Czym termoprzewodzącym to

Cześć,

Zrobiłem podgrzewany stolik. Stolik normalnie ma utrzymywać 26-27 stopni, mają na nim stać pojemniki z pająkami. Chciałbym, żeby temperatura była w miarę równomierna na całej powierzchni.

formatting link
Problem jest taki, że blacha (stal) przenosi ciepło dużo słabiej, niż się spodziewałem, że będzie przenosić. W punkcie pomiaru jest temperatura 36 stopni, w okolicy rezystorów 46 stopni. Oczywiście z czasem by się to wyrównało, ale ten czas jest bardzo długi.

Przeniosłem czujnik bliżej jednego z rezystorów:

formatting link
... ale to nie rozwiązuje problemu nierównomiernego podgrzewania. Chciałbym czymś to wypełnić (zalać), żeby wyrównać oddawanie ciepła.

Tylko czym?

To coś musi być:

- niepłynne (po wylaniu / wypełnieniu musi zaschnąć), bo stolik nie jest i nie ma być szczelny (a od spodu jest otwarty)

- nieprzewodzące prądu

- tanie (nie może być to np. pasta do procesorów -- nawet nie chcę liczyć jej kosztu przy tej objętości)

Polecacie coś?

A może przykleić do tej blachy stalowej inną blachę (np. miedzianą)? Inny pomysł to wywalenie rezystorów i przyklejenie zamiast nich takiej folii, jak do lusterek w samochodzie, ale to za duży koszt... chciałbym zostawić to, co już jest.

Reply to
Adam Wysocki
Loading thread data ...

W dniu niedziela, 11 lutego 2018 07:00:14 UTC+9 użytkownik Adam Wysocki napisał:

Ja mam tak z kolegami inżynierami w Korei. Najpierw w tajemnicy coś spierdolą, a potem przychodzą żeby ic ratować :-)

Wyrwij tą blachę stalową, a daj w jej miejsce aluminiową, najgrubszą jaka zmieści się w budżecie.

Reply to
Konrad Anikiel

Piasek. Zwykły, czysty, raczej drobnoziarnisty. Będziesz musiał to ubić zdziebko po kilkunastu godzinach ogrzewania i zabezpieczyć rzecz jasna od dołu, ale jest to spokojnie do zrobienia.

Z piaskiem nie przyklejałbym tych grzejników do blachy tylko też je dał przez jakąś 0.5-1cm warstwę pisaku ("podwiesił" je na prostej ramce/2ch drutach).

A jak nie piasek to gruba płyta aluminiowa.

Reply to
Marcin Debowski

W dniu 2018-02-10 o 23:00, Adam Wysocki pisze:

Dlaczego poszedłeś w rezystory? Przewód grzejny wygodniejszy. Mam taki w 4 m profilu aluminiowym jako rodzaj prasy grzejnej. Gęsto ułożony daje równomierne grzanie, nawet przez cienką blachę.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Dnia Sat, 10 Feb 2018 15:48:47 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

A gdzie jest zalozone 26 ?

Mniej agresywny regulator i moze wystarczy.

Albo dwa czujniki i dbac o to, aby rezystory nie przegrzewaly.

Dokladnie.

I doloz rezystorow, niech beda gesciej.

J.

Reply to
J.F.

Izoluje dosc dobrze. Rozgrzewac sie bedzie godzinami.

Ciekaw jestem jak by sie sprawdzila komora powietrzna miedzy dwiema blachami. Albo cieczowa ... ale prosciej uzyc grubszej blachy :-)

J.

Reply to
J.F.

E, bez przesady, o łaźniach piaskowych słyszałeś? :) A raz się rozgrzeje będzie dodatkowo stabilizować.

W elementach grzejnych jest stosowany tlenek magnezu, ale to chyba nie aż tak atwo (i tanio) do dostania.

Z wymuszoną konwekcją pewnie dobrze, bez, MZ raczej tak sobie.

No najprościej i najlepiej grube Al, ale skoro już ma co ma....

Reply to
Marcin Debowski

Tu ew, zrobisz podparcie żeby nie wypadło bo jednak ciężkie będzie

jest

Zwyczajnie zrób zaprawę betonową zalej i po sprawie, prosto tanio lecz nieco dłużej schnie ;)

Robak

Reply to
Sir_Robak

W sumie piasek (akumuluje ciepło) + cement do utwardzenia go, ma sens.

Warstwa gruba tylko na grubość rezystorów powinna dać radę? Chyba nie powinna wypaść (powinna trzymać się blachy i desek)? Bo jeśli nie, to może lepiej wypełnić całość (do samego końca) i podkleić karimatą (teraz podkleiłem tylko deski)?

Reply to
Adam Wysocki

Hmm, wydały mi się najtańsze. To miało być tanie.

W sumie... tak, jakbym teraz robił, to pewnie policzyłbym i zastosowałbym drut oporowy...

Reply to
Adam Wysocki

:)

A gdyby przykleić blachę aluminiową do tej stalowej? Nie wystarczy? Paradoksalnie wydaje się, że to byłoby mniej roboty...

Reply to
Adam Wysocki

Podczas testów nie było, zwiększyłem żeby a) sprawdzić, ile uda się osiągnąć maksymalnie i b) mieć większy kontrast przy pomiarach (mając w pokoju 24 stopnie i ustawiając na 26 wiele bym nie pomierzył).

Mniej agresywny, czyli mniejsza histereza? Ustawiłem na 0.5 stopnia. Jeszcze zmniejszyć?

Tu już gorzej, bo gotowy regulator wspiera jeden czujnik :) Regulator jest z Allegro, nie projektowałem go.

Reply to
Adam Wysocki

Chyba że tak jak ktoś inny sugerował -- beton (piasek + cement).

Ewentualnie poodklejać je, zdjąć, zalać 0.5cm betonu, poczekać aż zaschnie, położyć i podlać betonem do końca?

Zastanawiam się co taniej, co lepiej i z czym będzie mniej roboty...

Reply to
Adam Wysocki

A sama blacha nie może być drutem oporowym?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

To moze przy 26 wystarczy ? na rezystorach bedzie powiedzmy 28.

Mniej agresywny w sensie takim, zeby nie dawal pelnej mocy i nie podgrzewal do 46 stopni, a spokojnie poczekal az sie cala plyta podgrzeje do 26. Moze wystarczy tylko ograniczyc moc, moze trzeba dodac regulator PID z dlugim czasem integracji ...

Niekoniecznie przeszkadza - przy nieliniowych termistorach moze wystarcza dwa polaczone rownolegle lub szeregowo (oczywiscie dwa odpowiednio mniejsze/wieksze), byleby tylko regulator wylaczyl grzanie jak rezystor bedzie mial np 30C.

Choc przy starcie w zimie ... moze ciagle upiec miejscowo :-)

J.

Reply to
J.F.

Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a85b118$0$591$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2018-02-15 o 16:40, Adam Wysocki pisze:

Moze, ale wymaga ambitnego transformatora, bo opor jednak znikomy.

Chyba, zeby ja tak ponacinac aby prad biegl meandrem. Ale nadal opor niski. Wytrawic do grubosci 0.1mm ?

J.

Reply to
J.F.

IMO, to potrzebujesz tak, aby przewodnosc cieplna "wzdluz plyty", byla wieksza niz "przez grubosc". Bo inaczej to ciagle beda jakies gorace placki ... chyba ze utrzymanie

26C przy temperaturze otoczenia 24 nie wymaga goraca.

A to IMO oznacza, ze przy jednorodnym materiale powinienes miec grubosc porownywalna z polowa odleglosci miedzy rezystorami.

Ale ... przewidujesz tam jakies szklane dno nad ta blacha ?

Bo jesli mamy blache, nad nia piasek/beton/szklo czy inny material o ograniczonej przewodnosci, to sie to liczy inaczej. Za rozplyw "po szerokosci" odpowiada blacha, za rozplyw "po grubosci" glownie ten gorszy material.

Wiec policzyc troche - byc moze trzeba i aluminium i beton ...

J.

Reply to
J.F.

Samo trzymać się nie będzie, musisz zabezpieczyć. Przy czym masz 2 opcje zrobić zalane niczym powiększone kapturki betonowe (w przypadku za dużego ciężaru) lub zalać całość do wysokości tej drewnianej ramki, a na koniec przyłożyć w narożnikach płaskowniczki małe żeby nie wypadło! Wypadnięcie będzie możliwe z uwagi na przyszłe zmiany temp. Temu też zaradzisz bo ew podklejasz i amen!

Robak

Reply to
Sir_Robak

Będzie nierozbieralne, ale jeśli to Ci nie przeszkadza to czemu nie. Apropos, beton jest dośc alkaliczny, jak tam gdzies masz jakieś maciupinkie elementy z aluminium to pozabezpieczaj.

No np., albo wypełnic resztę pisakiem :)

Taniej to pewnie z betonem/piaskiem, lepiej z płyta alu :) Ja bym zrobił z płytą. Z wypełnianiem napieprzysz się, nabrudzisz, a potem bedzie się pewnie kruszyć i wysypywać.

Reply to
Marcin Debowski

Tez o tym pomyślałem, ale żeby zwyczajnie włożyć płyte miedzy ten grzejnik a terarium. Nie trzeba nic MZ kleić. Poza tym, czy te różnice, które w tej chwili obserwujesz będą az tak istotne w środku tego terarium? Te pojemniki są aż tak małe?

Reply to
Marcin Debowski

PolyTech Forum website is not affiliated with any of the manufacturers or service providers discussed here. All logos and trade names are the property of their respective owners.