Problem z nadajnikiem poszukuję schematu do Hiteca 5 Flash

Witam. W nadajniku źle pracuje kanał -1 lotki. Serwo cały czas wychyla się prawie maksymalnie w jedną stronę, jeżeli chodzi o trymowanie, można trymować w dwie strony. Wykluczyłem awarię serwa /zamieniałem miejscami skutek ten sam/. Odbiornik też jest raczej ok. Zauważyłem, że w nadajniku na wyświetlaczu przy próbie ustawienia różnych wychyleń (EPA) tylko na kanale 1 nie ma różnic w prawo czy też w lewo tzn. np. ustawiam wielkość wychylenia w prawo

90% przy wychyleniu drązka w lewo pokazuje taką samą wartość a powinna być inna. Dziś na wszelki wypadek wyjęłem akumulator z nadajnika, pozostawię na całą noc może się coś zresetuje. W związku z tym poszukuję schematu będzie z czym pójść do jakiegoś elektronika. Może któryś z kolegów miał podobny problem, ewentualnie podpowie mi kto zajmuje się naprawami w/w nadajnika. Pozdrawiam. cyfrac
Reply to
cyfrac40

Dodam jeszcze, że po włączeniu aparatury serwo natychmiast idzie w skrajne położenie. cyfrac

Reply to
cyfrac40

Schematu prawie na pewno nie znajdziesz. Zacznij od rozkręcenia aparatury i sprawdzenia połączeń potencjometru dla tego kanału.

Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski

Może przypadek nie z Hiteca ale nieco podobny. W czasie lotu model nagle zaczął robić takie beczki jakich wcześniej nie robił (bardzo szybkie) co gorsze że nie chciał przestać. Po kilku przeszedł do lotu pionowego w dół wciąż się obracając tak że aż ziemia zadrżała.

Po oględzinach wszystkie orczyki, dzwignie, wszelkie mechanizmy były całe nawet model wiele nie ucierpiał. Po uruchomieniu nadajnika niby wszystko działało oprócz jednej lotki która wychyliła się w maxymalne położenie. Po zmianie serwa - ten sam problem. Podejrzenie padło na potencjometr drążka lecz po rozkręceniu obudowy od razu w oczy rzucił się luźno latający kabelek. Był to kabelek od potencjometru, wcześniej już ten kabelek przelutowywałem i źle zabezpieczyłem. Ułamał się między lutem a izolacją.

Proponuje sprawdzenie potencjometrów oraz kabelki je łączące.

Jeśli chodzi o dobrego fachowca to Pan Andrzej Piec z Bydgoszczy z pewnością przywróci to radyjko do pełnej sprawności.

Pozdrawiam Niedźwiedź100

Reply to
Niedzwiedz100

Proponuję sprawdzić nadajnik na FMS (symulator). Aparatura podaje poprzez gniazdo trenera do komputera "prawdziwy sygnał" PPM, uwzględniający działanie mikserów, trymerów itp. który jest później nadawany przez radio po odpowiedniej modulacji i takie tam...

Komputer z FMS dekoduje sygnał i zamienia go w ruch modelu na ekranie. Jeżeli błędy dotyczą tej mechaniczno - elektronicznej części nadajnika, która tworzy sygnał PPM (potencjometry, drążki) z wychyleń drążków będzie to widać na ekranie. Jeżeli błędy dotyczą elektroniki wysokiej częstotliwości (harmoniczne, zakłócenia, rozstrojenie), modulatora lub demodulatora w odbiorniku, sygnał na komputerze będzie ok, a w rzeczywistości nie.

Żeby zobaczyć sygnał na komputerze, trzeba połączyć się kablem (nie będę opisywał jak, podłaczenie aparatury do komputera opisano w wielu miejscach), trzeba wejść w menu "mapowanie - kalibracja" i tam widać na ruszających się niebieskich słupkach poziomy sygnału pochodzące z poszczególnych kanałów.

Sam mam Hiteca Flash 5X, nigdy nic mi się takiego nie działo, ale za pomocą FMSa uczyłem się programować aparaturę i testować niektóre funkcje. Także sposób sprawdzony.

Pozdrawiam,

Sławek

PS. Daj znać jak namierzysz problem...

Użytkownik "cyfrac40" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:ekkvpq$ns7$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Reply to
sbor

Wszystkim dziękuję. Otrzymałem wiele odpowiedzi , także na priva. Prawdopodobnie będzie to serwo. Tak się złożyło, że kabel odsprzedałem przed tygodniem. Wygląda na źle działający potencjometr. Aparaturę obejrzy znajomy elektronik pod kontem potencjometru. Jeżeli to coś innego odeślę do naprawy dla osoby parającej się tego typu naprawami. Pozdrawiam cyfrac

Reply to
cyfrac40

Miało być "prawdopodobnie będzie to potencjometr". cyfrac

Reply to
cyfrac40