wiercenie w kamieniu

Odchamilem sie w muzeum ... ale mnie jedna rzecz zadziwila.

Wystawiaja model wiertarki z neolitu. Smyczkowa, cos tego typu:

No i przewiercone kamyki. Mlotek taki jak ten by mnie nie dziwil
Ale oni prezentuja tez mlotki z otworem idealnie rownym, o ostrej krawedzi. Wspolczesny kamieniarz bu sie takiej dziury nie powstydzil.

Mozliwe to aby przy pomocy patyka wyszlifowac piekny otwor ? Czy troche poprawili rzeczywistosc ? :-)

Zostaly tez rdzenie po tych wierceniach - takie stozkowate walce. Rozsadnie - po co szlifowac cala dziure, skoro mozna tylko przy sciance. Ale ... to wymaga rurki. A bambus u nas nie rosnie.

Jak oni to zrobili ? Czy moze patyk z natury ma miekki srodek i rurka sama sie robi ?

Swoja droga - taka dziure to sie chyba miesiacami wierci, a tam sporo malych kamykow z malymi dziurkami ... ozdoby ?

W dniu 2013-05-19 22:40, J.F. pisze:

Sporo czasu mieli, a i ozdoby *nie były* masówką.

Reply to
PeJot

W dniu niedziela, 19 maja 2013 22:40:16 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Do wiercenia uzywano takich kosci, ktore sa puste w srodku.

Tak wiercono kamien za faraonow.

Wiertarki rodem z neolitu.

Neolityczna wiertarka dentystyczna.

WM

Reply to
WM

Dnia Mon, 20 May 2013 05:58:58 +0200, PeJot napisał(a):

Z tego co WM podeslal - byly ;-)

Ja mam takie cuś tiny.pl/h8vkp

Przydatna zabawka.

W dniu 2013-05-21 02:04, J.F. pisze:

Naonczas ludzi było mniej :>

Reply to
PeJot

Cierpliwosci i czasu im nie brakowalo :)

WM

Reply to
WM