Bezstykowy liniowy czujnik położenia

Poszukuję czujnika położenia (przesunięcia liniowego), który będzie miał zakres pomiaru do 250 mm i nie będzie wymagał siły do działania, albo siła ta będzie bardzo mała. Potencjometr więc odpada. Czy są jakieś gotowe rozwiązania? Idealnie by było, aby sygnał wyjściowy był zrozumiały dla popularnych regulatorów np. 4-20 mA. Widziałem czujniki, które mają przezroczysty pasek z nadrukowanym wzorkiem, ale nie wiem, jak się to fachowo nazywa. Dokładność pomiaru powinna być dość wysoka - do 0,1 mm. A tak przy okazji: jak działa suwmiarka elektroniczna? Co tam daje sygnał położenia? Jacek

Reply to
Jacek

W dniu 2017-11-22 o 20:19, Jacek pisze:

Takie coś potrzebujesz.

Co to znaczy mała. Piszesz nietechnicznie. :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2017-11-22 o 20:19, Jacek pisze:

Może myszka optyczna się nada?

Reply to
t-1

Taki się dla mnie chyba nie nada, bo on "patrzy" na przemieszczający się element a więc ma jakiś tam kąt widzenia. U mnie jest kilka elementów blisko siebie, których położenie trzeba określić, a więc taki czujnik miałby w polu widzenia więcej, niż jeden przemieszczający się element. Ale dzięki za namiar, bo znalazłem od tego Ballufa takie coś:

:-) faktycznie napisałem "humanistycznie", ale nie wiem, jak to nazwać. Element przemieszczający się to tłoczek zamykający w cylinderku pewien szuwaks, który zmienia swoją objętość i porusza tym tłoczkiem (między tłoczkiem a cylinderkiem nie ma uszczelnienia, więc tłoczek porusza się swobodnie). Podpięcie potencjometru zafałszowałby pomiar. Jacek

Reply to
Jacek

W dniu 2017-11-22 o 21:10, t-1 pisze:

Myślisz, że PLC będzie miało wejście USB? :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2017-11-22 o 21:23, Jacek pisze:

Potrzebujesz enkoder liniowy.

WM

Reply to
WM

W dniu 2017-11-22 o 21:47, WM pisze:

Niskooporowy :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Nie wiem. Można po drodze postawić PC. Są gotowce pokazujące pozycje myszki. Plus ew. jakiś skrypt. :-)

Reply to
t-1

Dnia Wed, 22 Nov 2017 21:49:58 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

A co to za szuwaks ? Jesli nie ma uszczelnienia, to powinien wyplynac. Z drugiej strony zmiany objetosci miewaja spore sily.

Czemu nie, teoretycznie np takie optyczne moga byc bezstykowe ..

Dnia Wed, 22 Nov 2017 21:23:19 +0100, Jacek napisał(a):

Zobacz jeszcze to

Skaningowy mikroskop tunelowy w wersji makro. Sonda nie konczy sie atomem a transoptorem odbiciowym a zamiast silownika piezoelektrycznego silownik ze sruba.

Reply to
4kogutek44