Przeciwaga

No to Panie, o czym my dyskutujemy? Miałem wrażenie, że szukasz rozwiązania problemu w osi Z (przeciwwaga?), a tu się okazuje, że w każdej osi tak masz, czyli problem nie mechaniki, nie silnika, nie czopera... tylko międzymordzia pomiędzy czoperami a PC.

A więc jednak. Jesteś pewien, że przy podnoszeniu? Bo może właśnie przy takim stuknięciu przeskakuje trochę w dół? Może jest tak, że przeskakuje przy hamowaniu w dół razy ileś tam stuknięć, a później na koniec cyklu wygląda to jak by Z-ka była za nisko i wnioskujesz że nie wyjechała tak wysoko jak powinna?

Nieważne, nie powinno w ogóle stukać. W żadnej osi, zrób jak Bartek pisze.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Jak rozpoczynałem wątek byłem na etapie winy mechaniki osi Z. X i Y może stukały (zależy od kształtu krzywej) ale się nie rozjeżdżały. Z się rozjeżdżała i dziurę w stole zrobiłem.

Pewnie tak było/jest.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Powitanko,

Nosisz te maszyne na rekach, ze Ci to przeszkadza?;-) U mnie motorek krokowy 3Nm tym porusza, co prawda przez slimak, ale na oryginalnej sprezynie gubil kroki i o docisnieciu wrzeciona przy wierceniu nie bylo mowy.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel O'Pajak

Też z tak myślałem, producent sterownika też.

Myślałem, że falownik sieje, włączana pompa próżniowa, współny zasilacz krokowego osi Z i sterownika, kabel USB od sterownika w wiązce z kablami zasilającymi czopery (110V zmiennego) i kablami do silników krokowych, mrugająca świetlówka. Wszystko weliminowałem, zmieniłem, naprawiłem, ale jak gubiła w osi Z tak gubi. Dziś jeszcze odłączyłem śrubę kulową od osi Z i trochę ciężko chodziła nakrętka. Okazało się, że za mocno skręciłem łożysko oporowe. Ale to raczej nie miało wpływu.

Na chwilę obecną zwalam winę na sterownik. Moja hipoteza jest taka, że sterownik "widzi" tylko jeden wektor ścieżki do przodu. I jak ten wektor jest krótki a przed następnym trzeba wyhamować to nie starcza czasu i drogi. I hamuje ostro nie bacząc co mam wpisane w przyśpieszeniu. Gdyby patrzył to by nie wyhamował.

Zobczymy co producent odpowie.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski
Reply to
Robert Wańkowski

A co to jest? Znaczy kogo ;) We frezarce jest analiza do przodu na 1000 linii, przynajmniej tak podaje producent. W praktyce wygląda to tak, że puszczając posuwy na poziomie 10k maszyna zaczyna szarpać gdy dostanie ścieżkę w interpolacji liniowej. Najwyraźniej to bardzo płynne 1000 linii jest :( Przy posuwach na poziomie 4k praktycznie nigdy nie szarpie.

W Twoim przypadku skoro szarpie niezależnie od posuwu, problem leży nie w wydajności, a w metodzie.

Jest jeszcze kwestia opadania osi Z przy wyłączeniu osi (opada przy wyłączeniu zasilania?). W maszynach, gdy zależy mi aby opadnięcie nie było dynamiczne stosuję sztuczkę ze zwieraniem uzwojeń silnika. Sprawdza się znakomicie, ale nie wolno dopuścić do rozpędzenia osi przed takim hamowaniem. Jak silnik krokowy osiągnie już znaczną prędkość, to przestaje hamować - indukcyjność uzwojeń mu przeszkadza. U Ciebie powinno bardzo skutecznie hamować. To już jednak inna bajka/temat.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

PikoCNC, pewnie słyszałeś o nim. Jak na razie byłem bardzo zadowolony z tego sterownika i programu.

Wolno, ale opada.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Ten pierwszy stuka na końcu linii 5221 Przed zjazdem osi Z na -30

% N001 G21 N002 T4 N003 M6 N004 G0 Z10 N005 M3 N006 G0 X0,25 Y0 N007 G1 Z-4 F1000 N008 F3000 N2928 G1 X0 N2929 G1 Y7,2 N5208 G1 X193,5 Z-2,96 N5209 G1 X193,75 Z-2,97 N5210 G1 X194 Z-2,98 N5211 G1 X194,25 Z-2,99 N5212 G1 X194,5 Z-3, N5213 G1 X194,75 Z-3,01 N5214 G1 X195 Z-3,02 N5215 G1 X195,25 Z-3,03 N5216 G1 X195,5 Z-3,04 N5217 G1 X195,75 Z-3,05 N5218 G1 X196 Z-3,06 N5219 G1 X196,25 Z-3,07 N5220 G1 X196,5 Z-3,08 N5221 G1 X196,75 Z-3,09 N5222 G1 X196,75 Z-30

A ten nie stuka przed zjazdem osi Z na -6

% N001 G21 N002 T4 N003 M6 N004 G0 Z10 N005 M3 N006 G0 X0,25 Y0 N007 G1 Z-4 F1000 N008 F3000 N2928 G1 X0 N2929 G1 Y7,2 N5208 G1 X193,5 Z-2 N5209 G1 X193,75 Z-2 N5210 G1 X194 Z-2 N5211 G1 X194,25 Z-2 N5212 G1 X194,5 Z-2 N5213 G1 X194,75 Z-2 N5214 G1 X195 Z-2 N5215 G1 X195,25 Z-2 N5216 G1 X195,5 Z-2 N5217 G1 X195,75 Z-2 N5218 G1 X196 Z-2 N5219 G1 X196,25 Z-2 N5220 G1 X196,5 Z-2 N5221 G1 X196,75 Z-2 N5222 G1 X197 Z-6

Oba gkody różnią się tylko tym, że w tym drugim wszędzie Z jest takie samo.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Sprawa rozwi±zana. Bêdzie aktualizacja oprogramowania. Dora¼nie mam ustawiæ przy¶pieszenia wszystkich osi równe. Dziwne, ale pomog³o.

Robert

Reply to
Robert Wañkowski

Użytkownik "Irek N." napisał w wiadomości

Irku, bo to jest tak - masz wektor ruchu. Potem jest nastepny wektor - inny. Predkosci osi sie zmieniaja, wiec mamy przyspieszenia/opoznienia. Przyspieszenia wiadomo - sa ograniczone. Jesli program ocenia ze moze predkosc zmienic w jednym kroku, to idzie plynnie. Jesli oceni ze nie moze - to musi zwolnic wszystkie osie do predkosci przy ktorej juz moze. A po zmianie moze rozpedzic do zadanej predkosci, skoro programiscie tak zalezalo. Ale nie na dlugo, bo zbliza sie kolejne zakrzywienie ruchu. No i szarpie.

Owszem, mozna by ocenic tor i wygladzic, ale bo to wiadomo ze programista chcial kolko a nie 40-kat ?

No i programista/program mogl pulapke przygotowac - masz szybki dlugi posuw, za nim jeszcze szybszy, kolejny, a potem nagly stop. Trzeba wiele krokow naprzod sprawdzac czy zdaze sie zatrzymac.

J.F

Robert Wańkowski pisze:

No i super. A producent to flaszkę Ci powinien postawić ;)

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

{ciach}

Widzisz, to nie jest takie proste. Mam w interpolacji liniowej przykładowo frezowanie gwintu, albo prościej

- zwykłe koło. Program wygenerował sekstylion odcinków aproksymujących pożądany kształt. Frezarka puszczona szybko (10k to już dla mnie b.szybko) przewija te odcinki jak polecenie DIR ;) Teoretycznie nie ma w takim programie niespodzianek. Osie zaliczą prędkości zgodne z sin/cos prędkości maksymalnych, żadnych szarpnięć prędkości, a maszyna i tak potrafi się zamyślić. Objawia się to zatrzymaniem i ruszeniem - taką czkawką co jakiś czas. Nic złego się nie dzieje z maszyną, ale takie zmiany prędkości są niepożądane z punktu widzenia trwałości maszyny, czasu obróbki ale też parametrów skrawania. Zmieniasz parametry, zmieniają Ci się uchyły/wymiary. Czasami zostaje prążek na powierzchni.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

W dniu 2013-11-04 19:07, Irek N. pisze:

No to oznacza tylko słaby/zły interpreter programu-sterownik maszyny. Nawet na amatorskim MACHu takich objawów nie zauważyłem (pomijając czysto sprzętowe problemy przy używaniu partyzanckiego LPT).

Reply to
BartekK

Noo... a czy ja gdzieś napisałem że dobry jest? :)

Tak na serio, z jakimi prędkościami frezujesz?

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.