OZE

Ktos potrafi to rzetelnie skomentowac ? Bo na moj gust, to sie minister troche rozmija z prawda (choc powiedzial tez sporo prawdziwych rzeczy), ale zdolnosci demagogicznych nie mozna mu odmowic :-)

"Minister Tchórzewski powiedział przy tym, że na koniec 2015 r. Polska posiadała już 12-procentowy udział, a zgodnie z wyznaczoną ścieżką mieliśmy mieć 10 proc. – To znaczy, że pan i ja, przedsiębiorstwa i obywatele dołożyli w 2015 r. do energii odnawialnej około 4,7 mld zł – ocenił szef resortu energii.

– Cel był 10 proc. na 2015 r. Myśmy go o 2 proc. przekroczyli. Oczywiście możemy mieć satysfakcję w Unii. Tylko jako obywatele i przedsiębiorcy dodatkowo przez to zapłaciliśmy 700 mln zł, których nie musieliśmy w 2015 r. zapłacić. To przekroczenie nas kosztowało w 2014 r. 300 mln zł, a w 2015 r. już 700 mln zł. A więc czy stać nas na to, aby tak się spieszyć? – pytał w studio TVP Info Krzysztof Tchórzewski. [...] – Dla zobrazowania 1 MWh energii elektrycznej z węgla kosztuje 160-180 złotych, 1 MWh energii z wiatraków kosztuje około 450 zł (…) biogazownia to 350 zł – komentował Krzysztof Tchórzewski, oceniając, że zwiększenie produkcji energii odnawialnej pociągnęłoby drastyczny wzrost cen energii. – Żeby przejść na tego typu system, to musielibyśmy wszystkim nam zwiększyć rachunki o 100 proc. Nas na to w Polsce nie stać. Stąd negocjuję z Komisją Europejską dużo większe okresy przejściowe niż były założone. (…) Do wychodzenia z węgla musimy mieć dużo dłuższy czas niż to się w tej chwili oczekuje – ocenił. "

Szczegolnie mnie interesuja doplaty do OZE - gdzie one sa ? I czy juz naprawde tyle wiatrakow u nas stoi, czy to raczej efekt dorzucania drewna do kotla ?

Co tu komentować? Znajdź źródło (artykuł który cytuje cire), przeczytaj komentarze.

Dnia Tue, 10 May 2016 12:07:07 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

Zrodlo to wywiad w TVP Info.

Najbardzie mnie te liczby interesuja - te 4.7 mld, prawda to ? I ktoredy one przeplynely.

12% pradu mamy ze zrodel odnawialnych ? A jakich ?

W dniu wtorek, 10 maja 2016 21:59:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Cire cytuje artykuł, który powołuje się na wywiad.

Nieprawda.

Przez synapsy ministra.

Czytaj uważnie. Nikt nie powiedział 12% prądu.

Dnia Tue, 10 May 2016 13:18:38 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

Mowisz, ze tytul ministra juz nic nie znaczy, i moze liczby brac z sufitu ? :-)

Ponoc mamy juz 4.5GW zainstalowanego w wiatrakach ... ktos za to zaplacil, ale raczej nie ja. Ile to moglo kosztowac ? Czy minister przemnozyl roczna produkcje przez podane przez siebie ceny jednostkowe i tak mu wyszlo ?

Ponoc juz jakies doplaty do inwestycji sa, to powinien wiedziec ile doplacil :-)

Wiatraki stoja, wiec ktos placi. Tylko ciekaw jestem ktoredy i ile. w odroznieniu od innych krajow u nas nie ma jawnych doplat czy urzedowej ceny. Sieci sa zobowiazane zielony prad odkupic, ale zaledwie po sredniej cenie hurtowej. Jest jeszcze okreslony minimalny % tego zielonego pradu - co mialo owocowowac jego sprzedaza po cenie rynkowej ... a potem ponoc nastapilo zalamanie rynku. I jesli dobrze widze, to ten zielony prad tanszy od czarnego. Albo cos zle interpretuje.

Wiec w jaki sposob obywatele zaplacili ?

Zwrocilem uwage ... ale zeby az tak naciagac ?

W dniu wtorek, 10 maja 2016 23:18:06 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

No właśnie wiele znaczy. Na przykład to, że można brać liczby z sufitu. Nie udawaj że jesteś zaskoczony.

On nie dopłacił. Dopłaty są z funduszy, nie z budżetu rządu.

W świadectwach pochodzenia. Możesz iść na TGE, tam są ilości i ceny.

Zwróć uwagę na inną rzecz: jak to się stało że zakłady energetyczne kupiły więcej zielonej energii niż były zmuszone. Może to zmuszanie to jakaś ściema?

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu wtorek, 10 maja 2016 23:18:06 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

No w zasadzie nie jestem, czegoz sie mozna spodziewac po ministrze z rzadu Macierewicza i Kaczynskiego :-)

Unijnych ? Bo jesli krajowych, to powinien wiedziec ile budzet do nich wplacil.

trudno mi sie zorientowac co jest tam czym ... ale niskie te ceny. Nizsze niz za prad weglowy. Chyba ze to za samo swiadectwo, a oprocz tego odbiorcy placa jeszcze za prad.

Dlatego pytalem tych zorientowanych. Moze sciema, moze oszustwo "producentow" (postawic atrape wiatraka, dogadac sie z sasiadem na dostawe pradu z sieci), moze niemiecki prad z fotoogniw tanszy niz nasz z wegla w pewnych godzinach ? A moze elektrownie zainwestowaly i maja nadmiar ekopradu ? Z trocin np, a trociny tansze od wegla :-)

A moze kupily, bo cena dobra, i nie zuzyly, tylko odsprzedaly np we Wloszech, albo trzymaja na pozniejszcze czasy ?

Wiatrakow w kazdym badz razie w kraju przybywa, to widac, ale na moj gust, to jakos malo zwawo sie kreca ...

Za to bardzo mi sie spodobala inicjatywa ekologiczna (i finansowa)

P.S. KGHM dobrze odczytal sygnaly z rzadu ?

Za to cos slyszalem, ze Chinczycy maja zainwestowac w fabryke fotoogniw ...

PPS. O prosze, to Ci sie spodoba

I o takim osiagnieciu cisza ?

W dniu środa, 11 maja 2016 10:44:55 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Mają wybór, albo świadectwo pochodzenia, albo pozwolenie na emisję. Za prąd oddzielnie, według licznika.

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu środa, 11 maja 2016 10:44:55 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Ja sie juz w tym obecnym systemie pogubilem. Czyli jesli mam taki wiatrak, to siec ode mnie skupuje prad po ile sie tam dogadalem i jeszcze w dodatku zarobie sprzedajac same swiadectwa ?

A umowie sie na srednia hurtowa cene pradu, czy do tego dochodzi jakas kara np za brak prognozy dostaw ?

A moze to weglowe elektrownie sprzedaja prad tanio, ale maja dodatkowa premie za dokladne realizowanie prognozy ... plus pieniadze za pozostawanie w rezerwie ?

Swiadectwa jak rozumiem moge sprzedac gdziekolwiek w Unii - i druga strona moze je gdziekolwiek w Unii kupic ?

W dniu środa, 11 maja 2016 11:18:51 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Naprawdę myślisz że ktoś publicznie opowie co wynegocjował w umowie handlowej?

Te świadectwa pochodzenia i pozwolenia na emisję to się ostatnio zrobił świetny interes dla oszustów. Czuję że KE w końcu to przytnie.

też się dziwię - fabryka super. Jeśli ta technologia się rozwinie to będzie naprawdę coś na skalę innowacji światowej.

Ale jak czytam ten wątek od początku, to odnoszę wrażenie, że obecnej władzy nie w smak energia 'eko' (słońce, wiatr), bo postawiła sobie ambitny cel udowodnienia, że węgiel jest cool ;) i tego będą bronić do ostatniego PiS'owca.

KGHM, którym głównym udziałowcem jest państwo - to w/w niejako potwierdza (rezygnacja z planów budowy fabryki ogniw PV).

p.s. sam się zastanawiałem o założeniu paneli fotovoltanicznych, ale dzień przed wejściem ustawy w życie (planowanej i przygotowanej od co najmniej roku), prezydent ją wycofał nie podpisując. Ogólne tłumaczenie było takie, że ustawa była źle (= niekorzystnie w ocenie rządu) przygotowana. Teraz wiadomo dlaczego.

Reply to
AL

Takich firm w Polsce jest wiele. Znam kilka bliżej. Niektórzy od 15 lat nie sprzedali w Polsce nic. Siedzą tak wbrew temu co się wokół dzieje, jedni dla ideałów, inni dla taniej siły roboczej. Potem ta tania siła robocza w ramach ogólnego zbaranienia idzie głosować na eurosceptyków.

Ja bym jeszcze chciał żeby w Polsce powstał rynek na to co oni i im podobni robią.

A z tym to już przestają się nawet kryć.

No właśnie, państwu się nie opłaca, a prywatnej firmie się opłaca, nawet w nieprzychylnym państwie. Ciekawe ile czasu im zajmie spakowanie tej firmy na ciężarówkę i przewiezienie do Niemiec jak Kaczyńskiego wywalą z Schengen.

Pomyśl ile tego prądu byłbyś w stanie zmagazynować i zużyć sam. Przerób oświetlenie na 12V, zrób równoległą instalcję 12V z gniazdkami na ścianach, a potem kombinuj co tu do nich podłączyć. Za jakiś czas dojdziesz że nie tylko nie chcesz się podłączyć do sieci jako producent, a wręc się odłączysz od sieci jako konsument.

Ale poza Polske sprzedaja ?

Nie rozumiem co cie dziwi - fabryka zarabia, to siedza i zarabiaja. Co tu jest "wbrew temu co sie wokol dzieje" ? Ze siedza, zamiast otwierac druga w Indiach ?

Czy masz na mysli, ze to glosowanie jest w sumie na niekorzysc tej sily ?

Ale to nie jest warunek konieczny do rozwoju tegp biznesu.

No ba. Ale czy nie maja przy tym sporo racji ?

Ja bym sie bardzo ucieszyl, gdyby sie okazalo ze prad i samochody mozemy miec "za darmo" czy "odnawialny", ale jak na razie, to wcale nie jest tak wesolo. Choc Niemcy jakos swoje sloneczne maja i nawet zacmienie przezyli.

Czynnikow moze byc znacznie wiecej - i nie tylko przychylnosc panstwa.

A dlaczego mieliby wywalic ? Na razie to w Niemczech wiecej imigrantow niz u nas :-)

A nawet jak wywala - tirmani troche postoja na granicach, ale na tym sie uciazliwosci koncza. Gorzej, jak nas z Unii wywala.

Notebooki na razie na 19V, ale moze zastapia je tablety :-) A klimatyzatory ... no, w samochodach sa juz elektryczne na 12V ... Tylko co zrobic z zelazkiem ....

W dniu środa, 11 maja 2016 13:28:48 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

:-)

Co oni robią w Polsce skoro w Polsce nie ma rynku. Ilu znasz kowali na Kiribati?

Jeden taki mówił: kiedy jest sztorm i statek walczy o przetrwanie a kapitan akurat zmarł na zawał, to nie robisz wyborów wśród załogi i nie pytasz palacza kto powinien zostać nowym kapitanem.

Ale ja bym chciał. Ty możesz nie chcieć.

Od kilku dni w Danii jest wyjątkowa flauta, wiatr praktycznie nie wiele. W Kopenhadze jest wiele małych elektrowni gazowych, które nie są używane na codzień. Stoją w gotowości i czekają na czarną godzinę, średnio pracują kilka godzin w roku. Spodziewałem się że je właśnie teraz odpalą. A gdzie tam! Niemiecki prąd z solarów tańszy.

No właśnie dlatego. Żeby nauczyć Polaków co to znaczy solidarność.

No, z Unii.

Żelazko? Nie ma problemu. Wpisałem do alibaby, znalazło mi tyle że nie chce mi się liczyć.

W dniu środa, 11 maja 2016 14:01:43 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

Ja mam do laptopa zasilacz samochodowy. Przerabia 12V na 19, ale cały ten zasilacz to tylko taka grubsza wtyczka zapalniczkowa.

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup W dniu środa, 11 maja 2016 13:28:48 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

... pomyslalby ktos jeszcze, ze szyby w Kuwejcie powinni zamknac, skoro tam tak malo samochodow jezdzi :-)

Rynek przeciez jest. Skoro sprzedaja, to jest. A ze nie w Polsce, troche dluzej trzeba dowozic i fakture w obcym jezyku wystawiac ... widac nie przeszkadza.

A co robia w Polsce ... tania sila robocza, tania sila robocza, tania sila robocza. Plus tanie nieruchomosci (wcale nie tak tanie), mozliwosc pogadania bez lamania jezyka, znajomosc realiow itp.

Ja tez znam pare firm, co to przeniosly sie z Niemiec do Polski, mimo ze w Polsce nic nie sprzedaja :-)

Widac racje mial byly premier Tusk - statek wcale nie walczy o przetrwanie, tylko jest najlepiej rozwijajaca sie europejska gospodarka :-)

Akurat w tym konkretnym przypadku, to jest mi to niemal obojetne. Bedziemy instalowac takie baterie czy nie bedziemy - wazne, ze produkujemy zaawansowany produkt, ktory swietnie sie sprzedaje. A jak produkt bedzie dobry i tani, to i chetni do zakupu u nas sie znajda.

Byc moze. Ale u nas w kraju ... przychodzi godzina 19 i robi sie szczyt zapotrzebowania. Myslisz, ze niemieckie solary pomoga ? Nie wiem jak w Danii ... duzo tam maja przetworstwa aluminium ? To chyba sporo pradu zre ?

Nawiasem mowiac - rzad moze i z niechecia sie nie kryje, ale z tego co widze, to przepisy prosumenckie wdrozyl. Mozesz sobie wywalic ogniwa na dach i prad do sieci sprzedawac.

Na razie, to zaczeli kontrole na granicach, mimo, ze zrodlo imigrantow daleko.

Poza tym Kaczynski jest przeciez za solidarnoscia - chetnie pomoze w pilnowaniu unijnych granic i kontygent straznikow wysle :-)

Na 12V ? zasilane chinskimi kablami "100A" ? Predzej pozar zobaczysz niz cos uprasujesz :-)

Z odkurzaczem tez bedzie problem, ekspresem do kawy - bo zakladam, ze gaz do grzania bedzie dostepny ... choc akurat nowe domy widze - grzane gazem, ale kuchnia elektryczna. Gazowej nie mozna, bo projekt nie przewiduje, rury zmienic tez nie mozna.

W dniu środa, 11 maja 2016 16:41:34 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Łaski nie robi, dyrektywa jest. Dostałby 10 milionów euro dziennie kary, to wdrożyłby o czwartej w nocy. Wolał po dobroci.

W dniu środa, 11 maja 2016 16:41:34 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

No przecież mówię: 12V obok 230V, nie zamiast. Tu podłączamy małe, karawanowe rzeczy, światła, sprzęt grający, lodówkę, powiedzmy komputer czy nawet TV, a tam duże: pralkę itd. 230V z elektrowni, 12V z paneli/wiatraka/biogazu/cotamktolubi i akumulatora. Jak się instalacja rozbuduje i okaże się że te 230V można wziąć z przetwornicy a nie z sieci, to do widzenia, elektrownio.

A to widziałem już przynajmniej od 15 lat. Muszę zapytać architektów skąd to się wzięło. Śmierdzi mi zmową ZE z developerami.

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu środa, 11 maja 2016 16:41:34 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Zdolnych maja prawnikow. Popatrzylem dalej - wcale nie jest fajnie:

-osoba prowadzaca dzialalnosc prosumentem byc nie moze (ale pewnie zona moze :-))

nie sprzedasz
Ale nie chce mi sie sprawdzac - to nowy rzad, czy przepisy jeszcze z poprzedniej kadencji :-)

Nowy cos kombinuje

Za to pojawil sie temat doplat
tylko ze jak przystalo na polityka PIS - same zarzuty, zero szczegolow :-)

Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu środa, 11 maja 2016 16:41:34 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Mozna. Ale standard 12V to tylko "zapalniczka samochodowa" - takie malo przyjemne te gniazdka. No i kable grube :-)

A moze jednak od razu przetwornice? Fakt, ze taka synchroniczna i wiekszej mocy (na przyszlosc) to dosc droga ...

Ponoc jakies przepisy gazowe. Instalacja ma byc szczelna i sprawdzona - to nie mozna klientowi zostawic kawalka rurki w kuchni "tu sobie pan podlaczy".

W przypadku mieszkan - jedna instalacja mniej i cala masa papierow mniej.