Przeponowe naczynie wzbiorcze - praktyka

Czołem. Praktycy od CO pomóżcie.

Ile może wynosić realny czas eksploatacji przeponowego naczynia wzbiorczego w instalacji CO/CWU w mieszkaniu ? U mnie *po 10 latach* pojawiły się spadki ciśnienia w szczelnej instalacji a po dopełnieniu nadmierne skoki ciśnienia skutkujące upuszczaniem wody przez zawór bezpieczeństwa. Nie wiem czy 10 lat bezawaryjnej eksploatacji naczynia to dużo, mało czy w sam raz :> Na razie dobiłem nieco ciśnienia powietrza pompką, obserwuję układ i jest OK, ale obawiam się że naczynie jest do wymiany. I tu drugie pytanie: DTRka kotła podaje tylko pojemność naczynia, nie ma typu, producenta ani wymiarów. Googiel milczy. Naczynie ma kształt dysku i montowane jest pionowo wewnątrz kotła. Jeżeli nie znajdę nic, co się zmieści na miejsce starego naczynia, mogę chyba zamontować naczynie podobnej pojemności na zewnątrz ?

Reply to
PeJot

Dnia Sat, 01 Dec 2012 18:10:50 +0100, PeJot napisał(a):

Jak sie patrze na rurki w swoim starym samochodzie ... w sam raz.

W dniu 2012-12-02 17:49, J.F. pisze:

Marna pociecha. Producent kotła ( chaffoteaux & maury ) został wchłonięty przez kogoś innego, nawet nie wiem kto sprzedaje części do tego modelu ( Elexia Comfort ).

Reply to
PeJot

W moim piecu Bosch/Junkers, po mniej więcej 10 latach, stało się to samo. Takie same objawy - spadek ciśnienia, a po dopuszczeniu wody do wymaganego ciśnienia, zadziałał zwór bezpieczeństwa. Wymieniłem całe naczynie wzbiorcze (wewnętrzne, w kształcie dysku). Jak się potem okazało, nie trzeba było wcale wymieniać całego naczynia. Wystarczyło tylko wymienić zaworek w części zawierającej powietrze pod ciśnieniem, bo membrana i cała reszta naczynia była sprawna. Zaworek (podobny jak wentyl w oponie) często koroduje od wilgoci, która wytrąca się z powietrza pod ciśnieniem. PP

Reply to
Swift

W dniu 2012-12-04 17:07, Swift pisze:

Rozumiem że wkładka zaworowa daje się zamienić na samochodową. Nic to, po dobiciu ciśnienia powietrza i zakręceniu metalowego kapturka z uszczelką na razie CO działa normalnie. Dzięki za podpowiedź, jeśli znowu zacznie spadać ciśnienie obadam sam zaworek, zamiast szukać naczynia na zamianę. Tymczasem google twierdzi że w takich przypadkach winna jest *dziurawa* przepona, stąd wilgoć po stronie powietrznej i korozja zaworu.

Reply to
PeJot

W dniu wtorek, 4 grudnia 2012 19:25:14 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:

Czy wkładka zaworowa samochodowa będzie pasowała, nie sprawdzałem, ale bardzo prawdopodobne bo wygląda tak samo. Swego czasu pytałem serwisanta i twierdził, że często to nie uszkodzona membrana a właśnie zaworek. PP

Reply to
Swift

W dniu 2012-12-04 22:17, Swift pisze:

No cóż, stanu membrany nie da się określić bez zniszczenia naczynia, no chyba że leje się woda z zaworka, zamiast powietrza ( u mnie nie ). Pozostaje wymiana wkładki zaworowej w ciemno i obserwacja efektów. Może się okazać że to u mnie wystarczy. Dzięki za wyjaśnienia.

Reply to
PeJot

W dniu 2012-12-06 14:52, Jackare pisze:

Tyle to wiedziałem wcześniej, ciśnienie w naczyniu ma być 0.7 bara, a w instalacji jest 2-3 bary. Z pomiarów ciśnienia w naczyniu nic nie wyszło, niby zawór samochodowy, a ciśnieniomierz do kół nie otwiera go i koniec.

Nie mam innej możliwości, kocioł bez ciśnienia w CO nie poda CWU.

Reply to
PeJot

W dniu 2012-12-15 11:22, Jackare pisze:

Producent tego kotła o tym nie wie albo przewiduje do jakiej wielkości instalacji CO kocioł będzie użyty i daje jakieś tam średnie parametry,

*niekoniecznie optymalne*.

To jest kocioł ~20 kW, co najwyżej do domku jednorodzinnego.

Ok, poeksperymentuję. Niestety, pomiar ciśnienia statycznego wiąże się z opróżnieniem instalacji i jej ponownym napełnieniem a ZTCC instalacja CO nie przepada za świeżą wodą. Po dopełnieniu naczynia wzbiorczego powietrzem instalacja pracuje prawidłowo i na razie stosuję zasadę: jak działa, nie ruszać :)

Kłopot z miejscem, naczynie w tego rodzaju kotle ma postać grubego pionowego naleśnika. Wybór naczyń tej postaci jest żaden.

Pojemność instalacji jest mi nieznana. Mógłbym oszacować pojemność na podstawie jej planu ( długość rur ) i katalogowych pojemności grzejników.

Ale, ale: patrzę na schemat wodny kotła i się zastanawiam, czy naczynie wzbiorcze można by zainstalować całkiem poza nim, w dowolnym miejscu instalacji *jednorurowej* ? Większe ( albo dodatkowe ) naczynie wzbiorcze mógłbym upchać np. w łazience.

Reply to
PeJot

W dniu 2012-12-15 20:33, Jackare pisze:

I to jest wygodne, bo mogę drugi baniak wsadzić *gdzieś tam* np. w łazience. Na razie obserwuję instalację, ale jak znowu zacznie powtórka z rozrywki, trzeba będzie zadziałać. Popytam jeszcze sąsiadów, mają identyczne instalacje, czy mają podobne problemy. THX za wyjaśnienia.

Reply to
PeJot

W dniu 2012-12-16 21:46, Jackare pisze:

A po drodze jeszcze trzeba *zdjąć kocioł ze ściany*.

Dobić powietrza mogę na kotle zamontowanym, zawór jest łatwo dostępny. Chodzi mi o praktykę, czy dobicie ciśnienia pierwszy raz po 10 latach eksploatacji jest sygnałem do wymiany naczynia.

Reply to
PeJot

Nie zakładałbym tego na wstępie. Spadek ciśnienia powietrza po tak długim okresie może być skutkiem naturalnego ubytku powietrza przez zawór lub przez membranę. To nie są przecież materiały idealne i w długim okresie cząstki powietrza mogą przez nie powolutku przenikać. 10 lat to i tak super - producenci zalecają kontrolę ciśniena powietrza w zbiornkiku przed każdym sezonem.

Reply to
jackare.pl

W dniu 2012-12-17 11:05, snipped-for-privacy@gmail.com pisze: /.../

Jeszcze raz dzięki za pomoc.