Ile energii potrzeba by spali? zwyk?y czajnik z li

Takie o to zadanie. Problem jest nie lada i pytanie jak wogóle do niego podejść?

Reply to
wharton

Policz, ile potrzeba ciepła, by wyparować 1l wody.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

weź czajnik, nalej litr wody, postaw na kuchence elektrycznej, zmierz ile prądu wyciągnęła do momentu aż uznasz że czajnik jest zniszczony.

Reply to
kogutek

> Takie o to zadanie. Problem jest nie lada i pytanie jak wogóle do

właśnie, chodzi o to że nie jest to takie łatwe.
  1. Jest to czajnik na kuchenke gazową czyli "zwykły"
  2. "Spalić czajnik" to pojęcie względne, zatem ilośc energi będzie zawierać się w pewnym przedziale
  3. Należy uwzględnić ilość energii straconej, gdyż jest to układ otwarty
  4. Najważniejsze: JEST TO ZADANIE ANALITYCZNE. Nie mam palic czajnika tylko stworzyć model matematyczny
Reply to
Ryback

A co ja ci napisałem? Zadałeś sobie trud, by się zastanowić nad tym?

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

Dnia Tue, 9 Jun 2009 07:29:55 -0700 (PDT), Ryback napisał(a):

Jeśli masz dość dokładny miernik gazu, to możesz poszukać ile energii powstaje ze spalenia 1 litra gazu (w odpowiednich warunkach) i łatwo to obliczyć.

Ale skądś dane musisz mieć. Jak będziesz znał wps. rozpraszania ciepła w zal. od temperatury, to już jesteś w domu. Ale trzeba go najpierw zmierzyć. Albo znaleźć, jeśli ktoś już go mierzył. Z samą termodynamiką i stałymi fizycznymi bez wzorów empirycznych niewiele wskórasz.

Reply to
GLaF

wharton pisze:

Ciepło właściwe wody to 4.2kJ/(kg*K), czyli żeby podgrzać 1kg wody o 80C (20C->100C) trzeba dostarczyć 336kJ.

Ciepło parowania wody znalazłem 2300kJ/kg, czyli tyle ciepła trzeba było dostarczyć żeby wygotować litr wody.

Trzeba dostarczyć około 2600kJ żeby wygotować litr wody o temperaturze

20C. Do tego trzeba doliczyć straty ciepła w czajniku i trochę energii potrzebnej do zniszczenia czajnika.

Czyli jakieś 0.72kWh

Tak mi się wydaje :)

Reply to
Tomasz Pyra

Użytkownik "wharton" snipped-for-privacy@yahoo.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@21g2000vbk.googlegroups.com...

Moim zdaniem przede wszystkim należy zdefiniować pojęcie "spalić czajnik". Sposób policzenia teoretycznego energii koniecznej do odparowania wody podał Tomek. Pozostaje ilość energii koniecznej do spalenia pustego czajnika. Chcesz go stopić? Podgrzać do czerwoności? Z czego jest ten czajnik i ile o coś ma masy? To są pytania, bez rozwikłania których nie da się tego policzyć. Potem liczysz ile energii trzeba do spalenia i masz dolne oszacowanie. Faktycznej energii będzie trzeba dużo więcej, bo po pierwsze to wszystko będzie się chłodzić od powietrza. Po drugie są straty na przekazie energii elektrycznej.

Ja bym się do tego zabrał tak:

1) Policzył energię konieczną do odparowania wody - bez tego nie spalimy czajnika. To można obliczyć empirycznie znając moc czajnika i czas odparowania wody, albo teoretycznie tak jak podał Tomek. 2) Sprawdził, który element czajnika jest słabym ogniwem, czyli jako pierwszy się przyswędzi - pewnie ta uszczelka w której mocowana jest grzałka. Należało by określić temperaturę zniszczenia. 3) Następnie zaczął badać przyrost temperatury suchej grzałki - kwestia mocy, masy itp. Najlepiej było by to opisać jakąś funkcją względem czasu. 4) Teraz mając już czas spalenia na podstawie mocy można oszacować konieczną energię.
Reply to
Robert Tomasik

Wystarczy jedna zona. Nie potzreba energii.

A.L.

Reply to
A.L.