Gaz łupkowy

Użytkownik "Jura" napisał w

[...]
A tak swoja droga - ile tego trzeba wpompowac ? Bo jesli duzo .. to zaczyna wygladac na nieoplacalne. No chyba ze najwiecej to wody - choc woda coraz drozsza ..
I jak to dziala ... kwasek moze skruszyc weglany, ale reszta to mi wyglada na stosunkowo nieinwazyjne rozpuszczalniki. dobrze rozpuszczaja metan i umozliwiaja transfer ?
No i ostatnie pytanie - jak sie dochodzi do takiego skladu ? Przeciez to jakis tysiecznych doswiadczen by wymagalo. Moze tu nie o gaz chodzi, a o skladowisko odpadow niebezpiecznych - mieszali co klienci mieli do utylizacji, tj przepraszam, do recyklingu :-)
1,2 Benzisothiazolin-2-one / 1,2-benzisothiazolin-3-one 1,2,4 trimethylbenzene 1,4-Dioxane 1-eicosene 1-hexadecene 1-octadecene 1-tetradecene 2,2 Dibromo-3-nitrilopropionamide, a biocide 2,2′-azobis--dihydrochloride 2,2-Dobromomalonamide 2-Acrylamido-2-methylpropane sulphonic acid sodium salt polymer 2-acryloyloxyethyl(benzyl)dimethylammonium chloride 2-Bromo-2-nitro-1,3-propanediol 2-Butoxy ethanol 2-Dibromo-3-Nitriloprionamide (2-Monobromo-3-nitriilopropionamide) 2-Ethyl Hexanol 2-Propanol / Isopropyl Alcohol / Isopropanol / Propan-2-ol 2-Propen-1-aminium, N,N-dimethyl-N-2-propenyl-chloride, homopolymer 2-propenoic acid, homopolymer, ammonium salt 2-Propenoic acid, polymer with 2 p-propenamide, sodium salt / Copolymer of acrylamide and sodium acrylate 2-Propenoic acid, polymer with sodium phosphinate (1:1) 2-propenoic acid, telomer with sodium hydrogen sulfite 2-Propyn-1-ol / Propargyl alcohol 3,5,7-Triaza-1-azoniatricyclo[3.3.1.13,7]decane, 1-(3-chloro-2-propenyl)-chloride, 3-methyl-1-butyn-3-ol 4-Nonylphenol Polyethylene Glycol Ether Branched / Nonylphenol ethoxylated / Oxyalkylated Phenol Acetic acid Acetic acid, hydroxy-, reaction products with triethanolamine Acetic Anhydride Acetone Acrylamide
W dniu 2011-07-05 13:26, Jura pisze:

    Jakochemiku dlaczego nie przetłumaczyłeś tych nazw na polski ? Bo Acetic acid brzmi straszniej niĹź ocet ? A w ogĂłle to wypada podac ĹşrĂłdło informacji. Ale wtedy teĹź juz nie będzie strasznie ? OkaĹźe się Ĺźe częśc tych strasznych chemikaliĂłw to typowe środki bakteriobĂłjcze (ktĂłre Amerykanie leją litrami do wszystkiego i prędzej dostaną się do studni z umytego samochodu niĹź z 3km pod ziemią) lub środki antykorozyjne w ilosciach aptekarskich wręcz : http://www.dec.ny.gov/docs/materials_minerals_pdf/ogdsgeischap5.pdf
Adam
W dniu 05.07.2011 r. 18:46, Adam Moczulski pisze:

Ale dalsza część już nie i rację ma przedpiszący, że jeśli można uniknąć ich wprowadzania do środowiska, to należy tak zrobić. Mówiąc kolokwialnie: potrzebne są dalsze badania, a jeśli nie powiodą się do czasu wdrożenia odnawialnych źródeł (szczególnie tzw. "czyste" np. fotowoltaika lub spalanie biomaterii z obiegiem zamkniętym) to ta technika nigdy nie była opłacalna (choć chciałbym, aby była -- bo poza gazem łupkowym w naszym regionie możemy sięgnąć po geotermię, też wymagającą drążenia). Zapewne wszystko zależy -- w tym przypadku od norm zanieczyszczenia wód gruntowych, na które się godzimy. Postęp cywilizacyjny jest wtedy, gdy zmierzamy do wyeliminowania tego niepożądanego wpływu, jakkolwiek nie wszędzie jest to przyjmowane ochoczo. Finansowanie (czy w ogóle muszą być finansowane celowo?) takich badań to temat na inny wątek; według pewnych źródeł przerzucanie ich na producentów/interesariuszy/przysłowiowego nafciarza-gazownika pociąga maksymalizację kosztów i skrywanie ("ochronę") wiedzy (w rezultacie badania muszą zostać powtórzone w różnych miejscach na świecie, bo gospodarka rynkowa nie ceni monopoli) [wypowiadam się nieautorytatywnie].

Sorry, Ameryka (jako instytucja, państwo) nie jest wzorem dbałości o środowisko naturalne.

Treściwy dokument.
W dniu 2011-07-05 18:46, Adam Moczulski pisze:

Oj! proszę! bez populizmu! zwyczajnie mi się nie chciało. Uwierz mi, że nawet nasza niepijalna "kranówa" nie zawiera większości tych cudów.
Pytałem czy chciałbyś by woda zawierała te cudowne zdrowotne związki?

Mea culpa.

hm.. chcesz listę związków, które zabijają w ilościach mniej niźli aptekarskich? :->
Dzięki za dokument. Zgłębiam.
Nie podoba mi się już choćby ten tekst: "...........health effects information is lacking for many of these constituents, but two that are relatively well studied are discussed here. In the event of environmental contamination involving chemicals lacking readily available health effects information, the toxicology literature would have to be researched for chemical-specific toxicity data. "
Uważam, że poprawianie natury to błąd, który zawsze mści się na człowieku. Gdyby natura chciała, żebyś pił wodę choćby z owym octem, to by woda była kwaśna. Szkoda mi ludzi którzy stracili ujęcia wody.
Pooglądaj trochę filmów na ten temat, bo rzeczywistość to nie papierologia, której wyniki sponsorowane są przez koncerny zainteresowane otrzymaniem "jedynie słusznych wyników".
Niedawno przecież DDT też było nieszkodliwym związkiem. "Nie ma związków nieszkodliwych - są tylko nieprzebadane."
Wkrótce na tej planecie najcenniejszym związkiem będzie H2O nadające się do spożycia.
A gaz to możemy sami produkować na własne potrzeby. Trzeba tylko chcieć zainwestować w biogazownie. Ale poco? lepiej zatruć to co mamy! Niechaj się przyszłe pokolenia martwią skąd brać żywność i wodę.
--
Jura

licia z drzew s dobre do biogazowni.cae kody drewna.te dobre. podajniki mechaniczne do lici i kd drewnych. Gdyby natura chciaa to by przecie nie produkowaa pierd rnych.
Ale entropia rnie. Jura entropia ronie.

No i co, pozbieramy wszystk padlin i cierwo, zrobimy z tego gaz. Nic ju nie bdzie samo sobie spokojnie gnio. No i nagle okae si e nie ma naturalnego metanu w atmosferze i si zrobi zimno! Czym wtedy stopimy lodowce? Chocia z drugiej strony, jak oceany zamarzn to nie bdzie tsunami. Znw bdzie mona atomwki stawia, szczeglnie w Niemczech! Konrad PS ale to bdzie szpan, napisa w testamencie e yczysz sobie si zbiogazowa, bo kremacja ju niemodna.
W dniu 2011-07-07 11:52, Jura pisze:

    Problem w tym, Ĺźe ja nie uwaĹźam filmĂłw za ĹşrĂłdła informacji.

    A najśmieszniejsze, Ĺźe był promowany przez Ăłwczesnych ekologĂłw. Podobnie jak freony, elektrownie węglowe etc. W zaleĹźności od tego kto ekolgom płaci, tego towary sa ekologiczne.
Adam

bardzo ciekawe. Masz jakieś źródła na ten temat?
W dniu 2011-07-07 18:34, Adam Moczulski pisze:
> [...]
Dla mnie ten raport, nie omawia całości zagadnienia, wręcz pomija pewne kwestie, co sprawia, że jest tendencyjny!
w czym jest lepszy od filmików? W tym, że podaje niecałą prawdę w sposób pseudo naukowy?
A art w New York Timsie, też nie źródło ? a setki doniesień poszkodowanych? to nie źródła? Skąd czerpiesz przekonanie (bo to nie może być wiedza praktyczna) że wydobycie gazu głupkowego jest nieszkodliwe? (to nie są pytania retoryczne)
To jak już chcesz być taki pewny swego zdania i konsekwentny - to pojedź do Pensylwanii. Dlaczego wierzysz jakiemuś papierowi, a ludziom i obrazom już nie? pieczątki i podpisy przekupnych kierowników laboratoriów?
Czyżby mój interlokutor to gatunek, który uznaje za źródła tylko te które potwierdzają jego tezę?
Jasne! To czego nie ma w jakimś sponsorowanym raporcie, to nie prawda. Nie istnieje. Ludzie to pies. Przeszkadzają tylko w eksperymentach inżynierskich. Brawo! O przyszłości narodu!
> A najśmieszniejsze, że był promowany przez ówczesnych ekologów. Podobnie > jak freony, elektrownie węglowe etc. W zależności od tego kto ekolgom > płaci, tego towary są ekologiczne.
A mi chodziło o to, ze stan wiedzy się zmienia i że za cholerę mi nie wmówisz, że woda nie będzie skażona, i że jej picie mi nie zaszkodzi.
Pozwólmy ludziom na życie off-grid będą bardziej energetycznie samowystarczalni, i nie trzeba będzie dewastować bogactwa kraju, jakim jest środowisko w imię krótkowzrocznego kaprysu.
Najpierw empiryzm - później teoria !
--
Jura

ZAKON IPCC: mity czy fakty? Autor: Jerzy askawiec ("Energetyka Cieplna i Zawodowa" - nr 6/2011) Historia jednego z zakonw -filarw katolicyzmu ( zakon Jezuitw) jest mocno pouczajca i nasuwajca analogie do obecnie funkcjonujcego quasi zakonu ktremu na imi IPCC (The Intergovernmental Panel on Climate Change) . Jezuici to mski zakon zaoony przez Hiszpana Ignacego Loyle w 1534r i zatwierdzony przez Pawa III w 1540r. Gwny cel zosta okrelony jako wspieranie kocioa, a zwaszcza Papiea. Zaoyciel nada im cile zhierarchizowan struktur z rezydujcym w Rzymie, doywotnio wybieranym gwnym generaem na czele. Podobnie w 1988 roku zosta stworzony quasi ZAKON pod nazw " Midzyrzdowy Zesp do spraw zmian klimatu- IPCC". Zosta On utworzony na bazie wiatowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) i Programu Ochrony rodowiska Narodw Zjednoczonych (UNEP) jako "wkad " Organizacji Narodw Zjednoczonych ( ONZ) dla uwiadomienia Rzdom wiata co si dzieje z klimatem na wiecie . Tak wtedy sadzono . Jezuici Do Rzeczpospolitej zostali sprowadzeni w 1564r. Ju na pocztku uzyskali pozycj najwaniejszego zakonu. Podobnie na pocztku tego wieku zostay zaimplementowane do Polski cele IPCC . Fakty prawne to podpisanie przez nas protokou z KIOTO, a szczeglnie podpisaniem przez nas Traktatu Akcesyjnego do Unii Europejskiej , gdzie ZAKON ten ju mia wczeniej ugruntowan pozycje gwnego gosiciela prawd z zakresu wpywu czowieka na zmiany klimatu ziemi. Idee IPCC uzyskay rwnie w Polsce rang prawd najwaniejszego ZAKONU. Krl francuski Henryk IV wybra sobie w roku 1575 za spowiednika jezuit - ojca Edmonda Augera. Odtd wszyscy krlowie francuscy mieli jezuitw za swoich osobistych spowiednikw. Dzisiaj takimi spowiednikami wadcw europejskich s ideolodzy goszcy hipotezy a w ich mniemaniu prawdy objawione spod znaku IPCC. Dziaalno Jezuitw gwnie ich arogancja i nie branie pod uwag innych racji powodowaa w wielu miejscach bunty, rozruchy, wanie i zgorszenia. Skutkiem czego krlowie z dynastii Burbonw we Francji, Hiszpanii, Portugalii i obojga Sycylii jezuitw wydalili i wypdzili ze swych krlestw i posiadoci, a nastpnie zadali od papiea cakowitego zniesienia zakonu.. W tym celu sporzdzono zestawienie nauk zawartych w dzieach 146 jezuitw, jakie si ukazay od XVI wieku - gwnie z zakresu teologii moralnej i kazuistyki. W dniu 5 marca 1762 roku w parlamencie francuskim rozpoczto obrady na temat nauk jezuitw. W rezultacie tych obrad w lipcu 1772 roku Parlament uzna dziaalno ZAKONU za szkodliw .Wkrtce potem zaczto domaga si od papiea kasaty jezuitw. Ostatecznym ciosem dla jezuitw byo brewe Dominus ac Redemptor noster papiea Klemensa XIV, ktry ugi si pod presj polityczn koalicji i znis oficjalnie, formalnie Towarzystwo Jezusowe we wszystkich krajach. Zauwaano, e jezuici s wrogami pastwa i spoeczestwa ze wzgldu na goszon przez nich teologi moraln, ktra m.in. usprawiedliwiaa zasad cel uwica rodki oraz dopuszczaa zabicie bez sdu kadego czowieka ogoszonego heretykiem - nawet wadc. Czy nie przypomina to dzisiejszej metody zwalczania pogldw ludzi mylcych inaczej o przyczynach zmian klimatu na Ziemi ni autorzy czterech Raportw IPCC. Przypomnijmy gwne tezy Aktu Kasacyjnego Klemensa XIV "Lecz skoro do tego doszo, e ktry zakon nie przynosi ju ludowi chrzecijaskiemu owych bogatych i podanych owocw i korzyci, dla ktrych zosta zaoony, albo gdy zdawa si raczej szkod przynosi i przyczynia si bardziej do mcenia ni utrwalania pokoju narodw, wwczas ta sama Stolica Apostolska, ktra w zakadaniu zakonw swoj ofiarowaa pomoc i swoj otoczya je powag, wcale nie wahaa si nada im nowych praw, przywrci do pierwotnej surowoci reguy, a nawet zupenie znie i usun". ONZ przyznaa si ,e nie bdzie post Kioto od 2013 roku. Nie da si jego treci uzgodni do tego czasu z gwnymi Pastwami wiata. Moe to wic jest znak od niebios .Postawmy pytanie czy to ju czas na takie Klemensowe dziaanie w stosunku do IPCC? Jerzy askawiec Szklarska Porba 18 czerwca 2011.
wrote:

Kopalni takiej nie widzialem, ale o co chodzi moze Pan sie zorentowac chociazby z witryny urzedu nadzorczego kanadyjskiej prowincjiAlberta
http://www.energy.alberta.ca/NaturalGas/944.asp
Problem polega na zagospodorowaniu oddzeilonej od gazu wody.
Alec
Dnia Wed, 25 May 2011 05:04:52 -0600, Alex Sharon napisał(a):

Panowie: ani metody intensyfikacji wydobycia, ani odwierty horyzontalne, ani zagospodarowanie wody złożowej nie są nowymi problemami. Nie wiem na czym polega nowość problemów jakie tym temacie się porusza. Wodę złożową od zawsze się w .pl zatłacza do wyeksploatowanych odwiertów. Żeby zwiększyć przepuszczalność złoża w strefie przyodwiertowej, stosuje się zabiegi intensyfikacji: szczelinowanie hydrauliczne, trawienie kwasami i wtłaczanie materiału podsadzkowego. Nie wiem też co za dodatkowe zagrożenie może spowodować zatłoczenie jakiegoś syfu w obszar, gdzie syfu i tak jest już pod dostatkiem. Bicie piany i tyle.
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Ja jestem całkowicie "zielony" w technice wydobywania gazy łupkowego, ale czy zagospodarowanie wydobytego złoża jest analogiczne do techniki jaką stosuje się w kopalniach węgla kamiennego?

Dnia Wed, 25 May 2011 21:12:38 +0000, lukaszPK napisał(a):

A co masz na myśli pisząc "wydobyte złoże"?
--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Pytanie nieaktualne. To co chciałem doczytałem w "necie".

Konradzie, ale z drugiej strony to moze troche tak wyjsc ze gazu bedziemy bronic jak niepodleglosci, bo niepodleglosc od gazu zalezy. A ze srodowiskiem to moze nie miec nic wspolnego - w sensie - zanieczyszczenia beda minimalne. Raczej bym sie bal o rozliczenia tego gazu, o tym bylo juz glosno - ale zeby sie nie okazalo ze oddajemy go za bezcen. A z trzeciej strony to jest takze boj o niepodleglosc ekonomiczna Rosji - i nie ma sie co dziwic ze rozne grupy sa tu roznie zainteresowane. Czy mi sie wydaje czy jedna taka "kopalnia" juz jest ? To chyba mozna conieco o srodowisku powiedziec.
A z czwartej strony - poki surowiec na swiecie jest tani, to powinnismy nasze skromne zloza odlozyc na pozniej :-)
On Wed, 18 May 2011 07:22:57 -0600,

Zapewne pierwszą lampą naftową był kaganek napełniony ropą tryskającą z naturalnego źródła. Gdzieś tak w starożytności albo jeszcze wcześniej. Nie Łukasiewicz wpadł na ten pomysł.
Natomiast (ZTCW) Łukasiewicz skonstruował _współczesną_ lampę naftową, taką jakiej (sporadycznie) używa się do dziś. Lampę, która ma *zakryty* płomień, więc można ją np. bezpiecznie wnieść do stodoły. Jest mało wrażliwa na podmuchy wiatru i przeciągi. Lampę, która ma odpowiednie otwory, gwarantujące odpowiedni dopływ powietrza. Wreszcie, regulowany wysuw knota, dzięki któremu można dostosować jasność świecenia.
Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach....
Pozdrawiam jasno
AMX
--
adres w rot13