połączenia gwintowanego alu-st

Czołem. Sprawa wygląda następująco. W rowerowych przednich widelcach amortyzowanych spotyka się system montażu zacisku hamulcowego zwany Post Mount:

formatting link
W systemie tym zacisk hamulca przykręcony jest 2 śrubami M6, gwint wykonany jest bezpośrednio w aluminiowej goleni widelca. W praktyce śruby montażowe co jakiś czas trzeba odkręcać. Maksymalny moment dokręcania tych śrub jest określony, ale w praktyce zbyt łatwo o zerwanie gwintu w aluminium i wtedy d4 blada, możliwości naprawcze są żadne. Pomysł jest taki żeby zamiast śrub z łbami, osadzić na kleju gwintowane pręty a zacisk przykręcać nakrętkami. Pytanie jakiego kleju użyć - te cyjanoakrylaty które znam, słabo nadają się do połączeń stal-aluminium. 2ga sprawa - skąd wziąć kawałki gwintowanego pręta o sensownej wytrzymałości ? Ideałem były by śruby robaczkowe, ale nie spotkałem takich M6x(25-30) z określoną klasą wytrzymałości. Co o tym sądzicie ?

Reply to
PeJot
Loading thread data ...

W dniu 2014-03-17 07:13, PeJot pisze:

formatting link

45H odpowiada klasie 14.9 - dla mnie zadziwiająco wysoko jak na taką śrubę.
Reply to
PeJot

Gwoli poprawności językowej: jak coś wkręcasz w gwintowany otwór, to jest wkręt. Śruba to jest jak ma nakrętke. Nawet jak jedno i drugie wyjmujesz z tego samego opakowania i niezależnie od rodzaju gwintu, łba czy gniazda.

Po pierwsze, żadnych nierdzewek. Po drugie, kleje od zabezpieczania przed wykręceniem najpierw produkuje Loctite, a potem konkurencja, więc sprawdź najpierw u Loctita, a potem poszukaj tańszego zamiennika. Masz całą gamę, od jakiegoś kitu do wkręcików w laptopach, które odkręcisz śrubokrętem bez żadnego wysiłku, tyle że same nie odkręcą się od słuchania głośnej muzyki, przez preparaty które trzeba podgrzać palnikiem żeby dało się odkręcić, po kleje których nic nie ruszy poza hutniczym piecem. Stary sprawdzony sposób w dużych śrubach w zbiornikach ciśnieniowych to wkręcenie na siłę z kawałkiem ołowianej blaszki. Nie mam pojęcia czy przy rozmiarze M6 ma to sens, ale z braku innych pomysłów możesz spróbować cienkiego lutu ołowiowego ze szpulki. No i nieekologiczne...

Reply to
Konrad Anikiel

Dnia Mon, 17 Mar 2014 07:13:27 +0100, PeJot napisał(a):

A to cos da ? czy nadal gwint przekreci sie w aluminium ?

No to epoksyd. Po starannym odtluszczeniu.

J.

Reply to
J.F.

W dniu 2014-03-17 09:26, J.F. pisze:

Liczę na to że przy tej długości gwintu uzyskam połączenie alu-stal niedemontowalne w zwykłej temperaturze.

Reply to
PeJot

W dniu 2014-03-17 09:25, Konrad Anikiel pisze: Po drugie, kleje od zabezpieczania przed wykręceniem najpierw produkuje Loctite, a potem konkurencja, więc sprawdź najpierw u Loctita, a potem poszukaj tańszego zamiennika. Masz całą gamę, od jakiegoś kitu do wkręcików w laptopach, które odkręcisz śrubokrętem bez żadnego wysiłku, tyle że same nie odkręcą się od słuchania głośnej muzyki, przez preparaty które trzeba podgrzać palnikiem żeby dało się odkręcić, po kleje których nic nie ruszy poza hutniczym piecem.

Z produktów Loctite korzystam niemal na co dzień i OIDP nie ma sensownego produktu do połączeń stal-aluminium. Trzeba się pogodzić z mniejszą wytrzymałością takiego połączenia, co ewentualnie miała by rekompensować długość gwintu oraz użycie preparatu do mocowania ( np. L.

601 ), a nie preparatu do zabezpieczania połączeń gwintowanych, np. L. 549.
Reply to
PeJot

Eksploatacyjnie to jak rozumiem problemów nie ma. Czy z wkrętem, czy ze szpilką, masz tyle samo tego gwintu, przy czym wkręt dostaje opór (naprężenie) kiedy jeszcze nie doszedł do końca otworu, a szpilka z założenia zawsze będzie wkręcona do końca. Problem jest przy demontażu, kiedy starą, być może zabrudzoną i skorodowaną nakrętkę odkręcasz, a tu ona wychodzi razem ze szpilką. No więc użyj nakrętki kołpakowej, nie będzie brudu i korozji. Szpilka wkręcona na głębokość kilku średnic, zabezpieczona jakimkolwiek kitem, będzie się w tym otworze trzymać lepiej niż w nakrętce. Świadomie użyłem słowa "kit", bo w Twoim przypadku będzie miał dodatkową funkcję zabezpieczenia przed korozją. PS nie potrzebujesz imbusowego gniazda w tej szpilce. Zakontruj dwie nakrętki na końcu, będziesz mógł to wkręcać jakby to był sześciokątny łeb. Po wkręceniu szpilki usuniesz je z łatwością.

Reply to
Konrad Anikiel

W dniu 2014-03-17 10:00, Konrad Anikiel pisze:

Znam sztuczkę z 2ma nakrętkami, tymczasem *gotowe* i dostępne wkręty z gniazdem mają całkiem sympatyczną wytrzymałość.

Reply to
PeJot

Tyle że to gniazdo w M6 zbyt solidnie nie wygląda. Już nie mówiąc że zachęca użytkownika do próby wykręcenia szpilki, z góry skazanej na niepowodzenie :-)

Reply to
Konrad Anikiel

W dniu 2014-03-17 10:57, Konrad Anikiel pisze:

System montażu Post Mount jest za to krytykowany, mimo to producenci nadal go stosują.

Reply to
PeJot

Ja się nie czepiam, to tylko luźne myśli, być może nic nie warte. Nie znam się na rowerach.

Reply to
Konrad Anikiel

Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup W dniu 2014-03-17 09:26, J.F. pisze:

A ja sie zastanawiam co bedzie jak ktos mocniej dokreci te nakretke.

J.

Reply to
J.F

W dniu 2014-03-17 11:52, J.F pisze:

Wolałbym żeby zmiażdżył uchwyty aluminiowego zacisku za 50 zł niż wyrwał gwint z widelca za 500.

Reply to
PeJot

W dniu poniedziałek, 17 marca 2014 07:13:27 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Klej epoksydowy np Distal. Szpilkę kupisz w sklepie motoryzacyjnym. Ważne żebyś w czasie wkręcania zapewnił możliwość ujścia powietrza z otworu.

Reply to
kogutek444

W dniu 2014-03-17 13:19, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

A w razie konieczności toto puści po podgrzaniu ?

Reply to
PeJot

W dniu poniedziałek, 17 marca 2014 14:02:26 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

A dlaczego miało by nie puścić?

Reply to
kogutek444

Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości W dniu 2014-03-17 11:52, J.F pisze:

Obawiam sie jednak ze juz doszlismy do wniosku ze ten gwint jest slaby. Staly pret i klej troche go umocnia - ale mysle ze niewiele :-)

Na ile zwojow jest tam ta sruba wkrecona ?

J.

Reply to
J.F

Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości W dniu 2014-03-17 13:19, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Nie. No, kwestia temperatury - przy 250C powinien sie juz zaczac powoli zweglac, powyzej 100C troche zmieknie ...

J.

Reply to
J.F

W dniu 2014-03-17 14:43, J.F pisze:

10 mm długości M6, czyli 10 zwojów.
Reply to
PeJot

to ma być demontowalne czy nie? możesz użyć kleju anaerobowego ale to chyba przerost formy

jeffrey

Reply to
Jeffrey

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.