Dobr parametrw silnika napdowego bramy

Witam, ma zaprojektować napęd bramy dwuskrzydłowej, konkretn iej chodzi o dobór parametrów silnika napędu. I zastanawiam
się od czego zacząć obliczenia, myślałem, że moim poszukiwanym parametrem silnika jest siła ciągu. Jednak czy tak faktycznie jest? A jeżeli tak to jak obliczyć tę si ę? Ja zacząłem to liczyć według następującego sc hematu: Co znam? - długość ramienia przyłożonej siły (dłu gość siłownika): r = 0,7m - masę jednego skrzydła bramy: m = 80kg - czas otwierania bramy: t = 20s - kąt otwarcia bramy: ? = 20° - prędkość posuwu siłownika: v = 0,015m/s
I tak wyglądają moje obliczenia: 1.    Liczę prędkość kątową otwierania bramy 2.    Obliczam siłę odśrodkową działającą n a bramę 3.    Liczę moment obrotowy wytwarzany przez bramę 4.    Obliczam moc 5.    Obliczam siłę ciągu napędu. Z obliczeń tych wychodzi mi siłą ciągu równa 1,2N - co jest bardzo małą wartości, nie realną.
Ja w swoich obliczeniach skupiam się na obliczeniu siły odśr odkowej działającej na bramę podczas jej otwierania. Ale czy ten tok myślenia jest poprawny? Prowadzący, powiedział mi d ziś na zajęciach, żeby nie liczyć siły odśrod kowej, ale moment oporu na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam si ę na mechanice i nie liczyłem nigdy wcześniej momentów oporowych na zawiasach. Za wszelkie uwagi będę wdzięczny.
PS Widok schematyczny bramy z góry: http://obrazki.elektroda.pl/507856 4000_1351090456.jpg
W dniu 24.10.2012 20:28, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

[...]

ja bym tam się oporem na zawiasach, czy jakimiś siłami odśrodkowymi nie przejmował, a zapytał ino czy w zimie będzie kto odśnieżał zanim bramę otworzy, czy może "przeciętna użyszkodniczka" tylko guzik od pilota będzie naciskać...
Dnia Wed, 24 Oct 2012 11:28:02 -0700 (PDT), snipped-for-privacy@gmail.com

Skoro silnik, to chyba moment obrotowy, chyba ze gotowy silownik dobierasz.

Eeee ... nie za maly ? Chyba ze to w sensie ze kat miedzy zamknieta a otwarta to 70 stopni.

[...]
A po co ci sila odsrodkowa ?

Tak naprawde to masz pare innych rzeczy: a) bezwladnosc bramy musi silownik poruszac, ale przy tym czasie to bedzie nieistotna skladowa.
b) tarcie w zawiasach i przegubach napedu trzeba pokonac, skoro go nie uwzgleniles, to sie nie dziw ze wyszla mala sila, mala tez otworzy, tylko ze wolniej, ale predkosci tez nie liczyles.
c) domkniecie bramy moze wymagac dodatkowej sily.
d) w tej konfiguracji rozne ramiona dzialan i katy wystepuja, i trzeba przeliczyc jak moment tarcia w zawiasach zamienia sie na sile sterownika. W dodatku - dzialajace sily powiekszaja tarcie w zawiasach i przegubach.
Czyli ... jak bym zaczal od znalezienia paru podobnych bram w roznym stanie zardzewienia i z waga wedkarska/hakowa sprawdzil potrzebne sily.
Aha - co to za jajko na rysunku ? Silnik czy lacznik ? Bo jesli silownik przyczepiony do bramy, to jeszcze trzeba bedzie prowadzenie kabli jakos przemyslec.
I bardzo mi sie nie podoba to malutkie koleczko laczace obie czesci - to jest przegub ? brama sie nie zamknie, bo sie w tym miejscu zegnie.
Moment bezwładności występuje tylko w chwili przyspieszania. Silnik elektryczny ma taką charakterystykę, że w chwili rozruchu ma duży moment obrotowy, więc możesz to pominąć wstępnie.
Moment oporu na zawiasach to ja bym liczył tak, że siła oporu wynikająca z ciężaru bramy na ramieniu wynikającym z połowy średnicy zawiasu + momement oporu wynikający z mimośrodu bramy, czyli para sił bocznie działających na zawiasy też powodujących tarcie. Współczynnik tarcia stal / stal ze smarowaniem. Przy takim założeniu pasowanie zawiasu ma być luźne. Mam nadzieję, że nie za bardzo upraszczam.
Przy doborze silnika weź pod uwagę, że bram się cały czas nie rusza. Trzebaby załozyc jakiś cykl. Bo silnik pomiędzy jednym zamknięciem, a drugim się ochłodzi. Popatrzyłbym w kierunku silników dźwigowych. Dopiero, jak dobierzesz silnik, to możesz go sprawdzić na moment rozruchowy, ale moim zdaniem bez sensu. Za to dobrałbym zabezpieczenie na wypadek, jakby brama była sznurkiem zawiązana :-) Pewnie elektryczne, choć możnaby jakieś sprzęgiełko zastosować.
Jak już to policzysz to poszukałbym w kkatalogach podobnych urządzeń i zobaczł, czy Ci mniej więcej to samo wyszło. Jak rozumiem, to ma być jakiś projekt szkoleniowy, bo sensu liczenia czegoś, co bywa w sklepach w nadmiarze nie widzę.

usza.

m, a

h. Dopiero,

le

by jakieś

Eeetam panie... Jednofazowy klatkowy, jak będzie zablokowany to pobuczy i nic mu nie będzie, nie trzeba się przejmować za bardzo czasami otwierania/zamykania, można spokojnie dać 5s zapasu. Trzeba upraszczać a nie komplikować ten złom :]
L.
W dniu środa, 24 października 2012 20:28:02 UTC+2 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

[...]

schematu:

ugość siłownika): r = 0,7m

na bramę

N - co jest bardzo małą wartości, nie realną.

rodkowej działającej na bramę podczas jej otwierania. Ale czy ten tok myślenia jest poprawny? Prowadzący, powiedział mi dziś na zajęciach, żeby nie liczyć siły od rodkowej, ale moment oporu na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie z nam się na mechanice i nie liczyłem nigdy wcześniej moment ów oporowych na zawiasach.

564000_1351090456.jpg
Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pne umatyczne. Tanie, trwałe, duża siła przy małych gabaryt ach.
Użytkownik wrote:

A powietrze skąd?
W dniu 2012-10-25 07:08, cef pisze:

Z atmosfery :)
--
P. Jankisz
Dnia Thu, 25 Oct 2012 07:12:09 +0200, PeJot napisał(a):

A propos ... silownikow na wode z kranu jeszcze nie ma ? Czy to jednak nieoplacalne zrodlo energii nawet dla celow domowych ?
J.F. wrote:

w zimę zamarza czyli nie bardzo
jeffrey
W dniu czwartek, 25 października 2012 21:18:52 UTC+2 użytkownik J.F. na pisał:

˝ siďż˝owniki pneumatyczne. Tanie,

ach.

Oczywiście że są. W przemyśle spożywczym się ich używa. Jak w jakimś procesie technologicznym zużywa się wodę i jeszcze ma się coś ruszać, zamykać itp. To czasami używa się siłowników na wodę. Woda która wylatuje z siłownika trafia do procesu. W zmywarkach przemysłowych często używa się takiego patentu.
, myślałem, że moim poszukiwanym parametrem silnika jest siła ciągu. Jednak czy tak faktycznie jest? A jeżeli tak to jak obliczyć tę siłę?
A to Ty do napędu tej bramy używasz silnika odrzutowego lub rakietowego? Hmmm, a myślałem że już niewiele rzeczy mnie zaskoczy, ale w sumie na zimę taki silnik to nic złego - przy okazji wszystko rozmrozi i nieco ogrzeje. Siła ciągu rzecz ważna- brama z przewymiarowanym silnikem moze się znaleźć w sąsiedniej miejscowości i to w stosunkowo krótkim czasie....
On Sunday, 4 November 2012 21:44:47 UTC, Jackare wrote:

ągu.

go?
Zawsze można użyć siły pociągu. Oglądał ktoś Fandango? Konrad
Konrad Anikiel napisał(a):

To z Kevinem C? :)
--
zbigi i stopka zastepcza

On Tuesday, 6 November 2012 20:22:30 UTC, zbigi wrote:

iągu.

wego?

Jo.
http://www.youtube.com/watch?v=brGAnvtRsDc