Spawanie- normy, certyfikaty

Witam serdecznie grupowiczów. Jestem w temacie zielony a potrzebuje informacji nt spawania. Mam tu zestaw norm dotyczących spawania - EN 287-1 , 111, 114, P, BW, W01, B, T8, PA, BS, GG, H-L045, SS, NB, WM, D168, T2.6,
D48 i teraz moja prośba do szanownego grona - czy mogłby mi ktos pomóc w ich ,,odszyfrowaniu'' chodzi mi o konkretne opisy co oznaczają itp. Czy istnieje jakaś stronka ktora wyjaśniłaby mi to wszystko ? Pozdrawiam Grzegorz
GM wrote:

EN 287-1,111,114,P,BW,W,01,B,T8,PA,BS,GG,H-L045,SS,NB,WM,D168,T2.6,D48
To jest zapis kwalifikacji spawacza. Bierzemy w garść normę EN287-1 i czytamy: 111- manual metal arc welding 114- self-shielded tubular-cored arc welding P- electrod core- rutile, fast freezing slag BW- butt weld W-electrode core-basic/fluoride, slow freezing slag 01- (tu ma być grupa materiału, ale takiej nie ma) B- basic covering or electrode core-basic T8- grubość 8mm PA- pozycja PA BS- welding from both sides GG- (ta norma nie przewiduje takiego symbolu, może chodzi o żłobienie) H-L045- pozycja H-L045 SS- single side welding NB- welding without backing WM- (nie ma takiego symbolu, może to oddzielnie W i M) D168- outside pipe diameter 168 T2.6- Grubość 2.6.. D48- outside pipe diameter
Konrad
Bardzo dziekuje za pomoc Konradowi - jednak chodziło mi tez o ,,oficjalne'' tłumaczenie tych specyfikacji na jezyk polski (ze względu na mój słaby ang. techniczny) Poza EN 287-1,111,114,P,BW,W,01,B,T8,PA,BS,GG,H-L045,SS,NB,WM,D168,T2.6,D48 dorzuciłbym jeszcze : 136, 141 (zamiast wymienionego wczesniej 114- moja wina :), D33, A, T, D156 Pozdrawiam G.

287-1
T2.6,
istnieje
GM wrote:

Ta norma na raptem 40 stron, więc kosztuje pewnie z 30 zł. Może sobie ją kup, zanim ci ją tutaj przepiszę od początku do końca?
Konrad

Wg nowej normy tak, wg starej - co sugerują oznaczenia "W01" i "wm", oznaczenie typu wyrobu złącza egzaminacyjnego

Myślę, że GM chodziło o grupę materiałową, wg starej normy EN 287-1+A1, z bodajże 1997 roku

aha, dokładnie! bs gg - spawanie obustronne z wycinaniem grani (może być żlobienie elekropowietrzne)

no właśnie jest, ale wg starej normy..

dotyczy ścianki rury - dla GM

A tak na marginesie. Czy oferta pracy dla spawalnika w Gdyni nadal aktualna? A w kwestii ewentualnej współpracy?
Pozdrawiam, Spawalnik EWE (choć akurat w mojej opinii nie każdy EWE może o sobie powiedzieć, że jest spawalnikiem:)) z Gdyni

Napisałem na "nospamowego" maila, jeśli nie doszło to zadzwoń do mnie +48694481174

... i to chyba z Witomina?

Bo końcówka "wit"? No, prawie, ale blisko:)

Stronka po polsku? Wątpię. Norm dotyczących spawalnictwa jest baaardzo dużo, w większości w języku angielskim, niestety. Poza tym od 2004 obowiązuje znowelizowana norma EN 287-1, nie wiem, czy jest już w wersji polskojęzycznej. Oznaczenia, które przywołałeś powyżej, odnoszą się do normy dot. egzaminowania spawaczy, nieobowiązuje już oznaczenie grupy materiałowej W01 i symbol "wm" (with material - czyli spawanie z materiałem dodatkowym). Ciężko to wszystko wyjśnić w kilku słowach, bo np. grupy materiałowe czy pozycje spawania są zdefiniowane w innych normach EN. Pokrótce, prostym językiem, o kilku symbolach: 111 - spawanie ręczne elektrodą otuloną, 114 - spawanie półautomatyczne drutem samoosłonowym (czyli bez dodatkowo doprowadzonego gazu osłonowego), P - plate (blacha), T - tube (rura), BW - butt weld, spoina czołowa, B - otulina zasadowa (dot. spawania ręcznego, półautomatycznego drutem rdzeniowym), t8 - grubość złącza egzaminacyjnego (w tym przypadku blachy), PA - pozycja podolna spawania - patrz EN ISO 6947, bs = both side, spawanie dwustronne, D48 - średnica rury jako złącza egzaminacyjnego (w mm) Sorry, więcej mi się nie chce pisać, bo oznaczeń jest dużo, dużo więcej. Dodatkowo ten symboliczny zapis egzaminu oznacza również zakres uprawnień do wykonywania złączy spawanych...
Pozdrawiam.

Witam ziomala
A co to "GG" oznaczało? Bo ja też na 287-1:2004 jadę.
Konrad

Witam, proszę przeczytać mój drugi post, z uwagami do Pańskich wskazówek ipewnym pytaniem na końcu...

Bardzo dziekuje za pomoc - teraz juz sobie jakoś poradzę Pozdrawiam serdecznie
napisał(a):

http://www.gazeta.pl/usenet /

Related Threads