektywie maszynowej jest definicja maszyny, ale nic z tego nie wynika. Wszystko co do tej pory znalazłem nie jest spójne ze sobą.

No cóż może kiedyś się to wyjaśni.

Reply to
Marcin

Może dla tego żeby nie było wątpliwości interpretacyjnych że czegoś przepis nie dotyczy bo to urządzenie nie maszyna? Problem byłby jakby były odrębne przepisy odnoszące się do maszyn i do urządzeń.

Reply to
Padre

Może jest tak, że w przemyśle - maszyną jest wyłącznie takie urządzenie, które służy bezpośrednio wytwarzaniu, czyli - każda maszyna jest urządzeniem, a nie każde urządzenie jest maszyną. W przemyśle, bo ogólnie mamy na przykład: maszyny matematyczne, itp. PP

Reply to
PL(N)umber_One

Użytkownik "PL(N)umber_One " snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:jj3ecf$cjm$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

mnie dawno temu uczono na technologii, że maszyna posiada elementy wykonujące ruch a urządzenie nie

Reply to
Jackare

Najczęścięj to się wyjaśnia podczas jakichś "kontroli" i żądania "papierów". Nie muszę dodawać, że z zazwyczaj się wyjaśnia na niekorzyść kontrolowanego...

Reply to
sundayman

Nie mam czasu szukać, ale spodziewałbym się że tego typu nomenklatura jest zdefiniowana w jakiejś starej PN. A jak nie- to w jakimś ISO (machine-device). Konrad PS na mój rozum maszyna wykonuje pracę pobierając energię. Ciekawostką jest że wymiennik ciepła mieści się w tej definicji. Urządzenie to niewątpliwie szersze pojęcie.