Wiercenie w trudnej stali

Page 1 of 2  

Próbowałem wykręcić za pomocą wykrętaka urwaną śrubę o średnicy 7mm. Niestety wykrętak również mi się złamał wewnątrz wykręcanej śruby.

I teraz pytanie - czym ten wykrętak teraz przewiercić?

Próbowałem normalnym wiertłem do stali - wiertło 2mm po dłuższej chwili wiercenia nie posunęło się ani milimetr w głąb. Próbowałem też wiertłem 1mm, ale takiego cienkiego strach mocniej przycisnąć do elementu - w każdym razie też się nic nie wywierciło.

Sprawdziłem czy wiertło jest w porządku i zarówno normalną jak i nierdzewną stal wierci aż miło.

No i pytanie - jak się zabrać za takie ciężkie wiercenie? Nie wiem z czego robi się takie wykrętaki, sądzę że z jakiejś bardzo twardej i kruchej stali.

Czy do takiego metalu są jakieś specjalne wiertła, czy po prostu trzeba się uzbroić w cierpliwość, chłodzić wiertło i czekać aż się przewiercę?

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Niestety, to jest materia hartowany na wskro, twarde i wredne. Jeli moesz, tonagrzej wszystko palnikiem i daj pomau ostygn, nawet i kilka razy to powtrz. Jeli nie, to ja bym prbowa szybkoobrotowego dremela i narzdzi ciernych a nie skrawajcych. Ale fachury w ogle nie rozwiercaj urwanych rub- jeli tylko si da, przyspawuj nakrtk, za ktr normalnie kluczem rub wykrcaj. Jeli tylko masz tam jak to zrobi to poszukaj kogo z TIGiem i le po pomoc. Konrad

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

W dniu 2010-10-10 17:34, Konrad Anikiel pisze:

Niestety sama śruba urwała się około milimetra w głąb otworu, w dodatku to taki szajsmetal że pęka dalej. Bo pierwsza próba to było wbicie w tą śrubę przecinaka i wykręcenia tego śrubokrętem. No i metal pękał dalej zamiast się wykręcać.

Sam wykrętak pękł też jakieś 2mm wgłąb, więc przyspawać cokolwiek będzie bardzo ciężko ze względu na brak miejsca i na to, że przyspawanie pewnie niewiele tu pomoże, bo urwie się śruba znowu 1mm dalej.

Zrobiłem jeszcze próbę wiercenia jakimś lepszym wiertłem do stali nierdzewnej i hartowanej, ale nic nie idzie...

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

I nie pójdzie. Nie masz szansy. W zasadzie nie miałeś szansy jak użyłeś tego czegoś do wykręcania. Ten wynalazek zwyczajnie nie działa przy zapieczonych śrubach. Jest do tego ze jak zetnie się śruba którą dało by się odkręcić kluczem to tym czymś się wykręci. Przy zapieczonych nie działa, nie może działać. Wiercisz otwór w śrubie. Wkręcasz w niego coś z gwintem na dodatek o smukłym stożku. Rozpychasz ten materiał co został ze śruby. Nie dość że zapieczone to jeszcze mechanicznie zakleszczone. Im mocniej jest wkręcony wykrętak tym mocniej jest zaciśnięte. Jak to jakiś ważny i niepowtarzalny element to elektrodrążarka Ci została.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Długi temat,bedę się skracał. Co to za detal i śruba? Podajesz wymiar 7 to chyba M8.Śruba zwykła i wiertło brało? Zazwyczaj M8 wierci się wiertłem około 3,5 zwracając uwagę na centrycznośc co nie jest łatwe do zachowania. [Ja równam czoło śruby przed wierceniem bo trudno jest wytyczyć środek otworu i o pomyłkę łatwo].Wykrętak rozpycha śrubę [zakleszczając] więc brak centryczności zmniejsza nasze szanse. Tak samo inne średnice otworów. Za duży otwór-rozepchamy i zakleszczymy śrubę, za mały otwór da nam mały moment obrotowy i szybko ukręcimy wykrętak. Wykrętaki są różne na rynku, ale najwięcej jest nic nie wartego szajsu "z placu",mają mały skok i są "czarne" na zwojach. One są jak z plasteliny i zero możliwości wykręcenia porządnie ukręconej śruby. Przed laty możnabyło dostać wykrętaki czeskiej zbrojeniówki- były białe i miały duży skok. I one są najlepsze do prac warsztatowych. Niestety -zero sztuk na rynku-ja mam dwa komplety i pilnuję jak oka w głowie. Jeśli wykrętak się urwie to i ten szajs i czeskie da się przewiercić . Czeskie trudniej ale też da radę. Należy zwrócić uwagę na podstawowe błędy. Czasem ręczną wiertarką "daje się " najwyższe obroty na stal utwardzoną . To stanowczo za dużo. Nie przeszkadza zbyt małe obroty, ale za duże to porażka...Drugi częsty błąd...W otworze jakiś "bzdet" obraca się razem z wiertłem. Może to być kawałek wykrętaka, może to być wiór spieczony na dnie. Kręcąc się razem z wiertłem blokuje możliwość wiercenia. W sprzedaży są wiertła i frezy które pokonają bez problemów nawet utwardzony materiał. Nie rozwodząc się zobacz w necie choćby hasło "frez korundowy" [z tego samego materiału są i wiertła . Używane do płytek drukowanych].. Ja czasem się "posiłkuje " takim przy usuwaniu śrub. On potrafi bardzo twardy materiał pokonać...

Palik

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

W dniu 2010-10-10 19:26, Palik pisze:

Otwór tak jak piszesz 3.5mm, zrobiony centrycznie. Urawana śruba to końcówka przewodu hamulcowego. A wyrkętak pewnie nie był najwyższej jakości skoro pękł. Firmy Tivoly.

Ale już kilka razy wierciłem i w nierdzewce i rozwiercałem np. urwane wiertła w otworze i gorzej albo lepiej, ale szło. A tym razem nic.

Specjalnie do takich powolnych wierceń trzymam starą dwubiegową Celmę. Nie wiem dokładnie ile ona ma obrotów na niskim biegu, ale raczej niezbyt wiele.

Ale frez to chyba do frezowania "bokiem", czy to jakieś takie którymi można też zrobić otwór? Co do wiertła, to znasz może jakiś konkretny produkt, albo nazwę pod jaką występują? Bo tak szukam po sklepach i Allegro i nie widzę.

Do twardej stali wszędzie tylko to co ja kupiłem - czyli HSS tytan-kobalt. Tyle że dotychczas takimi wiertłami wierciłem wszystko co potrzebowałem i dawałem radę.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=frez+korundowy Frez dwupiórowy "daje radę" w pracy pionowej. Ten z allego o błędnej nazwie "korundowy" skrawa potworne twardości. Jedynie gwałtowne szarpnięcie potrafi go uszkodzić -na przykład kiedy obrywa się kawałek wykrętaka w otworze zakleszczając frez. Ale przy obrotach nawet tyś [wydaje się, ze podaję za duże obroty, ale przy tym frezie to "pasi"]i sztywnej frezarce to idzie raczej bez problemów

Jeśli to typowe końcówki przewodów hamulcowych osadzonych w aluminium to nie chcę Cię martwić ...To jedyne gdzie moje osiągi zakończone powodzeniem to około 3%. W pozostałych wypadkach [czyli innych niż "hamulce"]95% udanych wykręceń. Najgorsze to jest to, że trudno usunąć to g ze środka nie niszcząc gniazda.Swojego czasu zastanawiałem się nad wyrzuceniem sporego otworu w miejscu "konfliktowym" i wkręceniu tulejki która będzie miała w środku wykonany prawidłowy krztałt pod końcówkę. Ale to przechlapane....Niezła gimnastyka

Może wiertła z tego materiału byłyby dla Ciebie bardziej praktyczne- szukaj jako wiertła dla elektroników do wiercenia laminatów [płytek drukowanych]. Musisz tylko wiedzieć , że takie wiertło przy szarpnięciu ukruszy się...

Palik

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

wiadomości news:4cb2037d$0$27043

Ja tam nie wiem, ale jesli pekla sruba M8, to czemu mialby wytrzymac wykretak 3.5 ? :-)

WD40, nafta, fosol, plyn hamulcowy, potem palniczek - a wykretak dopiero na koncu :-)

Sa i czolowe, tylko na samym srodku jest klopot. Wiertla widiowe do stali tez chyba sa.

A jakbys potrzebowal wiertlo przewiercic ? :-)

J.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Tivoly to francuska firma produkująca dość przyzwoite narzędzia. To, że pękł, nie było przyczyną kiepskiej jakości wykrętaka, ale sposobu obchodzenia się z nim. Najprawdopodobniej użyłeś wykrętaka do większych średnic, który załapał tylko czubkiem i czubek się urwał. Pierwsza sprawa to trzeba było najpierw tę urwaną śrubę potraktować ciepłem (np. palnikiem), bo zapewne była zapieczona. Następnie trzeba było prysnąć płynem penetrującym i poczekać, aż wniknie w gwint. Dopiero wtedy próbować rozwiercić i użyć wykrętaka o odpowiedniej średnicy.

Rozwiertaka nie rozwiercisz żadnym wiertłem, tak więc nawet nie próbuj. Musisz wziąć delikatnego, małego punktaczka i delikatnie pukać w ten rozwiertak z różnych stron, aż się obluzuje i uda sie go wydłubać szpikulcem lub złapać i wykręcić szczypcami. Możesz też sobie pomóc cieniutkim wiertłem widiowym lub kobaltowym HSS i powiercić wokół tego wkrętaka otworki o średnicy 0,5-1mm. Po wyjęciu końca rozwietraka musisz rozwiercić tę urwaną śrubę wiertłem o średnicy takiej jaką ma gwin wewnątrz. Ja do tego celu używam Dremela z frezem widiowym, szybkotnącym do stali nierdzewnych. Teraz wystarczy trochę podłubać, aby wydłubać resztki gwintu śruby, a następnie przegwintować otwór gwintownikiem o danym rozmiarze.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Ja wierciłem Dremelem "wiertłem" diamentowym.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

W dniu 2010-10-10 20:47, awow pisze:

Takim do ceramiki? Tylko pewnie będzie problem z małymi średnicami.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Nie bdzie. Przy okazji wizyty u stomatologa popatrz jakie cudeka mona robi, tyle e te dentystyczne s nieprzyzwoicie drogie. Niedawno wystrugaem koledze rub trzymajc koo, bo zmasakrowa eb i nie szo niczym tego ruszy. Konrad

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

W dniu 2010-10-10 21:34, Konrad Anikiel pisze:

W sumie to nigdy stomatolog mi w zębach nie wiercił, ale to chyba raz że drogie, a dwa że (sądząc po odgłosie) jakieś gigantyczne prędkości obrotowe osiąga. W każdym razie nie jest to chyba rozwiązanie uzasadnione ekonomicznie w moim przypadku :)

Mam jakiś komplet wierteł do ceramiki, najmniejsze coś około 4 albo 5mm. Ale tym można bezpiecznie wiercić w stali? Jakie obroty? Jakie chłodzenie?

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Chodzio mi o rednice, u stomatologa moesz sobie obejrze uamki milimetra, a twardo szkliwa to (z pamici) jaki szsty stopie Mohsa. Prdko turbinki dentystycznej to 500 tys obr/min, na rub tyle nie potrzebujesz, bo ruba nie bdzie z blu krzycze jak bdziesz j wierci wolniej. Poszukaj na allegro, jest tego od cholery, mam tu p szuflady rnych pierduek do dremela, bym Ci da, ale blisko nie mam.

A jakie to wierta? Z czego? Bo ja miaem na myli albo ciernice korundowe, albo z nalutowanym nasypem diamentowym. Oglnie do dremela chodzenia nie wykombinujesz, bo narzdzie ma rozmiary zapaki, obroty masz rzdu 30 tys, nawet jak zanurzysz ca robot to wod odrzuci i nic chodzi nie bdzie. Ale jeli boisz si o te wierta, to sprbuj najpierw z jakim tanim wiertem do betonu, zobacz jak to ze stal gada. Wywierci nie wywiercisz, ale poeksperymentujesz z naciskiem i prdkoci. Konrad

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

W dniu 2010-10-10 22:12, Konrad Anikiel pisze:

Raczej 50.000-100.000, tyle przynajmniej twierdzi mój dentysta ( ale on znać się na obrotach nie musi ). Przy 500.000 ledwo by było słychać.

--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
  Click to see the full signature.
Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Chyba si nie zna. Moja dentystka ma 500.000. Takie tanie chiskie 400.000 na ebayu s po 10 funtw. I ju mam zmartwienie: co ja tu mog z takiej zmajstrowa :-) Wiem: adowark do komrki na pompk samochodow! Konrad

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

W dniu 2010-10-10 22:12, Konrad Anikiel pisze:

Tak na oko wyglądają jak te: http://allegro.pl/wiertlo-diamentowe-do-kamienia-i-szkla-sr-4mm-i1227797069.html

Wierciłem tym przy niskich obrotach dziury w kafelkach. Ale takie wiertło przeżyje robienie nim dziury w stali?

Czym to chłodzić? Bo w internecie widzę że polecają do wodę, naftę, WD-40 i olej... Wszystko jedno?

Ja myślałem o czym co włożę w wiertarkę. Czyli obroty rzędu 3 tys.

, nawet jak zanurzysz całą robotę to wodę odrzuci i

Do betonu to znam wiertła z widią na końcu. To w ogóle będzie wiercić w stali?

No w sumie to chciałbym jednak wywiercić :) Zawsze element można podrzucić jakiemuś ślusarzowi.

Bo znowu jakoś nie ma powodu żeby się nad tym elementem bardzo napinać. To jest część warta jakieś 50-100zł. Więc po prostu chciałbym to odzyskać za pomocą tego co mam w garażu, przy okazji się doedukować, albo stwierdzić że się nie da, to sobie kupię nowy.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

A, to ja o czym innym mylaem, bardziej podobnym do wierte do betonu, dlatego mwiem eby najpierw sprbowa z jakim tanim, ale tu adnego podobiestwa nie ma. Nie chc zgadywa czy takie co ma szanse, oglnie diamentowy nasyp ma bardzo kiepsk trwao podczas wiercenia w stali, ale doskonale si przegryza np przez powierzchniow warstw hartowan. Diament strasznie si grzeje od tarcia o stal i si utlenia.

Konrad

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

W dniu 2010-10-10 22:56, Konrad Anikiel pisze:

No to spróbowałem tym moim wiertłem do ceramiki. Powoli, krótkimi wierceniami i z chłodzeniem. Wiertło padło po przewierceniu około 0.5mm.

Odwiozłem dziada do ślusarza. On przez dwie godziny dał radę kolejne 1.5mm i stępił na tym wszystko co miał pod ręką. Mówi że w takim metalu jeszcze nie robił.

W ramach ostatniej szansy założył na to jakiś swój patent z tulejki i nakrętki którą od wewnątrz przyspawał do śruby, ale kruszy się dalej materiał śruby, a nie wykręca.

Nie ma więc raczej sensu dalszego psucia narzędzi, zwłaszcza że akurat cały element pojawił się na Allegro za grosze.

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

te:http://allegro.pl/wiertlo-diamentowe-do-kamienia-i-szkla-sr-4mm-i1227 ...

Jak byś posłuchał mnie że się nie da to byś się nie narobił i nie wydał kasy. Co to było? Odpowietrznik w zacisku?

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Add pictures here
<% if( /^image/.test(type) ){ %>
<% } %>
<%-name%>
Add image file
Upload

Polytechforum.com is a website by engineers for engineers. It is not affiliated with any of manufacturers or vendors discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.