Rury PE wodociagowe do powietrza z kompresora

Powitanko,

Czy sa jakies przeciwskazania do zastosowania typowych wodociagowych szarych rur PE zgrzewanych do instalacji sprezonego powietrza? Gdzies znalazlem opis, ze do 10 barow sa przystosowane, kompresor daje 8. Mam tez miekki przewod zbrojony siatka do tego celu, ale ze wzgledow praktycznych (latwosc instalacji zlaczek/rozdzielaczy) i estetycznych wolalbym takie stale rury.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Bylem w wielu barach - wszedzie rury PE sprawialy sie znakomicie ;)

Reply to
venioo

Jeśli to jest jakieś miejsce publiczne to pewnie są na to przepisy. Przyjdzie jakaś inspekcja i nałoży odpowiedni mandat. A u siebie w garażu- dawaj śmiało. Ja dla bezpieczeństwa zrobiłbym próbę ciśnieniową na wodzie 1.5×ciśnienie kompresora. No i kombinuj żeby w pobliżu nie było niczego gorącego. Konrad

Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:j8nc0a$svd$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Widziałem takie instalacje w warsztatach samochodowych. Jeśli są jakieś przeciwskazania to chyba tylko natury przepisowo/papierkowo/formalnej.

Reply to
yabba

Powitanko,

Tylko jak takie cisnienie wytworzyc?

Jasna sprawa. To ma byc instalacja w garazu i pracowni, ot czasem pierdnac w oponke, cos przedmuchac, albo pomalowac, kompresor chce przeniesc do piwnicy i stamtad pociagnac rure.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Zwyczajną pompką do próbowania instalacji, na przykład taką

ślę że da się wypożyczyć na godziny tam gdzie robią układy CO. Nie wiem jakie średnice tam masz i ile ter plaskitowej rury chcesz dać, ale jeśli pojemność tego powietrza będzie duża, to masz problem jeśli Ci jakaś zgrzeina się nagle urwie. Dlatego trzeba zrobić próbę na wodzie, która jest nieściśliwa i najwyżej opryskasz sobie koszulę, zamiast urwać głowę przy samej d... Konrad

Raczej to nie jest PE tylko PP. Jedyna wada to to, że są bardzo wiotkie i elastyczne. Powietrze za kompresorem bywa ciepłe, PP się badzo wydłuża z rury robi się falujący wężyk i może się zbierać kondensat w zagłębieniach.

Reply to
Lagod

Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:j8nc0a$svd$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

W sklepach z częściami do samochodów ciężarowych oraz w serwisach hydrauliki siłowejkupisz specjalne rury poliamidowe zwane handlowo tecalan lub tekelan. Są one przystosowane do paliwa i sprężonego powietrza a ponadto można do nich dokupić pełen wachlarz złączek skręcanych metrycznych i calowych oraz szybkozłączek (do łączenia i rozgałęziania rur) które są tanie, szybkie i bezproblemowe w montażu. Rury też są tanie. Największe rury tekelanowe z jakimi ja się zetknąłem miały średnicę 15 mm, najmniejsze 6 mm nie wiem czy takie średnice zapewnią ci odpowienią ilość powietrza bo rury wodociągowe HDPE zaczynają się bodajże od 25 mm średnicy. Nie wiem czy są jakieś szczególne ograniczenia formalne co do stosowania ich w stacjonarnych instalacjach sprężonego powietrza, bo np w takie castoramie narzedzie pneumetyczne są zawsze na ekspozycji podpięte do stacjonarnej instalacji z HDPE a tego typu sklep raczej nie budowałby instalacji narażającej na szkodę klientów i pracowników

Reply to
Jackare

Użytkownik "Jackare" snipped-for-privacy@123.tralala.com> napisał w wiadomości news:j99nvk$hkv$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Reply to
p 47

Użytkownik "Jackare" snipped-for-privacy@123.tralala.com> napisał w wiadomości news:j99nvk$hkv$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

(...)

Ja równiez zalecam zastosowanie dedykowanych przewodów,- po to je wymyslono;-)

Instalacja z rur hudraulicznych, szczególnie o większych średnicach może gromadzić całkiem sporo powietrza i to pod ciśnieniem az 8 atm, czyli zaledwie 2 atm ponizej cisnienia nominalnego tych rur. Taka instalacja może, ale nie musi wytrzymac, szczególnie po pewnym czasie,gdy dojdzie wpływ zmęczenia, temperatur itp. A jesli nie wytrzyma to wówczas ta spora ilość powietrza praktycznie wybuchając może spowodować naprawde powazne nieszczęście i jesli nawet ciebie osobiście nie uszkodzi, to możesz pójśc siedzieć za spowodowanie zagrożenia.

Reply to
p 47

Dnia Tue, 8 Nov 2011 13:02:46 +0100, p 47 napisał(a):

Rury wodociagowe musza wytrzymywac cisnienie na okraglo. Co prawda nie jestem pewien czy az 10 atm sie w wodociagach spotyka.

No i dlatego wykonuje się hydrauliczną próbę ciśnieniową na nowej instalacji. Żeby się upewnić że któregoś dnia instalacja się nie rozszczelni i nie zaleje jakiegoś domu. W tym przypadku skutek rozszczelnienia instalacji mógłby być tragiczny, więc tym bardziej nie powinno się tego zlekceważyć. Ale niepotrzebnie to piszę, bo Ty przecież dobrze o tym wiesz, a tylko próbujesz się podroczyć, prawda? Konrad

Tak przy okazji zapytam z ciekawości. Powietrze jest ściśliwe a woda praktycznie nie. Dlatego jeśli instalacja pneumatyczna ma pracować w 10 atm, to będzie to 10 atm. Natomiast jeśli instalacja hydrauliczna ma pracować w 10 atm (statycznie) to jakie maksymalne ciśnienie powinna wytrzymać? Gwałtowne odcięcie przepływu powoduje skokowy wzrost ciśnienia, więc jaki jest to wzrost?

Krany generalnie są do kręcenia aby zapobiec gwałtownemu otwarciu/zamknięciu zaworu ale teraz modne są krany na dźwignię, jak to się ma do skoków ciśnienia?

Ciśnienie gwałtownie podnosił

AMX

Reply to
AMX

Raczej nie. Naczynie wzbiorcze (chyba tak to jest po polsku) jest do kompensacji wzrostu objętości od temperatury, tłumi skoki ciśniniena przy okazji. Nie widziałem takiego urządzenia w żadnej domowej instalacji wodociągowej.

Ale na tej stronie jest odnośnik do

pisze (m.in.), że skutki można złagodzić obniżając przepływ poniżej 1.5 m/s. Z kolei na
ą, że prostym sposobem jest umieszczenie w pobliżu zaworu wkładki z bardzo ściśliwego materiału. To ostatnie wydaje się być prawdopodobnym rozwiązaniem w przypadku zaworów z dźwignią.

AMX

Reply to
AMX

Bateria takich naczyń zastępuje w dzisiejszych czasach wieże ciśnień (w zacofanych Stanach jeszcze nie). Konrad

A ten dom to do czego jest podłączony? Konrad

Użytkownik "p 47" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:j9b5p7$aul$ snipped-for-privacy@news.task.gda.pl...

Rury z tworzywa PE100 w SDR 11 mają ciśnienie nominalne 16 bar. Próby ciśnieniowe przeprowadza się przy ciśnieniu równym 1,5 ciśnienia nominalnego. Jeśli taki zapas wystarczy do celów wątkodawcy to niech zastosuje rury PE. Żywotność takich rur pod ciśnieniem nominalnym w temperaturze 20 stopni C jest określana na 50 lat. Zatem przy 8 barach ciśnienia można spać spokojnie, jeśli poprawnie pozgrzewa (nie poskręca na szybkozłączki) się cały rurociąg. Rura PE zanim pęknie, wydmie się jak balon i raczej trudno tu mówić o możliwości wybuchu. Wydłużenie przy zerwaniu jest minimum 300%.

TomT

Reply to
TomT