Budowa kominka z płaszczem

Witam wszystkich, ostatnio mój znajomy wpadł na pomysł, żeby zrobić sobie sam kominek z płaszczem wodnym. Do dyspozycji mamy automat do cięcia stali, płyty do grubości 200mm ( palnik acetylenowo-tlenowy) sterowany numerycznie, mam dostęp do stali (płyt wszelakiej grubości), no i mamy dostęp do dobrego spawacza. Ja spróbuje to zaprojektować..... Generalnie słabo to widzę bo ma wiedza bardzo skromna, a zagadnienie złożone. No ale może człowiek się coś nauczy przy okazji :). Po pierwsze chcemy to wykonać ze zwykłej stali o grubości 10mm :), nie znam oznaczenia stali ale znajomy mówi, że to zwykła typowa stal i da radę...

10mm będzie na wewnętrznej stornie płaszcza, na zewnętrznej będzie mniej. Jak oglądałem kominki w kibelmarkecie to one mają jakieś wykonane stężenia tzn. płaszcz zewnętrzny i wewnętrzny jest związany trzpieniami stalowymi. Czy takie coś musimy wykonać? Głownie boję się o to co będzie się z tym działo jak to się nagrzeje (płyty, spawy), nie mam możliwości gięcia, więc wszytko będzie spawane. Drzwiczki i szyba będą już zakupione gotowe. Może coś doradzić:)? Może jakąś pozycję książkową co by nieco pomogła? Myślicie, że to coś będzie działać?:) Jeżeli chodzi o sam proces przepływu i nagrzewania wody to sobie z tym poradzę. Boję się jedynie odkształceń i naprężeń konstrukcji w trakcie nagrzewania i stygnięcia.

Pozdrawiam Michał

Reply to
Stolat

U mnie w rodzinie taki jeden wujo blacharz samochodowy zrobił sobie i działa :-)

Marudzi tylko, że mu się szyba brudzi.

Drzwiczki też sam zrobił.

Za grube i za ciężkie, nie potrzeba aż tyle.

Wujo zrobił z 4 mm, z blachy kotłowej ze złomu. Spawał migomatem.

Tak, bo jak pójdzie ciśnienie w płaszcz to może być powódź jak się powybrzuszają ścianki i coś pęknie.

Ludzie ludzi robią a byle kominka nie zrobią? ;-) Do dzieła

Przy paleniu? Raptem do 20 do 80 stopni C, woda chłodzi od wewnątrz bardzo skutecznie.

Raczej bój się naprężeń podczas spawania.

Po robocie napompuj sprężarką i zobacz czy ciśnienie wytrzymuje.

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Użytkownik "Agent 0700" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:gmc32h$jat$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

:) Drzwiczki kupimy gotowe żeby ładnie było :).

No właśnie ale my ze zwykłej stali będziemy robić więc dlatego chemy dać

10mm żeby na troche starczyło. ALe muszę to przemyśleć.

Acha czyli te trzpienie tylko na dużych płytach maja być i zabezpieczac przed ciśnieniem....

U mnie jeden profesor kiedyś mówił do kolegi : Oj Panie Olszewski, ludzie satelity budują ,na księżyc latają, a Pan nie umie przeciąć kuli płaszczyzną :). To było na kreskach - geometrii wykreślnej :)

A okolice wylotu spalin? Chyba żeby zrobic płaszcz wokoł kołnierza wylotowego.

Hmm nie ja będe spawać :)

To jasne, oczywiście :), kolega będzie miał pierwszeństwo w kominku, tzn. najpierw robimy jeden :) a później drugi :)

Reply to
Stolat

On zrobił z kutego płaskownika. Też ładnie wyszło, aż się zdziwiłem.

Przemyśl, kominek nie musi być pancerny i tak będzie najsłabszy na spawach.

Właśnie

No widzisz :-)

E tam, spawanie to fajna zabawa. (jak się nie robi tego od 7 do 17 codziennie)

Ty sobie kup gotowy wkład powietrzny i obuduj gotową obudową.

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Powinna byc kotlowa.

pozdrawiam pluton

Reply to
pluton

No też mu to mówiłem, ale on się upiera że 10mm np ST0S wystraczy i się nie przepali.... Stali typu ST0S ma wbrud i to za darmo stąd, taki upór. Nie wiem zresztą jak wygląda cena takie stali kotłowej, możę się okazać, że taniej będzie kupić gotowy kominek :)

Pozdrawiam Michał

Reply to
Stolat

Kupie troche :) Jaka lokalizacja ?

pozdrawiam pluton

Reply to
pluton

Użytkownik "pluton" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:gmh3qb$epb$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Wrocław :), ale to są raczej odpady w postaci blach od 5mm do maksymalnie

200mm, najczęsciej to 10mm-20mm Wiesz on wie co z tym robić :), chodzi mi o to, że ma dostęp do tej stali i może coś z niej wygospodarować :). A i on jest pracownikiem a nie właścicielem ;).

Pozdrawiam Michał

Reply to
Stolat