Mundury

Have a question or want to show off your project? Post it! No Registration Necessary.  Now with pictures!

Threaded View
Witam serdecznie
Czy ktos zyczliwy moze mi powiedziec cos wiecej na temat mundurow na
zdjeciach.
1.
http://www.spinet.pl/~krzys/fam/aFile0011.jpg
2.
http://www.spinet.pl/~krzys/fam/aFile0017.jpg

Pozdrawiam

= = = = = = = = = = = = = = = = = =
K. Czerwiński
krzys<cut>@poczta.fm
(wytnij co niepotrzebne)

Re: Mundury

Zdjęcie przedstawia zawodowego strażaka (wraz z malżonką ;-))

W okresie międzywojennym praktycznie w kazdym miescie straże ogniowe miały
inne mundury, ustalane były indywidualnie przez władze miast lub zakładów
pacy przy których funkcjonowały. Umundurowanie zostało ujednolicone dopiero
w 1940 r.

Co przemawia za tym że jest to strażak?
- ciemny kolor munduru, w rzeczywistości ciemnogranatowy
- charakterystyczna krokiewka na dolnej części rękawa, w kolorze
ciemnoczerwonym (ten element daje nam 100% pewność)
- krokiewka na patce na kołnierzu, również w kolorze ciemnoczerwonym.

Strażak jest najprawdopodobniej szeregowym członkiem strazy ogniowej. Brak
oznak stopnia. Ten byłby umieszczony na kołnierzu i na rękawie -
zwielokrotnienie krokiewek w przypadku podoficerów, w pzypadku oficerów na
kołnierzu - gwiazdki.

Zastanawia mnie jednak oficerski krój munduru, te kieszenie na piersiach.
Ale jak wspominałem wyżej, istniała olbrzymia rozbiezność w umundurowywaniu
jednostek straży.

Wspierałem sie książką Władysława Pilawskiego "Umundurowanie Straży
Pożarnych 1887-1982"

Z jakimś miastem lub regionem możesz powiązać to zdjęcie?
Wiesz kto jest na tym zdjęciu?

Pozdrawiam
Regent

Re: Mundury

Z  opisu na odwrocie zdjecia wynika ze chodzi o Łęczycę (obecnie woj.
łódzkie)
A data to maj 1939.
Pozdrawiam Krzysiek

Site Timeline