temperatura topnienia szkła

W jakiej temperaturze topnieje szko z butelek od piwa? Czy jest jakie szko w codziennym otoczeniu czowieka, ktre ma jeszcze nisz temperatur topnienia? Mam na myli temperatur miknicia takiego,
eby dao si butelk lekko odksztaci pod naciskiem. dziki Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

to zwykłe szkło sodowe, które powinno mieć jakieś 1200 st. topnienia, ale mięknie w dużo niższej temperaturze. Pamiętam że bawiłem się w "rzeźbienie" w szkle sodowym przy użyciu bardzo prymitywnego palnika na propan, nie sądzę żeby tam było więcej niż jakieś 900 st. Jedyny problem to pękanie takiego szkła przy zbyt szybkim nagrzaniu punktowym -ale to pewnie wiesz ;-)
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
Dnia Thu, 15 Jan 2009 15:04:39 +0100, jakub tarczewski

raczej 500-600 stopni to temp miekniecia. Zwykly palnik na propan wystarcza. Poza tym szklo po uksztaltowaniu musisz odpuscic (tzn zagrzac calosc na jakis czas ponizej temp miekniecia)
--
pozdrawia
yorgus
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
kbyco.pl> napisa:

Chc do tego uy soczewki Fresnela, takiej wielkoci A4, wic duo nie wycign. Ale 500 powinieniem wycisn lokalnie, a wanie element jest may. Okae si w najbliszy soneczny weekend :-) Konrad
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Problemem jest studzenie, jeśli będzie trwało zbyt krótko to butelka popęka od razu bądź stanie się niezwykle wrażliwa na uderzenia. W moim eksperymentalnym piecu do szkła studzenie elementów ok 100cm2 trwało ok godziny a i tak zdarzały się spontaniczne pęknięcia odkształconego szkła nawet po miesiącu. Generalnie wszystko zależy od wielkości szklanego elementu, małe kawałki czyli mniejsze niż 1cm3 można roztapiać , wyciągać, skręcać i pozwalać im wystygnąć samoistnie w przeciągu kilku minut z dużą szansą na sukces. Dużo zależy również od samego szkła, z laboratoryjnych pipet można wyciągać cienkie rurki, giąć i co tam jeszcze przyjdzie do głowy praktycznie bez żadnego ryzyka.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
On Thu, 15 Jan 2009 07:35:07 -0800 (PST), Konrad Anikiel wrote:

Nie bardzo rozumiem - chcesz to grzac sloneczkiem przez te soczewke ? Dobrze skupia ?
A z tym pekaniem to ciekawe - jak sie samemu grzeje to peka w najlepsze, jak sie patrzy na reportaz z fabryki .. grzeja, formuja metalowymi narzedziami chlodzonymi w wodzie, chlodza w mokrych gazetach .. i nic nie peka. Ki czort ?
J.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
wrote:

Bo między mokrym drewnianym narzędziem lub warstwą mokrych gazet a rozgrzanym szkłem powstaje bardzo cieńka warstwa pary wodnej która jest bardzo dobrym izolatorem. Na metalowym narzędziu pozostają tylko bardzo drobne krople wody, które bardzo szybko odparowują.
Jak włożysz do wody rozgrzane szkło, to popęka na bardzo drobne kawałki.
Po obróbce, gotowy wyrób jest bardzo długo, czasami kilka godzin, wygrzewany w specjalnym piecu.
Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów. Nie każdy Żywiec to piwo...
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload
formuja

Zwróć uwagę, że również co jakiś czas wyrób na piszczeli wkładają do specjalnego gazowego ogrzewacza lup po prostu do pieca nad powierzchnię szkła właśnie po to żeby zbyt nie wystygł i cały czas szkło było plastyczne bo wtedy nie ma co i jak pęknąć. Zwróć też uwagę że po zakończeniu formowania natychmiast po wystygnięciu poniżej granicy plastyczności umieszczają wyroby w piecu do odprężania w którym panuje temperatura nieco tylko niższa od tej w której szkło mięknie. Po zapełnieniu wyrobami taki piec jest studzony przez odpowiedni czas albo w dużych zakładach jest tak długi że wyroby jadą w nim przez odpowiedni czas przez strefy o coraz niższej temperaturze aż na końcu wyjeżdżają wystudzone.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Related Threads

Polytechforum.com is a website by engineers for engineers. It is not affiliated with any of manufacturers or vendors discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.