pompa mamutowa - jak to działa

Witam, poszukuję informacji o zasadzie działania pompy mamutowej (spotkałem też nazwę: podnośnik powietrzny). Jest to urządzenie występujące powszechnie w przydomowych oczyszczalniach ścieków, także w mojej.

U mnie wygląda to tak: dwie plastykowa rurki śr.ok10mm, dł. ok.1,5m połączone na dole, do jednej od góry tłoczone jest powietrze, z drugiej górą wylatuje woda czerpana z dołu.

Zastanawiam się nad zasadą pracy, bo prawdę mówiąc nie bardzo rozumiem, dlaczego to działa. Potrzebne mi to głównie do zaspokojenia mojej ciekawości, choć wiedza taka przydałaby się także przy diagnozowaniu zakłóceń w pracy oczyszczalni.

pozdrawiam Jarek

Reply to
JarekM

JarekM napisał(a):

ciach....

przyd>ałaby się także ciach...

Tu jest omal wszystko by ciekawość była zaspokojona.

wieslaw.kruszewski

Sporomi się wyjasniło.

Jarek

Reply to
JarekM

co autor pisze o 'nieprawidlowym' wzorze Torricellego...

pozdrowienia

krzys

Reply to
myszek

Prawdę mówiąc skoncentrowałem się na pierwszych zdaniach opisu. Równania, owszem, obejrzałem z należnym szacunkiem.

Jarek

Reply to
JarekM

jeśli chodzi o sprawność mamuta:

Sprawność < 0.6, stosowane ciśnienia 0.2-0.8 Mpa, V* < 1000 [m3/h]

Reply to
hrewt

To bardzo przyzwoita. Spodziewalem sie mniejszej...

pozdrawiam

krzys

Reply to
myszek