antenę...

Witam!!!

Miałem wczoraj małego pecha...

Ułamałem sobie u nasady taką antenkę:

i szukam teraz drutu, którym mógłbym to zastąpić (fi=1mm). Takiego sprężynującego jak na zdjęciu.

Pozdrawiam

Reply to
Kris_gor

Hm, ja sie moze myle, ale 1mm to w taki okrag nie zegniesz. Tzn zegniesz, ale on sie nie wyprostuje. Linka tam jest z drutow 0.5mm ?

sprezysty drut w detalu .. struny do gitary albo stroiciel fortepianow :-)

Kiedyś kupiłem taki w hurtowni z nierdzewką, ale to było fi3.

Reply to
PeJot

To co jest na tym zdjęciu to prawda. Ten drut tak się właśnie wygina i potem prostuje bez problemu. Myślę, że to jest jakiś dziwny stop. Gdyby to było łatwe do namierzenia to bym nie pytał ;-) W każdym razie drogo sobie cenią ten drut, bo 41cm + złącze to koszt

70-80zł.

I na pewno nie jest to linka, tylko drut.

Pozdrawiam

Reply to
kris_gor

Tak zachowuja sie materialy ktore maja wysoka granice plastycznosci, blisko wytrzymalosci na rozciaganie. Czyli utwardzone przez obrobke cieplna (takze z wydzielaniem faz dzieki odpowiedniemu skladowi chemicznemu) i/lub zgniot. To wcale nie sa "dziwne stopy". Sruby ktorymi masz przykrecone kola w samochodzie maja takie wlasciwosci. Struny do instrumentow muzycznych to dobry przyklad. Jesli ma byc niezelazne to np tytan. Konrad

Tylko zwiniecie drutu fi 1 w okrag o srednicy 100mm oznacza wydluzenie do 0.5%. Bez przekroczenia granicy plastycznosci. Stal ma taka mozliwosc ?

Sa w takich zwojach sprzedawane. Ale sa tez ciensze i chyba nie wymaga sie od nich prostego ksztaltu.

Taki drut jest do kupienia w sklepach modelarskich. Fi 0,8 długość 1m lub 1,5. Są stosowane jako popychacze. Lub druty stosowane na podwozia modeli latających długości 1m, różne średnice. Do nabycia np. tutaj:

Pozdrawiam, Wuj

Reply to
Wuj

Zeby stal rozciagnac o 0.5% trzeba w niej wywolac naprezenie o wartosci 0.5% modulu Younga. Dla sprezynowych stali raczej to nie jest ponizej granicy plastycznosci, ale jesli przekroczymy granice plastycznosci w bardzo malej czesci przekroju to owszem, troszke nam drucik plastycznie poplynie, ale pozostale naprezenie i tak go wyprostuje kiedy go puscimy. Konrad

PS drut fi 1 zwiniety w petelke 100mm ma na zewnatrz 101, a wewnatrz

99mm. Czyli wydluzenie +/- 1%. A jeden procent modulu Younga to 2000 MPa. Kiepsko.

W dniu 2011-03-01 12:24, Wuj pisze:

Reply to
Kris_gor

dwa razy myslalem, ale widac nalezalo trzy razy :-)

No wlasnie tak mi doswiadczenie podpowiada - trudno 1mm drut tak zwinac i zeby on sie potem jeszcze rozprostowal.

Czyli tam jakas sztuczka w tej antenie.

Jest jeszcze wspolczynnik Poissona. To nie jest czyste jednoosiowe rozciaganie, wiec nalezaloby wziac poprawke. Siedze w Gdansku na lotnisku, a to miejsce odmozdza wiec nie chce mi sie myslec, ale raczej wiele sie nie wyczaruje. To chyba nie jest fi 1mm. Konrad PS a skad wiadomo ze ta petelka ma srednice 100mm?

W dniu 02.03.2011 17:35, Konrad Anikiel pisze:

To jest fi=1[mm] jeśli wierzyć suwmiarce ;-)

Ja tego nie pisałem, natomiast ponieważ poszukiwany drut leży u mnie na biurku to na szybko zrobiłem pętelkę 9[cm].

Na szybko komórką nagrałem jak to się wygina:

Część została odizolowana ponieważ na całości była nasunięta koszulka termokurczliwa.

Pozdrawiam

Reply to
kris_gor
  1. czy drut jest magnetyczny?
  2. czy widac jego przekroj, a jesli tak to czy ma jakies warstwy?
  3. czy jest twardy, czy da sie koncowka zarysowac szklo?
  4. czy jesli szczypcami ostro zegnie sie koncowke to czy sie zgina, czy od razu krucho peka?

W dniu 2011-03-03 01:05, Konrad Anikiel pisze:

NIE.

Nie, nie widać warstw. Oglądałem pod mikroskopem.

Bez problemu.

Przy zginaniu bardzo sprężynuje, chciałem ułamać końcówkę ok. 5mm, ale nie bardzo chciała się złamać (a troche mi szkoda tego drutu łamać za dużo, ba zawsze mogę zrobić krótszą anteknkę) i w końcu utraciłem kombinerkami, drut pękł w tym miejscu.

Reply to
Kris_gor

No tak, to nie jest stal. Moze byc nitinol:

A gdzie ta antenka byla wyprodukowana? Bo stopy o tak wysokiej zawartosci niklu sa objete w wielu krajach kontrola eksportu. Konrad

W dniu 2011-03-03 12:21, Konrad Anikiel pisze:

SMA-24

Pewnie tu:

Kris_gor

W dniu 2011-03-03 12:01, Konrad Anikiel pisze:

No to czuję, że już kupiłem...

Reply to
Kris_gor

Ciekawostka, bo amerykany maja najbardziej popieprzone zakazy eksportu takich materialow. Pewnie nawet w ZSRR nie bylo takich maniakow. Konrad