Stabilizacja kamery za pomoca "gyra i serva"

Drodzy Koledzy Modelarze,
Zwracam sie tak do Was bo sam modelarzem (jeszcze) nie jestem ;-)
Chcialbym wyprobowac eksperymentalnie system stabilizacji malej! (0.5kg) kamery video za pomoca gyra i serva helikopterowego.
Cos w rodzaju aktywnego "steadycam".
Wyobrazcie sobie, ze kamera i gyro w heading mode sa przytwierdzone do "popychacza" od serva. Trzymam za obudowe serva i wykonuje przypadkowe obroty w osi serva. Zakladajac, ze wszystko jest podlaczone jak nalezy (zadajnik itp) i gyro poprzez servo usiluje skompensowac ruch obrotowy - pytanie jest - jaki obraz uzyskam na kamerze?
- Czy luzy, opoznienia kroki serva beda widoczne? - Czy tanie servo/gyro dadza zadawalajace rezultaty, czy moze tylko super szybkie cyfrowe bedzie sie sprawdzac?
Dodam ze kamera ma w srodku identyczny uklad sterujacy pryzmatem i takie cudo sie nazywa OIS- optical image stabilizator.
Ruch ktory chce stabilizowac to hustawka dziecieca.
Sami rozumiecie, ze kupowanie szeregu elementow dla takiego experymentu tylko po to by sie przekonac ze np. sa za wolne jest dosc bolesne finansowo. Dlatego zwracam sie o pomoc do Was. Moze ktos cos takiego robil? A moze ktos moze zrobic, lub pozyczyc mi kilka elementow?
Jesli ktos jest ciekawy po co chce stabilizowac "hustawke" - prosze zerknac na zbior mych trzesacych sie filmow na: http://marcin.glidingcontest.org
serdeczenie pozdrawiam
Marcin - na razie w skali 1:1

> Chcialbym wyprobowac eksperymentalnie system stabilizacji

Witam wszystkich Stosuje takie rozwiazanie, wprawdzie z nieco lzejsza kamera (z obudowa w sumie troszke ponad 200g) i po regulacjach moge powiedziec ze z sukcesem. Czujnik zyroskopu zamocowany do zewnetrznej obudowy (kolejnego stopnia zawieszenia), a nie do kamery, bo to drugie rozwiazanie daje pieknie wzbudzone, równe oscylacje w pelnej amplitudzie serwa. Zreszta przy trzymaniu glowicy w reku (nie przymocowanej do parokilogramowego modelu) tez nietrudno wzbudzic takie oscylacje, z ciezsza kamera zjawisko to pewnie sie poglebi.. Stosuje zyroskop GY-401 ze sterowaniem czulosci i opóznienia. Oczywiscie im szybszy serwomechanizm, tym lepiej, ale nie jest to az tak krytyczne, a najszybsze serwomechanizmy niestety sa czasem za slabe. I jeszcze wazne uwagi: Os zawieszenia kamery musi byc dokladnie w jej srodku ciezkosci, a srodek sztywnosci calego "kardana" tez powinien byc w srodku ciezkosci. W trybie Head Lock mozesz liczyc na stabilizacje (i sterowanie) w zakresie powiedzmy +/- 30 stopni (przy wiekszych katach nastepuje nasycenie) i musisz liczyc sie z dryfem, który trzeba korygowac.
Pozdrawiam Jarek

za bardzo chyba kombinujesz, ja sobie zbudowalem wlasny steady na zasadzie 1 uchwytu o 3 stopniach swobody
http://photos.gps.free.fr/steadycam/steadycam%20II/Steadycam%20II%20guimbal%202.jpg
dziala to swietnie , jesli chcesz filmik na mejla, to pisz.
Pozdrawiam, t>
Hey
Pasywnego steadicama - wlasnie takiej konstrukcji jak Twoj tez chce zrobic. Chcialem umiescic kamere w srodku zawieszenia a nie na gorze - wtedy mozna go wywazyc mniejsza masa.
Skad wziales takie ladne widelki? Jak dokladnie zrobiles lozyskowanie miedzy widelkami a czescia pionowa?
Mam taki - moze dosc trywialny - problem techniczny - jak zrobic "zawias" na lozysku miedzy 2 kawalkami blachy (rownolegle do plaszczyzn blachy) Oczywiscie wewnetrzna tuleje lozyska mozna przykrecic sruba - ale jak zamocowac zewnetrzy pierscien lozyska do plaskiej powierzchni. Moze sa jakies standardowe "mufy"?
pozdrawiam
    Marcin

moze podesle Ci fotki na mejla , bo to spod linka to nie jest moje rozwiazanie Moje to hybyryda stacji dyskow starych lozys, wedki, wlaka do malowania sciany ,jestli chcesz konkretne rozwiazanie, to nie ma sensu, liczy sie zasada, reszte musisz "wymóżdżyć" samemu ;)

;-)
wiem ze kombinuje, ale taki aktywny uklad byly sterowalny "z kabla" co bylo by rewelacja. Na paralotni nie ma wolnej reki do zabawy z kamera...
pozdro
    Marcin
Popatrz jak prosto są przestawiane reflektory w Peugeot 405.Prosto,tanio i skutecznie