Wiercenie w trudnej stali

Have a question or want to show off your project? Post it! No Registration Necessary.  Now with pictures!

Threaded View
Próbowałem wykręcić za pomocą wykrętaka urwaną śrubę o średnicy 7mm.
Niestety wykrętak również mi się złamał wewnątrz wykręcanej śruby.

I teraz pytanie - czym ten wykrętak teraz przewiercić?

Próbowałem normalnym wiertłem do stali - wiertło 2mm po dłuższej chwili
wiercenia nie posunęło się ani milimetr w głąb.
Próbowałem też wiertłem 1mm, ale takiego cienkiego strach mocniej
przycisnąć do elementu - w każdym razie też się nic nie wywierciło.

Sprawdziłem czy wiertło jest w porządku i zarówno normalną jak i
nierdzewną stal wierci aż miło.

No i pytanie - jak się zabrać za takie ciężkie wiercenie?
Nie wiem z czego robi się takie wykrętaki, sądzę że z jakiejś bardzo
twardej i kruchej stali.

Czy do takiego metalu są jakieś specjalne wiertła, czy po prostu trzeba
się uzbroić w cierpliwość, chłodzić wiertło i czekać aż się
przewiercę?



Re: Wiercenie w trudnej stali
Quoted text here. Click to load it

Niestety, to jest materia=B3 hartowany na wskro=B6, twarde i wredne. Je=B6l=
i
mo=BFesz, tonagrzej wszystko palnikiem i daj poma=B3u ostygn=B1=E6, nawet i
kilka razy to powt=F3rz. Je=B6li nie, to ja bym pr=F3bowa=B3 szybkoobrotowe=
go
dremela i narz=EAdziciernych a nie skrawaj=B1cych. Ale fachury w og=F3l=
e
nie rozwiercaj=B1 urwanychrub- je=B6li tylko si=EA da, przyspawuj=B1
nakr=EAtk=EA, za kt=F3r=B1 normalnie kluczemrub=EA wykr=EAcaj=B1. Je=B6=
li tylko masz
tam jak to zrobi=E6 to poszukaj kogo=B6 z TIGiem i le=E6 po pomoc.
Konrad

Re: Wiercenie w trudnej stali
W dniu 2010-10-10 17:34, Konrad Anikiel pisze:
Quoted text here. Click to load it

Niestety sama śruba urwała się około milimetra w głąb otworu, w dodatku
to taki szajsmetal że pęka dalej. Bo pierwsza próba to było wbicie w tą
śrubę przecinaka i wykręcenia tego śrubokrętem. No i metal pękał dalej
zamiast się wykręcać.

Sam wykrętak pękł też jakieś 2mm wgłąb, więc przyspawać cokolwiek będzie
bardzo ciężko ze względu na brak miejsca i na to, że przyspawanie pewnie
niewiele tu pomoże, bo urwie się śruba znowu 1mm dalej.

Zrobiłem jeszcze próbę wiercenia jakimś lepszym wiertłem do stali
nierdzewnej i hartowanej, ale nic nie idzie...



Re: Wiercenie w trudnej stali
Quoted text here. Click to load it
I nie pójdzie. Nie masz szansy. W zasadzie nie miałeś szansy jak użyłeś tego
czegoś do wykręcania. Ten wynalazek zwyczajnie nie działa przy zapieczonych
śrubach. Jest do tego ze jak zetnie się śruba którą dało by się odkręcić kluczem
to tym czymś się wykręci. Przy zapieczonych nie działa, nie może działać.
Wiercisz otwór w śrubie. Wkręcasz w niego coś z gwintem na dodatek o smukłym
stożku. Rozpychasz ten materiał co został ze śruby. Nie dość że zapieczone to
jeszcze mechanicznie zakleszczone. Im mocniej jest wkręcony wykrętak tym mocniej
jest zaciśnięte. Jak to jakiś ważny i niepowtarzalny element to elektrodrążarka
Ci została.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Re: Wiercenie w trudnej stali

Quoted text here. Click to load it
 Długi temat,bedę się skracał. Co to za detal i śruba?  Podajesz wymiar 7
to
chyba M8.Śruba zwykła i wiertło brało? Zazwyczaj M8 wierci się wiertłem
około 3,5 zwracając uwagę na centrycznośc co nie jest łatwe do zachowania.
[Ja równam czoło śruby przed wierceniem bo trudno jest wytyczyć środek
otworu i o pomyłkę łatwo].Wykrętak rozpycha śrubę [zakleszczając] więc
brak
centryczności zmniejsza nasze szanse. Tak samo inne średnice otworów. Za
duży otwór-rozepchamy i zakleszczymy śrubę, za mały otwór da nam mały
moment
obrotowy i szybko ukręcimy wykrętak.
Wykrętaki są różne na rynku, ale najwięcej jest nic nie wartego szajsu "z
placu",mają mały skok i są "czarne" na zwojach. One są jak z plasteliny i
zero możliwości wykręcenia porządnie ukręconej śruby. Przed laty
możnabyło
dostać wykrętaki czeskiej zbrojeniówki- były białe i miały duży skok. I
one
są najlepsze do prac warsztatowych. Niestety -zero sztuk na rynku-ja mam dwa
komplety i pilnuję jak oka w głowie.
Jeśli wykrętak się urwie to i ten szajs i czeskie da się przewiercić .
Czeskie trudniej ale też da radę. Należy zwrócić uwagę na podstawowe
błędy.
Czasem ręczną wiertarką "daje się " najwyższe obroty na stal utwardzoną .
To
stanowczo za dużo. Nie przeszkadza zbyt małe obroty, ale za duże to
porażka...Drugi częsty błąd...W otworze jakiś "bzdet" obraca się razem z
wiertłem. Może to być kawałek wykrętaka, może to być wiór spieczony na
dnie.
Kręcąc się razem z wiertłem blokuje możliwość wiercenia.
W sprzedaży są wiertła i frezy które pokonają bez problemów nawet
utwardzony
materiał. Nie rozwodząc się zobacz w necie choćby hasło "frez korundowy" [z
tego samego materiału są i wiertła . Używane do płytek drukowanych]..
Ja czasem się "posiłkuje " takim przy usuwaniu śrub. On potrafi bardzo
twardy materiał pokonać...

Palik


Re: Wiercenie w trudnej stali
W dniu 2010-10-10 19:26, Palik pisze:

Quoted text here. Click to load it

OtwĂłr tak jak piszesz 3.5mm, zrobiony centrycznie.
Urawana śruba to końcówka przewodu hamulcowego.
A wyrkętak pewnie nie był najwyższej jakości skoro pękł. Firmy Tivoly.

Ale już kilka razy wierciłem i w nierdzewce i rozwiercałem np. urwane
wiertła w otworze i gorzej albo lepiej, ale szło. A tym razem nic.

Quoted text here. Click to load it

Specjalnie do takich powolnych wierceń trzymam starą dwubiegową Celmę.
Nie wiem dokładnie ile ona ma obrotów na niskim biegu, ale raczej
niezbyt wiele.

Quoted text here. Click to load it

Ale frez to chyba do frezowania "bokiem", czy to jakieś takie którymi
można też zrobić otwór?
Co do wiertła, to znasz może jakiś konkretny produkt, albo nazwę pod
jaką występują? Bo tak szukam po sklepach i Allegro i nie widzę.

Do twardej stali wszędzie tylko to co ja kupiłem - czyli HSS
tytan-kobalt. Tyle że dotychczas takimi wiertłami wierciłem wszystko co
potrzebowałem i dawałem radę.


Re: Wiercenie w trudnej stali

Quoted text here. Click to load it

http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=frez+korundowy
Frez dwupiórowy "daje radę" w pracy pionowej. Ten z allego o błędnej nazwie
"korundowy" skrawa potworne twardości. Jedynie gwałtowne szarpnięcie potrafi
go uszkodzić -na przykład kiedy obrywa się kawałek wykrętaka w otworze
zakleszczając frez. Ale przy obrotach nawet   tyś [wydaje się, ze podaję za
duĹźe obroty, ale przy tym frezie to "pasi"]i sztywnej frezarce to idzie
raczej bez problemĂłw

Jeśli to typowe końcówki przewodów hamulcowych osadzonych w aluminium to nie
chcę Cię martwić ...To jedyne gdzie moje osiągi zakończone powodzeniem to
około 3%. W pozostałych wypadkach [czyli innych niż "hamulce"]95% udanych
wykręceń.
Najgorsze to jest to, że trudno usunąć to g ze środka nie niszcząc
gniazda.Swojego czasu zastanawiałem się nad wyrzuceniem sporego otworu w
miejscu "konfliktowym" i wkręceniu tulejki która będzie miała w środku
wykonany prawidłowy krztałt pod końcówkę. Ale to przechlapane....Niezła
gimnastyka

Może wiertła z tego materiału byłyby dla Ciebie bardziej praktyczne- szukaj
jako wiertła dla elektroników do wiercenia laminatów [płytek drukowanych].
Musisz tylko wiedzieć , że takie wiertło przy szarpnięciu ukruszy się...

Palik


Re: Wiercenie w trudnej stali
wiadomości news:4cb2037d$0$27043
Quoted text here. Click to load it

Ja tam nie wiem, ale jesli pekla sruba M8, to czemu mialby
wytrzymac wykretak 3.5 ? :-)

Quoted text here. Click to load it

WD40, nafta, fosol, plyn hamulcowy, potem palniczek - a wykretak
dopiero na koncu :-)

Quoted text here. Click to load it

Sa i czolowe, tylko na samym srodku jest klopot. Wiertla widiowe do
stali tez chyba sa.

Quoted text here. Click to load it

A jakbys potrzebowal wiertlo przewiercic ? :-)

J.


Re: Wiercenie w trudnej stali

Quoted text here. Click to load it

Tivoly to francuska firma produkująca dość przyzwoite narzędzia. To, że
pękł, nie było przyczyną kiepskiej jakości wykrętaka, ale sposobu
obchodzenia się z nim. Najprawdopodobniej użyłeś wykrętaka do większych
średnic, który załapał tylko czubkiem i czubek się urwał.
Pierwsza sprawa to trzeba było najpierw tę urwaną śrubę potraktować
ciepłem
(np. palnikiem), bo zapewne była zapieczona.
Następnie trzeba było prysnąć płynem penetrującym i poczekać, aż wniknie
w
gwint.
Dopiero wtedy próbować rozwiercić i użyć wykrętaka o odpowiedniej
średnicy.

Rozwiertaka nie rozwiercisz żadnym wiertłem, tak więc nawet nie próbuj.
Musisz wziąć delikatnego, małego punktaczka i delikatnie pukać w ten
rozwiertak z różnych stron, aż się obluzuje i uda sie go wydłubać
szpikulcem
lub złapać i wykręcić szczypcami.
Możesz też sobie pomóc cieniutkim wiertłem widiowym lub kobaltowym HSS i
powiercić wokół tego wkrętaka otworki o  Ĺ›rednicy 0,5-1mm.
Po wyjęciu końca rozwietraka musisz rozwiercić tę urwaną śrubę wiertłem
o
średnicy takiej jaką ma gwin wewnątrz. Ja do tego celu używam Dremela z
frezem widiowym, szybkotnącym do stali nierdzewnych.
Teraz wystarczy trochę podłubać, aby wydłubać resztki gwintu śruby, a
następnie przegwintować otwór gwintownikiem o danym rozmiarze.


Re: Wiercenie w trudnej stali
Ja wierciłem Dremelem "wiertłem" diamentowym.

Re: Wiercenie w trudnej stali
W dniu 2010-10-10 20:47, awow pisze:
Quoted text here. Click to load it

Takim do ceramiki?
Tylko pewnie będzie problem z małymi średnicami.

Re: Wiercenie w trudnej stali
Quoted text here. Click to load it

Nie b=EAdzie. Przy okazji wizyty u stomatologa popatrz jakie cude=F1ka
mo=BFna robi=E6, tylee te dentystyczne s=B1 nieprzyzwoicie drogie.
Niedawno wystruga=B3em koledzerub=EA trzymaj=B1c=B1 ko=B3o, bo zmasakro=
wa=B3eb
i nie sz=B3o niczym tego ruszy=E6.
Konrad

Re: Wiercenie w trudnej stali
W dniu 2010-10-10 21:34, Konrad Anikiel pisze:
Quoted text here. Click to load it

W sumie to nigdy stomatolog mi w zębach nie wiercił, ale to chyba raz że
drogie, a dwa że (sądząc po odgłosie) jakieś gigantyczne prędkości
obrotowe osiąga.
W każdym razie nie jest to chyba rozwiązanie uzasadnione ekonomicznie w
moim przypadku :)

Mam jakiś komplet wierteł do ceramiki, najmniejsze coś około 4 albo 5mm.
Ale tym można bezpiecznie wiercić w stali?
Jakie obroty? Jakie chłodzenie?

Re: Wiercenie w trudnej stali
Quoted text here. Click to load it

Chodzi=B3o mi orednice, u stomatologa mo=BFesz sobie obejrze=E6 u=B3amk=
i
milimetra, a twardo=B6=E6 szkliwa to (z pami=EAci) jaki=B6 sz=F3sty stopie=
=F1
Mohsa. Pr=EAdko=B6=E6 turbinki dentystycznej to 500 tys obr/min, narub=
=EA
tyle nie potrzebujesz, boruba nie b=EAdzie z b=F3lu krzycze=E6 jak
b=EAdziesz j=B1 wierci=B3 wolniej. Poszukaj na allegro, jest tego od
cholery, mam tu p=F3=B3 szuflady r=F3=BFnych pierdu=B3ek do dremela, bym Ci=
 da=B3,
ale blisko nie mam.

Quoted text here. Click to load it

A jakie to wiert=B3a? Z czego? Bo ja mia=B3em na my=B6li albociernice
korundowe, albo z nalutowanym nasypem diamentowym. Og=F3lnie do dremela
ch=B3odzenia nie wykombinujesz, bo narz=EAdzie ma rozmiary zapa=B3ki, obrot=
y
masz rz=EAdu 30 tys, nawet jak zanurzysz ca=B3=B1 robot=EA to wod=EA odrzuc=
i i
nic ch=B3odzi=E6 nie b=EAdzie. Ale je=B6li boisz si=EA o te wiert=B3a, to s=
pr=F3buj
najpierw z jakim=B6 tanim wiert=B3em do betonu, zobacz jak to ze stal=B1
gada. Wywierci=E6 nie wywiercisz, ale poeksperymentujesz z naciskiem i
pr=EAdko=B6ci=B1.
Konrad

Re: Wiercenie w trudnej stali
W dniu 2010-10-10 22:12, Konrad Anikiel pisze:
Quoted text here. Click to load it

Raczej 50.000-100.000, tyle przynajmniej twierdzi mój dentysta ( ale on
znać się na obrotach nie musi ). Przy 500.000 ledwo by było słychać.


--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Wiercenie w trudnej stali
Quoted text here. Click to load it

Chyba si=EA nie zna. Moja dentystka ma 500.000. Takie tanie chi=F1skie
400.000 na ebayu s=B1 po 10 funt=F3w. I ju=BF mam zmartwienie: co ja tu mog=
=EA
z takiej zmajstrowa=E6 :-)
Wiem:adowark=EA do kom=F3rki na pompk=EA samochodow=B1!
Konrad

Re: Wiercenie w trudnej stali
W dniu 2010-10-10 22:12, Konrad Anikiel pisze:

Quoted text here. Click to load it

Tak na oko wyglądają jak te:
http://allegro.pl/wiertlo-diamentowe-do-kamienia-i-szkla-sr-4mm-i1227797069.html

Wierciłem tym przy niskich obrotach dziury w kafelkach.
Ale takie wiertło przeżyje robienie nim dziury w stali?

Czym to chłodzić? Bo w internecie widzę że polecają do wodę, naftę,
WD-40 i olej... Wszystko jedno?

Quoted text here. Click to load it

Ja myślałem o czym co włożę w wiertarkę. Czyli obroty rzędu 3 tys.

, nawet jak zanurzysz całą robotę to wodę odrzuci i
Quoted text here. Click to load it

Do betonu to znam wiertła z widią na końcu. To w ogóle będzie wiercić w
stali?

Quoted text here. Click to load it

No w sumie to chciałbym jednak wywiercić :)
Zawsze element można podrzucić jakiemuś ślusarzowi.

Bo znowu jakoś nie ma powodu żeby się nad tym elementem bardzo napinać.
To jest część warta jakieś 50-100zł. Więc po prostu chciałbym to
odzyskać za pomocą tego co mam w garażu, przy okazji się doedukować,
albo stwierdzić że się nie da, to sobie kupię nowy.


Re: Wiercenie w trudnej stali
Quoted text here. Click to load it

A, to ja o czym=B6 innym my=B6la=B3em, bardziej podobnym do wierte=B3 do
betonu, dlatego m=F3wi=B3emeby najpierw spr=F3bowa=E6 z jakim=B6 tanim,=
 ale tu
=BFadnego podobie=F1stwa nie ma. Nie chc=EA zgadywa=E6 czy takie co=B6 ma
szanse, og=F3lnie diamentowy nasyp ma bardzo kiepsk=B1 trwa=B3o=B6=E6 podcz=
as
wiercenia w stali, ale doskonale si=EA przegryza np przez powierzchniow=B1
warstw=EA hartowan=B1. Diament strasznie si=EA grzeje od tarcia o stal i si=
=EA
utlenia.

Konrad

Re: Wiercenie w trudnej stali
W dniu 2010-10-10 22:56, Konrad Anikiel pisze:
Quoted text here. Click to load it

No to spróbowałem tym moim wiertłem do ceramiki.
Powoli, krótkimi wierceniami i z chłodzeniem.
Wiertło padło po przewierceniu około 0.5mm.

Odwiozłem dziada do ślusarza.
On przez dwie godziny dał radę kolejne 1.5mm i stępił na tym wszystko co
miał pod ręką. Mówi że w takim metalu jeszcze nie robił.

W ramach ostatniej szansy założył na to jakiś swój patent z tulejki i
nakrętki którą od wewnątrz przyspawał do śruby, ale kruszy się dalej
materiał śruby, a nie wykręca.

Nie ma więc raczej sensu dalszego psucia narzędzi, zwłaszcza że akurat
cały element pojawił się na Allegro za grosze.




Re: Wiercenie w trudnej stali
Quoted text here. Click to load it
te:http://allegro.pl/wiertlo-diamentowe-do-kamienia-i-szkla-sr-4mm-i1227 ...
Quoted text here. Click to load it
Jak byś posłuchał mnie że się nie da to byś się nie narobił i nie wydał kasy. Co
to było? Odpowietrznik w zacisku?

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Site Timeline