Projektowanie zawiasów

Jak projektuje się zawiasy, które nie mają stałej osi obrotu? Np. mechanizmy przy kanapach, łóżkach, zawiasy puszkowe w meblach.

mając dwie ścieżki, jakie pokonują punkty klapy można obliczyć taki zawias? Czy tu trzeba oprzeć się na swojej wyobraźni przestrzennej?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:5228a12c$0$1447$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Autodesk ma taki program ze mozesz nawet naped lokomotywy narysowac i sprawdzic czy bedzie dzialal ;-) kola, dzwignie, mimosrody itp.

Reply to
HANA

"HANA"

Narysować i sprawdzić to mogę i teraz. Ale jak to obliczyć?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:5228c78f$0$1462$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

cos nie kumam, co chcesz policzyc? taki mechanizm bez kompa rysuje sie linijka i cyrklem, co tu liczyc? Wytrzymalosc?? Andrzej

Reply to
HANA

"HANA"

No właśnie chodzi o tą linijkę i cyrkiel. Nie mam pojęcia od czego zacząć. O takin zawiasie/podnośniku mówię.

Jak znależć te odległości pomiędzy punktami obrotu?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:5228ccc0$0$1253$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Rysujesz w podziałce najpierw punkty, przez które droga musi przechodzić. Jak są dwa punkty, to dorysowanie tego cyrklem jest w miarę proste. Przy większej ilości punktów czasem trudno jeden punkt wymyślić. Tu masz na szybko znalezioną teorię:

. Pamiętam, że na studiach, to była jedna z większych "kobył" do przeskoczenia

Reply to
Robert Tomasik

Tu masz symulator mechanizmu, czworoboku przegubowego:

WM

Reply to
WM

"Robert Tomasik"

Załapałem jak to zrobić. Przy dwóch punktach to jest do ogarnięcia. Tylko w początkowej fazie otwierania górna krawędź wchodzi na bok. Chyba sobie poradzę.

Tak z ciekawości... czy jest teoretycznie możliwość obliczenia takiego mechanizmu zawiasu mając tylko ścieżkę zakreślaną przez wybrane dwa punkty? W tym zawiasie jest 7 osi obrotu.
to zaprojektowali? Metodą prób i błędów?

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Dnia Sun, 8 Sep 2013 17:56:14 +0200, Robert Wańkowski napisał(a):

Masz niepotrzebnie zgieta dolna dzwignie. Wystarczy prosty pret.

Nie wiem co to ma byc, ale chyba trzeba dobrej blokady w pozycji poziomej. No i jakiegos zamka dla pozycji pionowej.

tam bedzie kilkanascie parametrow mozliwych do dobrania. Raczej nie do zapanowania. Trzeba miec okreslone wymagania, potem pomysl na rozwiazanie, a wtedy dobor szczegolow jest latwiejszy.

A co ten zawias robi, ze tyle osi potrzeba ?

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:522c9e20$0$1259$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Jak oni to akurat zaprojektowali, to nie mam zielonego pojęcia. Tak na zdrowy rozsądek, to zaprojektowanie takiego zawiasu nie powinno być szczególnie skomplikowane. Trzeba napisać kilka równań. W zależności od poszczególnych wymiarów otrzymamy opis drogi drugiego końca.

Reply to
Robert Tomasik

Srodek ciezkosci blatu powinien opadac przy otwieraniu, wtedy otwarcie jest stabilne. Czasem wystarczy zwyczajnie obrocic mechanizm 'do gory nogami' :)

Przyklad syntezy czworoboku przegubowego:

WM

Reply to
WM

"J.F."

Wiem, że prosty może być. Wygięty nie zabiera miejsca wewnątrz szafki.

To będzie mebel. Podnosisz front i jest blat.

To oczywiste. Będzie noga.

Komuś może się wydawać, że zwykły zawias wszędzie będzie pasował. Ale bywają niestandardowe projekty mebli i tam się stosuje. Np. drzwi i korpus mebla zacięte na uios. Na palcach jednej ręki można policzyć firmy, które mają w ofercie takie zawiasy.

$spl-pl_$aof_$v3.pdf

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

"Robert Tomasik"

Opis drogi to umiem sobie wyorazić, że można policzyć. Np. tan filmik co zamieściłem. Sketchup jakoś to policzył. Ale mi chodzi o policzenie punktów obrotu mając tylko opis drogi.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:522cd12a$0$1450$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Zrobisz sobie opis drogi z zawartymi parametrami zwiazanymi z wymiarami elementów. Potem musisz dopasować tę funkcje do porządanej tak, by odchylenie było najmniejsze.

Reply to
Robert Tomasik

W dniu niedziela, 8 września 2013 21:34:00 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

Zle sie do tego zabierasz ;) Takich mechanizmow nie projektuje sie na podstawie rownan drogi, tylko potrzebnych polozen i miejsc zamocowania. Dla dwoch polozen jest duza dowolnosc zamocowania, dla trzech i prostego mechanizmu sprawa sie komplikuje. Taki mechanizm nazywa sie ogolnie po angielsku "linkage mechanism" wyszukiwarka wypluje sporo informacji. Niestety zeby "przeskoczyc" poziom wyzej trzeba siegnac do ksiazki z teorii mechanizmow i maszyn i poczytac o syntezie takich ukladow. Pozdrawiam Piotr

Reply to
sasza7

Poziom wyżej to faktycznie wysokie progi. Jak dla mnie. Ale faktycznie można obliczyć wybiarając kilka punktów na ścieżce.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski