Czy s─ů firmy lub ludzie zai nteresowani wynalazczo┼Ťci─ů.

MH wrote:

Poniewa┼╝ zajmuj─Ö si─Ö t─ů tematyk─ů od ponad 30 lat, to powiem kr├│tko:
Znalezienie firmy lub cz┼éowieka zainteresowanej czym┼Ť takim w Polsce w praktyce nie wchodzi w gr─Ö. Prawdopodobie┼ästwo jest rz─Ödu wygranej w Lotka przy zakupie pojedynczych zak┼éad├│w tygodniowo (Polska jest krajem, gdzie dominuje wrogie nastawienie do innowacji). Za granic─ů jest to mo┼╝liwe, ale dla pocz─ůtkuj─ůcego bardzo trudne.
Poza tym trzeba sobie zdawa─ç spraw─Ö z tego, ┼╝e sam pomys┼é to dopiero pocz─ůtek d┼éugiej drogi i przekonanie kogokolwiek do czego┼Ť na podstawie jedynie pomys┼éu mo┼╝e by─ç bardzo trudne. Lepiej zrobi─ç co┼Ť samemu, co mo┼╝e s┼éu┼╝y─ç jako demonstracja, wykona─ç jakie┼Ť obliczenia, itd. Do┼Ť─ç dobrze wiem, o czym m├│wi─Ö, bo par─Ödziesi─ůt lat zajmuj─Ö si─Ö realizacj─ů r├│┼╝nych pomys┼é├│w, w┼éasnych i cudzych w oparciu o r├│┼╝norakie finansowanie. Zameldowanie patentu jest ┼éatwe, ale ryzykowne.
Uda┼éo mi si─Ö przekona─ç niejednego cz┼éowieka, czy te┼╝ firm─Ö do finansowania r├│┼╝nych projekt├│w, ale nie spotka┼éem jeszcze w Polsce nikogo, kto by by┼é tym zainteresowany. Nawet instytucje, kt├│re deklaruj─ů, ┼╝e "udzielaj─ů wsparcia" nie wchodz─ů w gr─Ö dla pocz─ůtkuj─ůcych , ale w┼éa┼Ťciwie tylko w przypadku firm, kt├│re ju┼╝ jaki┼Ť czas s─ů na rynku i maj─ů jakie┼Ť podstawy dzia┼éania.
Wieslaw Bicz
---------=== mailto: snipped-for-privacy@optel.pl -=- http://www.optel.pl ====-------
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Firma dla kt├│rej pracuj─Ö ┼╝yje (m. in.) z projektu, kt├│ry zacz─ů┼é si─Ö w┼éa┼Ťnie od jakiego┼Ť typa, kt├│ry wszed┼é z ulicy z rysunkiem i pytaniem "chcecie to robi─ç?". ┼╗eby by┼éo ┼Ťmiesznie, go┼Ť─ç by┼é z Zachodu, a trafi┼é z tym do firmy w Polsce. Potem jeszcze byli inni, ale to by┼éy s┼éabe projekty i nigdy nie zadzia┼éa┼éy.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

A kto sfinansował prace?
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Firma, rzecz jasna. Oni nie przyszli do niej z nud├│w, tylko z potrzeby. Potrzeby zrobienia jakich┼Ť pieni─Ödzy. A ┼╝e firm─Ö w┼éa┼Ťciciel postawi┼é w tym samym celu- dogada─ç si─Ö nie by┼éo trudno :-)
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
This is a multi-part message in MIME format. --------------070202010503060301040909 Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed Content-Transfer-Encoding: 8bit

To musz─Ö przyzna─ç, ┼╝e jest to pierwsza taka historia, o kt├│rej s┼éysz─Ö w Polsce. Mo┼╝esz co┼Ť wi─Öcej na ten temat powiedzie─ç.
Zajmuj─Ö si─Ö tworzeniem nowych produkt├│w od lat i przyznam szczerze, ┼╝e po raz pierwszy s┼éysz─Ö o polskiej firmie, kt├│ra sfinansowa┼éa innowacyjny projekt kogo┼Ť z zewn─ůtrz. Ciekawi─ů mnie po prostu takie historie.A mo┼╝e przy okazji trafi─Ö w tym kraju na "bratni─ů dusz─Ö".
Pozdrawiam
W. Bicz
PBP OPTEL sp. z o.o.
ul. Otwarta 10a PL 50-212 Wroclaw Tel.:+48 71 3296853 Fax:+48 71 3296852 http://www.optel.pl
--------------070202010503060301040909 Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-2 Content-Transfer-Encoding: 8bit
--------------070202010503060301040909--
Add pictures here
Ôťľ

Nie mogę, sorry. Ale nie jest to chyba zupełnie rzadkie, bo znam więcej firm, które bym mógł podejrzewać o zainteresowanie takimi projektami.

To forum temu służy, żeby szukać bratnich duszy.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

To mo┼╝e przynajmniej dowiem si─Ö, o jak─ů bran┼╝─Ö, lub te┼╝ jakiego rodzaju projekt chodzi (urz─ůdzenie, technologia, pomys┼é innego rodzaju).
W Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Wymy┼Ťlam ostatnio kocio┼éki, podgrzewacze wody i tego typu ┼╝elastwo.
Konrad. PS Od wczoraj czytasz t─ů grup─Ö? Plot─Ö co┼Ť w co drugim w─ůtku, mo┼╝e pora zacz─ů─ç kojarzy─ç ludzi?
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Z tych zapytań wynika, że może chodzić o produkt, ale także o technologię.
Zapytania sugeruj─Ö jednak, ┼╝e podchodzicie do tego nieco amatorsko.Tematyka ciekawi mnie ze wzgl─Öd├│w zasadniczych. Po prostu praktycznie nie znam polskich firm, kt├│re z w┼éasnej inicjatywy inwestuj─ů pieni─ůdze w innowacje, a je┼Ťli ju┼╝ to nie w spos├│b, jaki opisa┼ée┼Ť.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Ja jestem konstruktoro-R&D-owcem. Do zarz─ůdzania si─Ö nie pcham, wi─Öc nie chc─Ö si─Ö wypowiada─ç, czy to jest robione fachowo, czy amatorsko. Do moich projekt├│w szukam ludzi z pomys┼éami, co jest ostatnio w polskich realiach trudne. Za inne projekty odpowiedzialny nie jestem. A moje... s─ů innowacyjne, uwierz mi. Na targach mo┼╝e si─Ö cos poka┼╝e za ile┼Ť tam czasu, u ludzi- za ile┼Ť tam lat.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

To mi┼éo mi us┼éysze─ç, ┼╝e w Polsce jednak kto┼Ť chce zrealizowa─ç jakie┼Ť nowatorskie produkty i znalaz┼é te┼╝ kogo┼Ť, kto ma ch─Ö─ç i mo┼╝e je sfinansowa─ç. To naprawd─Ö rzadko┼Ť─ç u nas.
W . Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Ja mam inne odczucie. Wydaje mi si─Ö, ┼╝e w Polsce du┼╝y (i coraz wi─Ökszy) procent firm to s─ů nowoczesne i rozwijaj─ůce si─Ö firmy. Tylko bezwzgl─Ödna ich ilo┼Ť─ç jest wci─ů┼╝ tragicznie ma┼éa.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Firmy mo┼╝e s─ů nowoczesne, niekt├│re si─Ö rozwijaj─ů, ale takie, kt├│re decyduj─ů si─Ö na tworzenie nowych produkt├│w, szczeg├│lnie nowatorskich na skal─Ö ┼Üwiatow─ů s─ů znikom─ů mniejszo┼Ťci─ů. Tak si─Ö sk┼éada, ┼╝e robi─ůc w┼éa┼Ťnie to (tworz─Ö nowe produkty) i maj─ůc kontakt z r├│┼╝nymi lud┼║mi i firmami ci─ůgle spotykam si─Ö ze zdziwieniem i bardzo rzadko spotykam firmy, kt├│re maj─ů dzia┼éy badawczo rozwojowe, s─ů naprawd─Ö czym┼Ť takim zainteresowane.
Potwierdzaj─ů to wszelkie statystyki, zar├│wno patent├│w, jak te┼╝ i nak┼éad├│w na prace badawczo-rozwojowe, ale nawet zwyk┼ée spojrzenie na ofert─Ö firm (czy w sklepach, czy te┼╝ w internecie) pokazuje, ┼╝e oryginalnych produkt├│w u nas praktycznie nie ma. By┼éoby to dla mnie kolosalne zaskoczenie, gdyby mia┼éo si─Ö okaza─ç, ┼╝e w tajemnicy dzia┼éa gdzie┼Ť jaka┼Ť silna grupa firm, tworz─ůcych co┼Ť naprawd─Ö nowego na skal─Ö ┼Üwiatow─ů, o kt├│rej nik nic nie pisze, kt├│rych produkt├│w nie wida─ç, itd. Jestem od ok. 13 lat w Polsce i przeprowadzi┼éem z setkami, a mo┼╝e i tysi─ůcami ludzi rozmowy, wymieni┼éem listy, staram si─Ö ┼éapa─ç wszelkie ┼Ťlady takiej dzia┼éalno┼Ťci, a tu nagle?!
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Nie chc─Ö m├│wi─ç, ┼╝e mieszkam w jakiej┼Ť innej Polsce, ale patrz─ůc po moich kolesiach, z kt├│rymi studiowa┼éem- wielu z nich pracuje w firmach robi─ůcych co┼Ť ciekawego. Kilku zajmuje si─Ö ┼Ťcis┼éym hi-endem, ka┼╝dy w innej firmie. Nie jest a┼╝ tak ┼║le chyba!
Konrad
PS. To, o czym tu m├│wimy zale┼╝y te┼╝ i od ┼Ťwiadomo┼Ťci. Podam przyk┼éad. Ja do urz─ůdze┼ä ci┼Ťnieniowych u┼╝ywam oczywi┼Ťcie materia┼é├│w z odpowiednimi certyfikatami. Na europejskim rynku zawsze najtrudniej jest o certyfikaty po┼Ťwiadczaj─ůce zgodno┼Ť─ç z wymaganiami norm ameryka┼äskich, chocia┼╝ te normy nie maj─ů wyg├│rowanych wymaga┼ä (wr─Öcz zacofane bywaj─ů). Raz poszukiwa┼éem zwyk┼éego, szarego ┼╝eliwa do takiego nisko-technologicznego projektu. Wys┼éa┼éem do pierwszej lepszej odlewni ┼╝eliwa wymagania, jakie trzeba spe┼éni─ç- oni odpowiedzieli, ┼╝e na codzie┼ä to robi─ů i tak testuj─ů. Sami si─Ö zdziwili, ┼╝e mog─ů wystawia─ç taki "ameryka┼äski" atest. Zacz─Öli patrze─ç na w┼éasne szare ┼╝eliwo, jakby to bez ma┼éa z┼éoto by┼éo!
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

"Co┼Ť ciekawego" a naprawd─Ö nowe produkty na skal─Ö ┼Üwiatow─ů to do┼Ť─ç spora r├│┼╝nica. Firm, kt├│re zajmuj─ů si─Ö np. oryginalnymi us┼éugami, maj─ů w miar─Ö nowoczesne technologie i w sumie "nie odstaj─ů od ┼Ťredniej" troch─Ö jest. Ale mo┼╝e popytaj tych kolesi├│w, kt├│ry z nich uwa┼╝a swoj─ů firm─Ö za przoduj─ůc─ů w swojej dziedzinie, czy ma dzia┼é badawczo rozwojowy, i co ten dzia┼é robi. Zrobimy ma┼é─ů statysyk─Ö i por├│wnamy.

To jest troch─Ö ┼Ťmieszna historyjka, ale o niczym specjalnym nie ┼Ťwiadczy. Akurat ameryka┼äskie normy nie s─ů niczym specjalnie wiod─ůcym. Wiele certyfikat├│w jest ┼éatwo uzyska─ç, i wiele jest te┼╝ w Polsce firm, kt├│re nie odstaj─ů od ┼Üwiatowych standard├│w. To w dalszym ci─ůgu o niczym specjalnym nie ┼Ťwiadczy.
Moim zdaniem firm, kt├│re mog─ů si─Ö poszczyci─ç w┼éasnymi oryginalnymi produktami, konkurencyjnymi na skal─Ö globaln─ů praktycznie w Polsce nie ma. Nie wygl─ůda te┼╝ na to, ┼╝eby takie produkty gdzie┼Ť si─Ö w┼éa┼Ťnie wykluwa┼éy, cho─ç pojedynczych przypadk├│w nie wykluczam. Jak znasz przyk┼éady takich firm, to podaj, bardzo ch─Ötnie powi─Öksz─Ö swoj─ů kolekcj─Ö.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ

No w┼éa┼Ťnie mam na my┼Ťli dw├│ch kumpli, w dw├│ch r├│┼╝nych firmach. Robi─ů produkt zaawansowany na kilka lat do przodu w stosunku do topowych konkurencyjnych. I nic wi─Öcej nie wiem, bo to zbrojeni├│wka.
A poza tym w dobie globalizmu taka "kolekcja" ju┼╝ chyba si─Ö dezaktualizuje? Konrad
Add pictures here
Ôťľ
KA wrote:

Czy s─ů to firmy polskie, tzn. nie b─Öd─ůce w┼éasno┼Ťci─ů jakich┼Ť zagranicznych koncern├│w?
W brojeni├│wce to jednak mo┼╝liwe. Tak jak w rolnictwie lub przemy┼Ťle spo┼╝ywczym da si─Ö w Polsce znale┼║─ç kilka firm przoduj─ůcych w swoich dziedzinach. Problem ze zbrojeni├│wk─ů jest taki, ┼╝e nader d┼éugo trzeba czeka─ç, ┼╝eby mo┼╝na by┼éo co┼Ť oceni─ç. I to bez wzgl─Ödu na to, czy produkt si─Ö sprawdzi, czy te┼╝ nie. Oni nie tylko musz─ů, ale i lubi─ů si─Ö "czai─ç". I ocena konkurencyjno┼Ťci te┼╝ nie bardzo wchodzi w gr─Ö, bo inni si─Ö te┼╝ czaj─ů. Znam par─Ö przekomicznych przyk┼éad├│w z tej bran┼╝y, gdzie ludzie wyobra┼╝ali sobie, ┼╝e oni s─ů "the best", a potem nagle okazywa┼éo si─Ö, ┼╝e im si─Ö tylko wydawa┼éo. Tajemniczo┼Ť─ç miewa tak┼╝e taki skutek.

Nie s─ůdz─Ö. Wi─Ökszo┼Ť─ç projekt├│w wymaga lat i je po prostu wida─ç. Zar├│wno w Polsce, jak te┼╝ i na ┼Üwiecie. Je┼Ťli kto┼Ť robi co┼Ť naprawd─Ö sensownego i oryginalnego, to to po prostu po jakim┼Ť czasie wida─ç. To nie s─ů rzeczy, kt├│re pojawiaj─ů si─Ö i znikaj─ů jak obietnice polityk├│w. Nie znam przypadku, ┼╝eby kto┼Ť nagle z czym┼Ť wyskoczy┼é, nagle odni├│s┼é sukces, itd. Zawsze jest to proces wieloletni. Od idei do prototypu, serii pr├│bnej, wi─Ökszego przemys┼éu. Nawet Microsoft potrzebowa┼é wielu lat, ┼╝eby urosn─ů─ç. Nawet wielkie koncerny, kt├│re sta─ç na robienie czego┼Ť po cichu z regu┼éy ujawniaj─ů, nad czym pracuj─ů i ich ludzie nie zachowuj─ů takiej tajemnicy, jak panowie "ze zbrojeni├│wki". Ma to swoje zalety, i to du┼╝e. Tylko bardzo sporadycznie zdarza si─Ö, ┼╝e kto┼Ť wyskakuje z przelomow─ů ide─ů bez uprzedze┼ä. To ma┼éo realne.
W. Bicz
Add pictures here
Ôťľ
Wieslaw Bicz wrote:

Tak.
Niezupe┼énie o to mi chodzi. Producenci polscy, niemieccy, francuscy, czy jacy┼Ť inni, ┼╝eby ┼╝y─ç- musz─ů swoje produkty sprzedawa─ç, czyli musz─ů znale┼║─ç ch─Ötnych na nie. A jak tu znale┼║─ç ch─Ötnych na co┼Ť nienowoczesnego, skoro supermarkety p─Ökaj─ů od wyrob├│w nowoczesnych? Chcesz co┼Ť produkowa─ç, ┼╝eby si─Ö sprzeda┼éo- musisz by─ç debe┼Ťciak! Przy takim procesie, ka┼╝da firma w Polsce, kt├│ra produkuje cokolwiek, ma dwie drogi- albo splajtowa─ç, albo konkurowa─ç. Cen─ů nie ma szans, wi─Öc pozostaje jako┼Ť─ç. A jako┼Ťci bez nowoczesnych technologii nie ma. Prawd─Ö m├│wi─ůc, ja nie znam bli┼╝ej ani jednej polskiej firmy produkuj─ůcej w┼éasny produkt, kt├│ry by by┼é zacofany. Chocia┼╝ znam zacofane produkty, ale nie wiem kto je robi.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ
On Mon, 09 Jan 2006 21:24:57 +0100, KA wrote:

Niby sensownie piszesz, ale jakos dziwnie mi to do polskich warunkow nie przystaje. Badania wymagaja czasu i nakladow, powazne badania wielkich nakladow - malej polskiej firemki na to nie stac. Czesto nie stac nawet wzglednie duzej firmy zachodniej - patrz np Volvo, ktore auto osobowe sprzedalo, bo mimo dobrej kondycji zaczelo dostrzegac ze juz nie wyrobi.
Moze mylisz nowoczesnosci ? To ze piecyk ma mikroprocesorowy sterownik to juz nie sa nowoczesne technologie. No chyba ze dzieki i oprogramowaniu jest on o 10% oszczedniejszy. Ale to juz zazwyczaj wymaga eksperymentow i badan - zeby wiedziec co chcemy zaprogramowac.
Wychodzi na to ze zarabiac w Polsce mozna na produkcji niszowej, gdzie nam chinska konkurencja nie grozi. Przynajmniej tak dlugo dopoki Chinczycy nie beda zarabiac wiecej niz rodacy, a rodacy nie uciekna do krajow sasiednich :-)

Moze troche przykladow tych nowoczesnych produktow ?
Ôťľ
Jasne, ─╣┼║e wola─╣┬ébym by├ä┬ç w airbusie dyrektorem projektu A380 ze 100 miliardami euro bud─╣┼║etu. Ale ─╣┼║eby zrobi├ä┬ç co─╣┬Ť, przy czym na targach zatrzyma si├ä┬Ö wi├ä┬Öcej ludzi ni─╣┼║ u konkurencji- wystarczy zrobi├ä┬ç co─╣┬Ť tylko troch├ä┬Ö lepiej ni─╣┼║ oni. By├ä┬ç mo─╣┼║e oni zrobi├ä┬ů co─╣┬Ť podobnego w dwa dni po tych targach, ale nast├ä┬Öpne targi sa za rok. Naprawd├ä┬Ö nie zawsze trzeba wydawa├ä┬ç wielkich pieni├ä┬Ödzy na prze─╣┬Ťcigni├ä┬Öcie konkurencji. Ale zawsze trzeba po prostu ci├ä┬Ö─╣┼║ko pracowa├ä┬ç. W R&D nie ma lekko zarobionych pieni├ä┬Ödzy. Cz├ä┬Östo bywaj├ä┬ů lekko wydane, ale to inny temat.
Konrad
Add pictures here
Ôťľ