sciskanie, rozciaganie preta

Witam,

sytuacja jest jak na rysunku, na pierwszej stronie.

Moje rozwiazanie jest tutaj: pierwsza strona:

pierwszej strony:
strona:
widac jest to uklad statycznie niewyznaczalny - jedno rownanie, dwie niewiadome. Ale wydluzenie bedzie 0, wiec stamtad wyliczam R1, nastepnie podstawiam do w/w sumy i wyliczam R2. Pozniej juz rozwazam sily i naprezenia w poszczegolnych czesciach preta: x1, x2, x3, x4 jak pokazano na rysunku. Nie obliczam wydluzen bo nie powinno ich byc - czy mam racje i dobrze robie?

Czy to co zrobilem ma jakikolwiek sens? Moim zdaniem cos tu jest nie tak

- sadzac po wykresach, ale nie przerobilismy na cwiczeniach takiego zadania, a w literaturze ktora teraz mam pod reka nie znalazlem dokladnie takiego przypadku, wiec nie mam ani wyrobionej intuicji, ani mozliwosci porownania z ksiazka. Jesli ma sens, to czy poprawnie zalozylem znaki itp? A jesli nie, to prosze o wskazowki co do bledow i wyjasnienie jak postepowac przy rozwiazywaniu tego typu zadan.

Z gory dziekuje za wszelka pomoc.

Pozdrawiam Marcin

Reply to
m4rcin

A jakie tam ograniczenie sa i sily dzialaja ?

Jesli usilujesz wyznaczyc statycznie niewyznaczalny, to wydluzenia sa kluczowe.

Dany mam tylko rysunek.

Tak masz racje. Posiedzialem nad tym troche i teraz widze ze w rownaniu-na poczatku-gdzie wydluzenie przyrownuje do 0, prawdopodobnie popelnilem jakis blad w obliczeniach co skutkuje takimi dziwnymi wykresami. Dodatkowo przy rozpatrywaniu ostatniej czesci-x4, sila N(x4)=-R1+3ql+2qx4 oraz x4 zmienia sie od 0 do 2L. Przy poprawnym obliczeniu R1 i R2, wydluzenie powinno na koncu x4 wyjsc z obliczen 0.

Pozdrawiam Marcin

Reply to
m4rcin

Jak to ? Nie ma Kolega treści zadania? Mnie przypomina ono zadanie: między dwie masywne płyty włożono bez luzu pręt jak na rsunku z materiału .... i ogrzano go o ileś tam stopni C. Obliczyć naprężenia w każdej częsci pręta i jego dlugość. Wtedy jest to zagadnianie hiperstatyczne. Ale można postawić problem tak: miedzy płyty maszyny wytrzymałościowej włozono pręt z materiału .... o wymiarach jak na rysunku i ściśnięto go siłą P. Oblicz wymiary i naprężenia w każdej części pręta. I wtedy zagadnianie nie jest hiperstatyczne. Bez treści zadania można tylko dywagować a nie rozwiązywać konkretne zadanie. W.Kr.

Reply to
kruszewskiWYTNIJTO
Reply to
Robert Tomasik

Jeżeli pręt jest obciążony tak, że w prawym końcu obciążenia rośnie liniowo od 0 do 3q w przekroju końcowym tej części pręta, środkowa jest nie obciążona, prawa podobnie jak lewa od 0 do 2q. Wtedy obciążenie lewego kawałka przylożone do czoła gdzie styka sie z cz.srodkową, to siła F= 3/2ql1 + 2/2 ql3 . Stąd oblicz przyrost dlugosci tego kawałka. Cz.środkowa jest obciążona na prawym koću siła V=2/2 ql3. Oblicz przyrost długości nim wywołany. Prawy koniec jes obciążony na przwym czole siłą T= 2/2 ql3. Oblicz przyrost długości tego kawałka. Przylóż siłę R2 taką, i ściskającą pręt tak aby skrócił się o tę sumę przyrostów.Zauważ, że jest to siła o jednakowej wartości działajaca na każdy'kawałek" pręta, prawy, środkowy i lewy. Napisz równanie równowagi : -R1 + 3/2ql1 + 2/2 ql3 - R2 = 0 Rozwiazanie jest już proste.

W.Kr.

Reply to
kruszewskiWYTNIJTO

to jest taka konwencja , że jeśli obciążenie jest "q" to siłę się robi "ql" dla zachowania jednakowych jednostek. wtedy q ma wymiar kN/m a ql ma wymiar kN, wszystko jak najbardziej poprawne. Chociaż z inżynierskiego punktu widzenia bez sensu, ale już dawno zauważono że uczelnie techniczne nie szkolą ludzi do pracy w dziedzinach inżynieryjnych ale uczą teorii, na której się można wyszkolić w późniejszej prawdziwej pracy w realu. Czy to dobrze trudno powiedzieć

pzdr

Reply to
slawek9000
Reply to
Robert Tomasik

wiadomościnews:fn9skn$2ge$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Czytając takie wypowiedzi, takie teorie, "takie konwencje" to już nie ręce opadaja a gacie. Kolega jest pewnikiem z tych nizijerów prachtyków? W.Kr.

Reply to
kruszewskiWYTNIJTO
Reply to
Robert Tomasik

Reakcja jest siłą bierna, działa na przemieszczeniu równym zero, nie wykonuje więc pracy na odkształcenie pręta, zatem jej wpływ na to odkształcenie jest równy zero. Pracę na odkształcenie wykonują siły czynne. Na lewym kawałku obie, od obciążenia lewego i od obciążenia prawego, rozciągając go o (delta 1) zgodnie z prawem Hoocka. Pracę na środkowym wykonuje siła od obciążenia lewego, a na lewym siła od przyłożonego doń obciążenia q2. Nie mam jak tego tu narysować, ale jak by trzeba podyskutować to zapraszam na priv-a. Adres jak wyżej. Z ukłonami, W.Kr.

Reply to
kruszewskiWYTNIJTO
Reply to
Robert Tomasik

Robert Tomasik pisze:

Chce mu sie. Pierwsza czesc preta ma dlugosc 3l i przekroj 3A (oznaczenia dwoch pozostalych czesci sa analogiczne). W polowie jest siła 3ql. x1, x2, x3 i x4 to wprowadzone pozniej oznaczenia. W rozwiazaniu to widac, rozpatruje te przedzialy. Na poczatku wypisuje rownanie na os x. Stwierdzam ze mam dwie niewiadome. Wiec rozpisuje rownanie na wydluzenie preta, wiem ze ma sie rownac 0. Z tego otrzymuje R1 (R1 i R2 to reakcje ktore sam wprowadzam) i podstawiam do pierwszego rownania - wyznaczam R2. Tyle nam pokazano na cwiczeniach. Nie znalazlem podobnego przykladu w moich ksiazkach do wytrzymalosci (pisalem juz wyzej). Zadanie polega na obliczeniu sil, naprezen, wydluzen i narysowaniu wykresow. W najblizszym czasie postaram sie wrzucic poprawne rozwiazanie tego zadania.

Pozdrawiam Marcin

Reply to
m4rcin
Reply to
Robert Tomasik

Ja zastosowałem najwygodniejszą w tym przypadku metodę superpozycji. W.Kr.

Reply to
kruszewski
Reply to
Robert Tomasik

Ja prawie pół wieku temu. W.Kr. Do stawiajacego pytanie: Marcin, czy moje doleciało?

Reply to
kruszewskiWYTNIJTO