Mundury

Witam serdecznie Czy ktos zyczliwy moze mi powiedziec cos wiecej na temat mundurow na zdjeciach. 1.

http://www.spinet.pl/~krzys/fam/aFile0011.jpg

2.

http://www.spinet.pl/~krzys/fam/aFile0017.jpg

Pozdrawiam

= = = = = = = = = = = = = = = = = K. Czerwiński krzys<cut>@poczta.fm (wytnij co niepotrzebne)

Zdjęcie przedstawia zawodowego strażaka (wraz z malżonką ;-))

W okresie międzywojennym praktycznie w kazdym miescie straże ogniowe miały inne mundury, ustalane były indywidualnie przez władze miast lub zakładów pacy przy których funkcjonowały. Umundurowanie zostało ujednolicone dopiero w 1940 r.

Co przemawia za tym że jest to strażak? - ciemny kolor munduru, w rzeczywistości ciemnogranatowy - charakterystyczna krokiewka na dolnej części rękawa, w kolorze ciemnoczerwonym (ten element daje nam 100% pewność) - krokiewka na patce na kołnierzu, również w kolorze ciemnoczerwonym.

Strażak jest najprawdopodobniej szeregowym członkiem strazy ogniowej. Brak oznak stopnia. Ten byłby umieszczony na kołnierzu i na rękawie - zwielokrotnienie krokiewek w przypadku podoficerów, w pzypadku oficerów na kołnierzu - gwiazdki.

Zastanawia mnie jednak oficerski krój munduru, te kieszenie na piersiach. Ale jak wspominałem wyżej, istniała olbrzymia rozbiezność w umundurowywaniu jednostek straży.

Wspierałem sie książką Władysława Pilawskiego "Umundurowanie Straży Pożarnych 1887-1982"

Z jakimś miastem lub regionem możesz powiązać to zdjęcie? Wiesz kto jest na tym zdjęciu?

Pozdrawiam Regent

Z opisu na odwrocie zdjecia wynika ze chodzi o Łęczycę (obecnie woj. łódzkie) A data to maj 1939. Pozdrawiam Krzysiek