Spawanie- normy, certyfikaty

Have a question or want to show off your project? Post it! No Registration Necessary.  Now with pictures!

Threaded View
Witam serdecznie grupowiczów. Jestem w temacie zielony a potrzebuje
informacji nt spawania. Mam tu zestaw norm  dotyczących spawania - EN 287-1
, 111, 114, P, BW, W01, B, T8, PA, BS, GG, H-L045, SS, NB, WM, D168, T2.6,
D48
i teraz moja prośba do szanownego grona - czy mogłby mi ktos pomóc w ich
,,odszyfrowaniu'' chodzi mi o konkretne opisy co oznaczają itp. Czy istnieje
jakaś stronka ktora wyjaśniłaby mi to wszystko ?
Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Spawanie- normy, certyfikaty

EN 287-1,111,114,P,BW,W,01,B,T8,PA,BS,GG,H-L045,SS,NB,WM,D168,T2.6,D48

To jest zapis kwalifikacji spawacza. Bierzemy w garść normę EN287-1 i
czytamy:
111- manual metal arc welding
114- self-shielded tubular-cored arc welding
P- electrod core- rutile, fast freezing slag
BW- butt weld
W-electrode core-basic/fluoride, slow freezing slag
01- (tu ma być grupa materiału, ale takiej nie ma)
B- basic covering or electrode core-basic
T8- grubość 8mm
PA- pozycja PA
BS- welding from both sides
GG- (ta norma nie przewiduje takiego symbolu, może chodzi o żłobienie)
H-L045- pozycja H-L045
SS- single side welding
NB- welding without backing
WM- (nie ma takiego symbolu, może to oddzielnie W i M)
D168- outside pipe diameter 168
T2.6- Grubość 2.6..
D48- outside pipe diameter

Konrad

Re: Spawanie- normy, certyfikaty
Bardzo dziekuje za pomoc Konradowi - jednak chodziło mi tez o ,,oficjalne''
tłumaczenie tych specyfikacji na jezyk polski (ze względu na mój słaby ang.
techniczny)
Poza EN 287-1,111,114,P,BW,W,01,B,T8,PA,BS,GG,H-L045,SS,NB,WM,D168,T2.6,D48
dorzuciłbym jeszcze : 136, 141 (zamiast wymienionego wczesniej 114- moja
wina :), D33, A, T, D156
Pozdrawiam
G.

287-1
T2.6,
istnieje

Re: Spawanie- normy, certyfikaty

Ta norma na raptem 40 stron, więc kosztuje pewnie z 30 zł. Może sobie ją
kup, zanim ci ją tutaj przepiszę od początku do końca?

Konrad

Re: Spawanie- normy, certyfikaty

Wg nowej normy tak, wg starej - co sugerują oznaczenia "W01" i "wm",
oznaczenie typu wyrobu złącza egzaminacyjnego

Myślę, że GM chodziło o grupę materiałową, wg starej normy EN 287-1+A1, z
bodajże 1997 roku

aha, dokładnie! bs gg - spawanie obustronne z wycinaniem grani (może być
żlobienie elekropowietrzne)

no właśnie jest, ale wg starej normy..

dotyczy ścianki rury - dla GM

A tak na marginesie. Czy oferta pracy dla spawalnika w Gdyni nadal aktualna? A
w kwestii ewentualnej współpracy?

Pozdrawiam,
Spawalnik EWE (choć akurat w mojej opinii nie każdy EWE może o sobie
powiedzieć, że jest spawalnikiem:)) z Gdyni

Re: Spawanie- normy, certyfikaty

Napisałem na "nospamowego" maila, jeśli nie doszło to zadzwoń do mnie
+48694481174

... i to chyba z Witomina?

Re: Spawanie- normy, certyfikaty

Bo końcówka "wit"? No, prawie, ale blisko:)

Re: Spawanie- normy, certyfikaty

Stronka po polsku? Wątpię. Norm dotyczących spawalnictwa jest baaardzo dużo, w
większości w języku angielskim, niestety. Poza tym od 2004 obowiązuje
znowelizowana norma EN 287-1, nie wiem, czy jest już w wersji polskojęzycznej.
Oznaczenia, które przywołałeś powyżej, odnoszą się do normy dot. egzaminowania
spawaczy, nieobowiązuje już oznaczenie grupy materiałowej W01 i symbol "wm"
(with material - czyli spawanie z materiałem dodatkowym). Ciężko to wszystko
wyjśnić w kilku słowach, bo np. grupy materiałowe czy pozycje spawania są
zdefiniowane w innych normach EN.
Pokrótce, prostym językiem, o kilku symbolach:
111 - spawanie ręczne elektrodą otuloną,
114 - spawanie półautomatyczne drutem samoosłonowym (czyli bez dodatkowo
doprowadzonego gazu osłonowego),
P - plate (blacha),
T - tube (rura),
BW - butt weld, spoina czołowa,
B - otulina zasadowa (dot. spawania ręcznego, półautomatycznego drutem
rdzeniowym),
t8 - grubość złącza egzaminacyjnego (w tym przypadku blachy),
PA - pozycja podolna spawania - patrz EN ISO 6947,
bs = both side, spawanie dwustronne,
D48 - średnica rury jako złącza egzaminacyjnego (w mm)
Sorry, więcej mi się nie chce pisać, bo oznaczeń jest dużo, dużo więcej.
Dodatkowo ten symboliczny zapis egzaminu oznacza również zakres uprawnień do
wykonywania złączy spawanych...

Pozdrawiam.

Re: Spawanie- normy, certyfikaty
Witam ziomala

A co to "GG" oznaczało? Bo ja też na 287-1:2004 jadę.

Konrad

Re: Spawanie- normy, certyfikaty

proszę przeczytać mój drugi post, z uwagami do Pańskich wskazówek ipewnym
pytaniem na końcu...

Re: Spawanie- normy, certyfikaty
Bardzo dziekuje za pomoc - teraz juz sobie jakoś poradzę
Pozdrawiam serdecznie
http://www.gazeta.pl/usenet /

Site Timeline