Obliczanie stężeń (i innych element

Witam

Dosyć częstym rozwiązaniem w halach stalowych są stężęnia w formie prętów okrągłych. Te same pręty okrągłe stosuje się również często jako elementy podwieszające mniejsze lub większe daszki, wiaty itp. Liczy się je oczywiście jako cięgna, które nie przenoszą ściskania. Jest to dla mnie całkiem oczywiste, że bardzo smukły pręt przenosi pomijalnie małą siłe ściskającą.

Pytanie co zrobić z wpływem sił poprzecznych ? W normie napisane jest, że elementach rozciąganych osiowo można pominąć ciężar własny jeśli rzut pręta nie przekracza 6m. Więc jak podejść do długich stężeń? Jak uwzględnić wpływ oblodzenia, ciężaru własnego i wiatru w przypadku cięgien z prętów podwieszających daszki ?

Czy taki smukły pręt można traktować jak linę - np w odciągach masztu, komina, czy konstrukcjach cięgnowych, gdzie siły poprzeczne nie wywołują zginania, ale powodują przyrost siły osiowej ? Ten wariant wydaje mi się sensowniejszy.

Jednakże spotkałem się z opiniami, i to doświadczonych inżynierów, że w sumie, to powinno się taki pręt liczyć na zginanie. Tyle że moim zdaniem dochodzimy wtedy do jakiś absurdalnych wyników. 6-ścio metrowy pręt fi16 miałby wytężenie od zginania ciężarem własnym na poziomie ok. 90%! Podczas gdy ten sam pręt policzony w Robocie jako element kablowy bez wstępnego naciągu i obciążony tylko ciężarem własnym ma naprężenia rzędu kilkunastu MPa.

Chętnie poczytam co sądzą o tym inni bywalcy grupy.

pozdrawiam greg

Reply to
greg

powiem Ci, jak ja robie jeśli to jest stężenie wewnątrz hali, to w ogóle pomijam wpływ ciezaru własnego, ew. mozna załozyć (i zaządac) zeby prety dłuzsze niz 6 m były podwieszane w miejscu skrzyżowania sie pretow do jakiejś płatwii.

tak, a wg mnie to w przypadku daszków gdzie długosci tych kabli są parumetrowe najbardziej inzynierskim rozwiązaniem byłoby pominiecie tego zagadnienia jako nieznaczącego.

kompletna bzdura. Wpływ zginania uwzglednia sie w przypadku elementów sztywnych , a nie wiotkich. Pręt o takiej długosci nalezy traktowac jako wiotki.

pzdr

Reply to
slawek9000

Sławek - dziękuję za odpowiedź.

Czy milczenie pozostałych inżynierów w tym temacie oznacza, że wszyscy zgadzają się z przedmówcą, a sprawa jest oczywista ? Wiem przecież, że trochę inżynierów budowlanych odwiedza tą grupę.

pozdrawiam greg

Reply to
greg

wątpię, to raczej z dziwnej obawy przed dzieleniem się swoją wiedzą/ opinią w takich sprawach. co do tematu wątku, to nie przyszłoby mi do głowy żeby liczyć takie pręty jeszcze na zginanie. Właściwym jest raczej wstępnie je naprężyć żeby nie obwisły (i nie tylko dlatego). A co do podwieszania daszków na wiotkich cięgnach, to warto wcześniej sprawdzić czy Ci tego daszku nie podwieje, bo wtedy trzeba dać rurę.

Reply to
jureko

Jeszcze parę wyników otrzymanych w Robocie. Wypisuję je bo są dla mnie co nie co dziwne, a poza tym dobrze odświeżyć temat może jeszcze ktoś coś napisze.

Pręt l=6m, podparty przegubowo, nieprzesuwnie na obu końcach, obciążony ciężarem własnym. Pręt jest zadany jako element kablowy o przekroju 2,01 cm2 (fi16). I tak:

1) Brak naciągu - naprężenia od samego ciężaru własnego: 12,22MPa 2) Naciąg 2kN: naprężania 9,95MPa (wychodzi to tak, jakby pręt obciążony był tylko naciągiem: 2kN/2,01cm2) 3) Naciąg 0,01kN: naprężenia 0,24MPa (od samego naciągu by wychodziło 0,01kN/2,01cm2=0,05MPa, więc jest coś więcej)

I tak się zastanawiam co z tą metodą obliczeniową, którą zastosowano w Robocie ? Dlaczego przy pomijalnie małym naciągu (0,01kN) wpływ obciążenia poprzecznego prawie, że znika ?

pozdrawiam greg

Reply to
greg