Gaz łupkowy

Użytkownik "Jura" napisał w

[...]
A tak swoja droga - ile tego trzeba wpompowac ? Bo jesli duzo .. to zaczyna wygladac na nieoplacalne. No chyba ze najwiecej to wody - choc woda coraz drozsza ..
I jak to dziala ... kwasek moze skruszyc weglany, ale reszta to mi wyglada na stosunkowo nieinwazyjne rozpuszczalniki. dobrze rozpuszczaja metan i umozliwiaja transfer ?
No i ostatnie pytanie - jak sie dochodzi do takiego skladu ? Przeciez to jakis tysiecznych doswiadczen by wymagalo. Moze tu nie o gaz chodzi, a o skladowisko odpadow niebezpiecznych - mieszali co klienci mieli do utylizacji, tj przepraszam, do recyklingu :-)
1,2 Benzisothiazolin-2-one / 1,2-benzisothiazolin-3-one 1,2,4 trimethylbenzene 1,4-Dioxane 1-eicosene 1-hexadecene 1-octadecene 1-tetradecene 2,2 Dibromo-3-nitrilopropionamide, a biocide 2,2├ó┬Ç╦Ť-azobis--dihydrochloride 2,2-Dobromomalonamide 2-Acrylamido-2-methylpropane sulphonic acid sodium salt polymer 2-acryloyloxyethyl(benzyl)dimethylammonium chloride 2-Bromo-2-nitro-1,3-propanediol 2-Butoxy ethanol 2-Dibromo-3-Nitriloprionamide (2-Monobromo-3-nitriilopropionamide) 2-Ethyl Hexanol 2-Propanol / Isopropyl Alcohol / Isopropanol / Propan-2-ol 2-Propen-1-aminium, N,N-dimethyl-N-2-propenyl-chloride, homopolymer 2-propenoic acid, homopolymer, ammonium salt 2-Propenoic acid, polymer with 2 p-propenamide, sodium salt / Copolymer of acrylamide and sodium acrylate 2-Propenoic acid, polymer with sodium phosphinate (1:1) 2-propenoic acid, telomer with sodium hydrogen sulfite 2-Propyn-1-ol / Propargyl alcohol 3,5,7-Triaza-1-azoniatricyclo[3.3.1.13,7]decane, 1-(3-chloro-2-propenyl)-chloride, 3-methyl-1-butyn-3-ol 4-Nonylphenol Polyethylene Glycol Ether Branched / Nonylphenol ethoxylated / Oxyalkylated Phenol Acetic acid Acetic acid, hydroxy-, reaction products with triethanolamine Acetic Anhydride Acetone Acrylamide
Ôťľ
W dniu 2011-07-05 13:26, Jura pisze:

    Jakochemiku dlaczego nie przet─╣┬éumaczy─╣┬ée─╣┬Ť tych nazw na polski ? Bo Acetic acid brzmi straszniej ni─╣┼║ ocet ? A w og─é┼éle to wypada podac ─╣┼čr─é┼éd─╣┬éo informacji. Ale wtedy te─╣┼║ juz nie b├ä┬Ödzie strasznie ? Oka─╣┼║e si├ä┬Ö ─╣┼║e cz├ä┬Ö─╣┬Ťc tych strasznych chemikali─é┼éw to typowe ─╣┬Ťrodki bakteriob─é┼éjcze (kt─é┼ére Amerykanie lej├ä┬ů litrami do wszystkiego i pr├ä┬Ödzej dostan├ä┬ů si├ä┬Ö do studni z umytego samochodu ni─╣┼║ z 3km pod ziemi├ä┬ů) lub ─╣┬Ťrodki antykorozyjne w ilosciach aptekarskich wr├ä┬Öcz : http://www.dec.ny.gov/docs/materials_minerals_pdf/ogdsgeischap5.pdf
Adam
Ôťľ
W dniu 05.07.2011 r. 18:46, Adam Moczulski pisze:

Ale dalsza cz├ä┬Ö─╣┬Ť├ä┬ç ju─╣┼║ nie i racj├ä┬Ö ma przedpisz├ä┬ůcy, ─╣┼║e je─╣┬Ťli mo─╣┼║na unikn├ä┬ů├ä┬ç ich wprowadzania do ─╣┬Ťrodowiska, to nale─╣┼║y tak zrobi├ä┬ç. M─é┼éwi├ä┬ůc kolokwialnie: potrzebne s├ä┬ů dalsze badania, a je─╣┬Ťli nie powiod├ä┬ů si├ä┬Ö do czasu wdro─╣┼║enia odnawialnych ─╣┼čr─é┼éde─╣┬é (szczeg─é┼élnie tzw. "czyste" np. fotowoltaika lub spalanie biomaterii z obiegiem zamkni├ä┬Ötym) to ta technika nigdy nie by─╣┬éa op─╣┬éacalna (cho├ä┬ç chcia─╣┬ébym, aby by─╣┬éa -- bo poza gazem ─╣┬éupkowym w naszym regionie mo─╣┼║emy si├ä┬Ögn├ä┬ů├ä┬ç po geotermi├ä┬Ö, te─╣┼║ wymagaj├ä┬ůc├ä┬ů dr├ä┬ů─╣┼║enia). Zapewne wszystko zale─╣┼║y -- w tym przypadku od norm zanieczyszczenia w─é┼éd gruntowych, na kt─é┼ére si├ä┬Ö godzimy. Post├ä┬Öp cywilizacyjny jest wtedy, gdy zmierzamy do wyeliminowania tego niepo─╣┼║├ä┬ůdanego wp─╣┬éywu, jakkolwiek nie wsz├ä┬Ödzie jest to przyjmowane ochoczo. Finansowanie (czy w og─é┼éle musz├ä┬ů by├ä┬ç finansowane celowo?) takich bada─╣┬ä to temat na inny w├ä┬ůtek; wed─╣┬éug pewnych ─╣┼čr─é┼éde─╣┬é przerzucanie ich na producent─é┼éw/interesariuszy/przys─╣┬éowiowego nafciarza-gazownika poci├ä┬ůga maksymalizacj├ä┬Ö koszt─é┼éw i skrywanie ("ochron├ä┬Ö") wiedzy (w rezultacie badania musz├ä┬ů zosta├ä┬ç powt─é┼érzone w r─é┼é─╣┼║nych miejscach na ─╣┬Ťwiecie, bo gospodarka rynkowa nie ceni monopoli) [wypowiadam si├ä┬Ö nieautorytatywnie].

Sorry, Ameryka (jako instytucja, pa─╣┬ästwo) nie jest wzorem dba─╣┬éo─╣┬Ťci o ─╣┬Ťrodowisko naturalne.

Tre─╣┬Ťciwy dokument.
Add pictures here
Ôťľ
W dniu 2011-07-05 18:46, Adam Moczulski pisze:

Oj! prosz├ä┬Ö! bez populizmu! zwyczajnie mi si├ä┬Ö nie chcia─╣┬éo. Uwierz mi, ─╣┼║e nawet nasza niepijalna "kran─é┼éwa" nie zawiera wi├ä┬Ökszo─╣┬Ťci tych cud─é┼éw.
Pyta─╣┬éem czy chcia─╣┬éby─╣┬Ť by woda zawiera─╣┬éa te cudowne zdrowotne zwi├ä┬ůzki?

Mea culpa.

hm.. chcesz list├ä┬Ö zwi├ä┬ůzk─é┼éw, kt─é┼ére zabijaj├ä┬ů w ilo─╣┬Ťciach mniej ni─╣┼čli aptekarskich? :->
Dzięki za dokument. Zgłębiam.
Nie podoba mi się już choćby ten tekst: "...........health effects information is lacking for many of these constituents, but two that are relatively well studied are discussed here. In the event of environmental contamination involving chemicals lacking readily available health effects information, the toxicology literature would have to be researched for chemical-specific toxicity data. "
Uwa─╣┼║am, ─╣┼║e poprawianie natury to b─╣┬é├ä┬ůd, kt─é┼éry zawsze m─╣┬Ťci si├ä┬Ö na cz─╣┬éowieku. Gdyby natura chcia─╣┬éa, ─╣┼║eby─╣┬Ť pi─╣┬é wod├ä┬Ö cho├ä┬çby z owym octem, to by woda by─╣┬éa kwa─╣┬Ťna. Szkoda mi ludzi kt─é┼érzy stracili uj├ä┬Öcia wody.
Poogl├ä┬ůdaj troch├ä┬Ö film─é┼éw na ten temat, bo rzeczywisto─╣┬Ť├ä┬ç to nie papierologia, kt─é┼érej wyniki sponsorowane s├ä┬ů przez koncerny zainteresowane otrzymaniem "jedynie s─╣┬éusznych wynik─é┼éw".
Niedawno przecie─╣┼║ DDT te─╣┼║ by─╣┬éo nieszkodliwym zwi├ä┬ůzkiem. "Nie ma zwi├ä┬ůzk─é┼éw nieszkodliwych - s├ä┬ů tylko nieprzebadane."
Wkr─é┼étce na tej planecie najcenniejszym zwi├ä┬ůzkiem b├ä┬Ödzie H2O nadaj├ä┬ůce si├ä┬Ö do spo─╣┼║ycia.
A gaz to mo─╣┼║emy sami produkowa├ä┬ç na w─╣┬éasne potrzeby. Trzeba tylko chcie├ä┬ç zainwestowa├ä┬ç w biogazownie. Ale poco? lepiej zatru├ä┬ç to co mamy! Niechaj si├ä┬Ö przysz─╣┬ée pokolenia martwi├ä┬ů sk├ä┬ůd bra├ä┬ç ─╣┼║ywno─╣┬Ť├ä┬ç i wod├ä┬Ö.
--
Jura

Add pictures here
Ôťľ
liÂcia z drzew s▒ dobre do biogazowni.ca│e k│ody drewna.te┐ dobre. podajniki mechaniczne do liÂci i k│ˇd drewnych. Gdyby natura chcia│a to by przecie┐ nie produkowa│a pierdˇ│ rˇ┐nych.
Ale entropia rˇÂnie. Jura entropia roÂnie.
Add pictures here
Ôťľ

No i co, pozbieramy wszystk▒ padlinŕ i Âcierwo, zrobimy z tego gaz. Nic ju┐ nie bŕdzie samo sobie spokojnie gni│o. No i nagle oka┐e siŕ ┐e nie ma naturalnego metanu w atmosferze i siŕ zrobi zimno! Czym wtedy stopimy lodowce? Chocia┐ z drugiej strony, jak oceany zamarzn▒ to nie bŕdzie tsunami. Znˇw bŕdzie mo┐na atomˇwki stawiaŠ, szczegˇlnie w Niemczech! Konrad PS ale to bŕdzie szpan, napisaŠ w testamencie ┐e ┐yczysz sobie siŕ zbiogazowaŠ, bo kremacja ju┐ niemodna.
Add pictures here
Ôťľ
W dniu 2011-07-07 11:52, Jura pisze:

    Problem w tym, ─╣┼║e ja nie uwa─╣┼║am film─é┼éw za ─╣┼čr─é┼éd─╣┬éa informacji.

    A naj─╣┬Ťmieszniejsze, ─╣┼║e by─╣┬é promowany przez ─é┼éwczesnych ekolog─é┼éw. Podobnie jak freony, elektrownie w├ä┬Öglowe etc. W zale─╣┼║no─╣┬Ťci od tego kto ekolgom p─╣┬éaci, tego towary sa ekologiczne.
Adam
Ôťľ

bardzo ciekawe. Masz jakie─╣┬Ť ─╣┼čr─é┼éd─╣┬éa na ten temat?
Add pictures here
Ôťľ
W dniu 2011-07-07 18:34, Adam Moczulski pisze:
> [...]
Dla mnie ten raport, nie omawia ca─╣┬éo─╣┬Ťci zagadnienia, wr├ä┬Öcz pomija pewne kwestie, co sprawia, ─╣┼║e jest tendencyjny!
w czym jest lepszy od filmik─é┼éw? W tym, ─╣┼║e podaje nieca─╣┬é├ä┬ů prawd├ä┬Ö w spos─é┼éb pseudo naukowy?
A art w New York Timsie, te─╣┼║ nie ─╣┼čr─é┼éd─╣┬éo ? a setki doniesie─╣┬ä poszkodowanych? to nie ─╣┼čr─é┼éd─╣┬éa? Sk├ä┬ůd czerpiesz przekonanie (bo to nie mo─╣┼║e by├ä┬ç wiedza praktyczna) ─╣┼║e wydobycie gazu g─╣┬éupkowego jest nieszkodliwe? (to nie s├ä┬ů pytania retoryczne)
To jak ju─╣┼║ chcesz by├ä┬ç taki pewny swego zdania i konsekwentny - to pojed─╣┼č do Pensylwanii. Dlaczego wierzysz jakiemu─╣┬Ť papierowi, a ludziom i obrazom ju─╣┼║ nie? piecz├ä┬ůtki i podpisy przekupnych kierownik─é┼éw laboratori─é┼éw?
Czy─╣┼║by m─é┼éj interlokutor to gatunek, kt─é┼éry uznaje za ─╣┼čr─é┼éd─╣┬éa tylko te kt─é┼ére potwierdzaj├ä┬ů jego tez├ä┬Ö?
Jasne! To czego nie ma w jakim─╣┬Ť sponsorowanym raporcie, to nie prawda. Nie istnieje. Ludzie to pies. Przeszkadzaj├ä┬ů tylko w eksperymentach in─╣┼║ynierskich. Brawo! O przysz─╣┬éo─╣┬Ťci narodu!
> A naj─╣┬Ťmieszniejsze, ─╣┼║e by─╣┬é promowany przez ─é┼éwczesnych ekolog─é┼éw. Podobnie > jak freony, elektrownie w├ä┬Öglowe etc. W zale─╣┼║no─╣┬Ťci od tego kto ekolgom > p─╣┬éaci, tego towary s├ä┬ů ekologiczne.
A mi chodziło o to, ze stan wiedzy się zmienia i że za cholerę mi nie wmówisz, że woda nie będzie skażona, i że jej picie mi nie zaszkodzi.
Pozw─é┼élmy ludziom na ─╣┼║ycie off-grid b├ä┬Öd├ä┬ů bardziej energetycznie samowystarczalni, i nie trzeba b├ä┬Ödzie dewastowa├ä┬ç bogactwa kraju, jakim jest ─╣┬Ťrodowisko w imi├ä┬Ö kr─é┼étkowzrocznego kaprysu.
Najpierw empiryzm - p─é┼é─╣┼čniej teoria !
--
Jura

Add pictures here
Ôťľ
ZAKON IPCC: mity czy fakty? Autor: Jerzy úaskawiec ("Energetyka Cieplna i Zawodowa" - nr 6/2011) Historia jednego z zakonˇw -filarˇw katolicyzmu ( zakon Jezuitˇw) jest mocno pouczaj▒ca i nasuwaj▒ca analogie do obecnie funkcjonuj▒cego quasi zakonu ktˇremu na imiŕ IPCC (The Intergovernmental Panel on Climate Change) . Jezuici to mŕski zakon za│o┐ony przez Hiszpana Ignacego Loyle w 1534r i zatwierdzony przez Paw│a III w 1540r. G│ˇwny cel zosta│ okreÂlony jako wspieranie koÂcio│a, a zw│aszcza Papie┐a. Za│o┐yciel nada│ im ÂciÂle zhierarchizowan▒ strukturŕ z rezyduj▒cym w Rzymie, do┐ywotnio wybieranym g│ˇwnym genera│em na czele. Podobnie w 1988 roku zosta│ stworzony quasi ZAKON pod nazw▒ " Miŕdzyrz▒dowy Zespˇ│ do spraw zmian klimatu- IPCC". Zosta│ On utworzony na bazie Žwiatowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) i Programu Ochrony Žrodowiska Narodˇw Zjednoczonych (UNEP) jako "wk│ad " Organizacji Narodˇw Zjednoczonych ( ONZ) dla uÂwiadomienia Rz▒dom Žwiata co siŕ dzieje z klimatem na Âwiecie . Tak wtedy sadzono . Jezuici Do Rzeczpospolitej zostali sprowadzeni w 1564r. Ju┐ na pocz▒tku uzyskali pozycjŕ najwa┐niejszego zakonu. Podobnie na pocz▒tku tego wieku zosta│y zaimplementowane do Polski cele IPCC . Fakty prawne to podpisanie przez nas protoko│u z KIOTO, a szczegˇlnie podpisaniem przez nas Traktatu Akcesyjnego do Unii Europejskiej , gdzie ZAKON ten ju┐ mia│ wczeÂniej ugruntowan▒ pozycje g│ˇwnego g│osiciela prawd z zakresu wp│ywu cz│owieka na zmiany klimatu ziemi. Idee IPCC uzyska│y rˇwnie┐ w Polsce rangŕ prawd najwa┐niejszego ZAKONU. Krˇl francuski Henryk IV wybra│ sobie w roku 1575 za spowiednika jezuitŕ - ojca Edmonda Augera. Odt▒d wszyscy krˇlowie francuscy mieli jezuitˇw za swoich osobistych spowiednikˇw. Dzisiaj takimi spowiednikami w│adcˇw europejskich s▒ ideolodzy g│osz▒cy hipotezy a w ich mniemaniu prawdy objawione spod znaku IPCC. Dzia│alnoŠ Jezuitˇw g│ˇwnie ich arogancja i nie branie pod uwagŕ innych racji powodowa│a w wielu miejscach bunty, rozruchy, waÂnie i zgorszenia. Skutkiem czego krˇlowie z dynastii Burbonˇw we Francji, Hiszpanii, Portugalii i obojga Sycylii jezuitˇw wydalili i wypŕdzili ze swych krˇlestw i posiad│oÂci, a nastŕpnie za┐▒dali od papie┐a ca│kowitego zniesienia zakonu.. W tym celu sporz▒dzono zestawienie nauk zawartych w dzie│ach 146 jezuitˇw, jakie siŕ ukaza│y od XVI wieku - g│ˇwnie z zakresu teologii moralnej i kazuistyki. W dniu 5 marca 1762 roku w parlamencie francuskim rozpoczŕto obrady na temat nauk jezuitˇw. W rezultacie tych obrad w lipcu 1772 roku Parlament uzna│ dzia│alnoŠ ZAKONU za szkodliw▒ .Wkrˇtce potem zaczŕto domagaŠ siŕ od papie┐a kasaty jezuitˇw. Ostatecznym ciosem dla jezuitˇw by│o brewe Dominus ac Redemptor noster papie┐a Klemensa XIV, ktˇry ugi▒│ siŕ pod presj▒ polityczn▒ koalicji i zniˇs│ oficjalnie, formalnie Towarzystwo Jezusowe we wszystkich krajach. Zauwa┐ano, ┐e jezuici s▒ wrogami pa˝stwa i spo│ecze˝stwa ze wzglŕdu na g│oszon▒ przez nich teologiŕ moraln▒, ktˇra m.in. usprawiedliwia│a zasadŕ cel uÂwiŕca Ârodki oraz dopuszcza│a zabicie bez s▒du ka┐dego cz│owieka og│oszonego heretykiem - nawet w│adcŕ. Czy┐ nie przypomina to dzisiejszej metody zwalczania pogl▒dˇw ludzi myÂl▒cych inaczej o przyczynach zmian klimatu na Ziemi ni┐ autorzy czterech Raportˇw IPCC. Przypomnijmy g│ˇwne tezy Aktu Kasacyjnego Klemensa XIV "Lecz skoro do tego dosz│o, ┐e ktˇry zakon nie przynosi│ ju┐ ludowi chrzeÂcija˝skiemu owych bogatych i po┐▒danych owocˇw i korzyÂci, dla ktˇrych zosta│ za│o┐ony, albo gdy zdawa│ siŕ raczej szkodŕ przynosiŠ i przyczynia│ siŕ bardziej do m▒cenia ni┐ utrwalania pokoju narodˇw, wˇwczas ta sama Stolica Apostolska, ktˇra w zak│adaniu zakonˇw swoj▒ ofiarowa│a pomoc i swoj▒ otoczy│a je powag▒, wcale nie waha│a siŕ nadaŠ im nowych praw, przywrˇciŠ do pierwotnej surowoÂci regu│y, a nawet zupe│nie znieŠ i usun▒Š". ONZ przyzna│a siŕ ,┐e nie bŕdzie post Kioto od 2013 roku. Nie da siŕ jego treÂci uzgodniŠ do tego czasu z g│ˇwnymi Pa˝stwami Žwiata. Mo┐e to wiŕc jest znak od niebios .Postawmy pytanie czy to ju┐ czas na takie Klemensowe dzia│anie w stosunku do IPCC? Jerzy úaskawiec Szklarska Porŕba 18 czerwca 2011.
Add pictures here
Ôťľ
wrote:

Kopalni takiej nie widzialem, ale o co chodzi moze Pan sie zorentowac chociazby z witryny urzedu nadzorczego kanadyjskiej prowincjiAlberta
http://www.energy.alberta.ca/NaturalGas/944.asp
Problem polega na zagospodorowaniu oddzeilonej od gazu wody.
Alec
Add pictures here
Ôťľ
Dnia Wed, 25 May 2011 05:04:52 -0600, Alex Sharon napisał(a):

Panowie: ani metody intensyfikacji wydobycia, ani odwierty horyzontalne, ani zagospodarowanie wody z─╣┬éo─╣┼║owej nie s├ä┬ů nowymi problemami. Nie wiem na czym polega nowo─╣┬Ť├ä┬ç problem─é┼éw jakie tym temacie si├ä┬Ö porusza. Wod├ä┬Ö z─╣┬éo─╣┼║ow├ä┬ů od zawsze si├ä┬Ö w .pl zat─╣┬éacza do wyeksploatowanych odwiert─é┼éw. ─╣┼ąeby zwi├ä┬Ökszy├ä┬ç przepuszczalno─╣┬Ť├ä┬ç z─╣┬éo─╣┼║a w strefie przyodwiertowej, stosuje si├ä┬Ö zabiegi intensyfikacji: szczelinowanie hydrauliczne, trawienie kwasami i wt─╣┬éaczanie materia─╣┬éu podsadzkowego. Nie wiem te─╣┼║ co za dodatkowe zagro─╣┼║enie mo─╣┼║e spowodowa├ä┬ç zat─╣┬éoczenie jakiego─╣┬Ť syfu w obszar, gdzie syfu i tak jest ju─╣┼║ pod dostatkiem. Bicie piany i tyle.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Add pictures here
Ôťľ

Ja jestem ca┼ékowicie "zielony" w technice wydobywania gazy ┼éupkowego, ale czy zagospodarowanie wydobytego z┼éo┼╝a jest analogiczne do techniki jak─ů stosuje si─Ö w kopalniach w─Ögla kamiennego?

Ôťľ
Dnia Wed, 25 May 2011 21:12:38 +0000, lukaszPK napisał(a):

A co masz na my─╣┬Ťli pisz├ä┬ůc "wydobyte z─╣┬éo─╣┼║e"?
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Add pictures here
Ôťľ

Pytanie nieaktualne. To co chciałem doczytałem w "necie".

Ôťľ

Konradzie, ale z drugiej strony to moze troche tak wyjsc ze gazu bedziemy bronic jak niepodleglosci, bo niepodleglosc od gazu zalezy. A ze srodowiskiem to moze nie miec nic wspolnego - w sensie - zanieczyszczenia beda minimalne. Raczej bym sie bal o rozliczenia tego gazu, o tym bylo juz glosno - ale zeby sie nie okazalo ze oddajemy go za bezcen. A z trzeciej strony to jest takze boj o niepodleglosc ekonomiczna Rosji - i nie ma sie co dziwic ze rozne grupy sa tu roznie zainteresowane. Czy mi sie wydaje czy jedna taka "kopalnia" juz jest ? To chyba mozna conieco o srodowisku powiedziec.
A z czwartej strony - poki surowiec na swiecie jest tani, to powinnismy nasze skromne zloza odlozyc na pozniej :-)
Ôťľ
On Wed, 18 May 2011 07:22:57 -0600,

Zapewne pierwsz─ů lamp─ů naftow─ů by┼é kaganek nape┼éniony rop─ů tryskaj─ůc─ů z naturalnego ┼║r├│d┼éa. Gdzie┼Ť tak w staro┼╝ytno┼Ťci albo jeszcze wcze┼Ťniej. Nie ┼üukasiewicz wpad┼é na ten pomys┼é.
Natomiast (ZTCW) ┼üukasiewicz skonstruowa┼é _wsp├│┼éczesn─ů_ lamp─Ö naftow─ů, tak─ů jakiej (sporadycznie) u┼╝ywa si─Ö do dzi┼Ť. Lamp─Ö, kt├│ra ma *zakryty* p┼éomie┼ä, wi─Öc mo┼╝na j─ů np. bezpiecznie wnie┼Ť─ç do stodo┼éy. Jest ma┼éo wra┼╝liwa na podmuchy wiatru i przeci─ůgi. Lamp─Ö, kt├│ra ma odpowiednie otwory, gwarantuj─ůce odpowiedni dop┼éyw powietrza. Wreszcie, regulowany wysuw knota, dzi─Öki kt├│remu mo┼╝na dostosowa─ç jasno┼Ť─ç ┼Ťwiecenia.
Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach....
Pozdrawiam jasno
AMX
--
adres w rot13