[językoznawstwo] czym sie różni drut o d pręta?

Mam taki językowy dylemat: co decyduje o zakwalifikowaniu czegos jako pręt, a czegoś jako drutu?
Naturtalny odruch kieruje uwagę ku średnicy, ale Ciocia Wikipedia
twierdzi że: "Pręt – wyrób hutniczy, którego wymiary poprzeczne są znacznie mniejsze niż długość. Stosunek wymiaru poprzecznego do długości mieści się w zakresie od 0,001 do 0,35" Czyli według tej definicji każdy _kawalek_ drutu to pręt (drut fi 1 przestaje byc prętem dopiero jak ma wiecej niż metr długości ;-) ) Rzeczywiscie prosty kawałek drutu o średnicy 1 mm i długsci 20 mm to raczej pręcik niże drut, ale już ten sam drut o dlugości 200 mm to drut całą gębą ;-)
Może jakies PN-y lub ISO-a o tym stanowią?
W dniu 2012-03-08 20:23, Adampio pisze:

Nie wiem, ale wg ludowych podziałów może ze sposobu produkcji? Drut (miedziany, stalowy, itp) się ciągnie, a pręt (np zbrojeniowy, gładki lub karbowany) - kuje lub odlewa
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org /
Witam Pręt to taki element konstrukcji (często kratownicy), który pracuje na ściskanie lub rozciąganie, a nie na zginanie (belka) czy skręcanie (wał) itp. Idąc tym tropem - drut (linka) to cięgło ew. odciąg, który pracuje na rozciąganie a nie na ściskanie. Czy istnieje jednolita (z punktu widzenia konstruktora, hutnika, technologa, .....) i zarazem ścisła klasyfikacja - nie wiem. PP

Powinno być *cięgno* a nie jak napisałem cięgło. PP

Użytkownik PL(N)umber_One napisał:

"Po budowlanemu" pręt to element o dwóch wymiarach zdecydowanie mniejszych od trzeciego (długości). Bez znaczenia czy pracuje na siły osiowe (jak pręt w kratownicy) czy na zginanie czy skręcanie. Oczywiście rozróżnia się jak dany pręt pracuje, mówiąc o pręcie ściskanym, rozciąganym, zginanym czy skręcanym.
Pewnie co branża to trochę inne terminologia.
--
Michał Grodecki
Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

Prty, w tym i stalowe te s cignione a nawet wyciskane. Zatem nie technologia decyduje a proporcje dwu wymiarw poprzecznych do tego trzeciego, podunego. Ale wyobrazi sobie drut o metrowej rednicy i dugi na kilometr jest trudno i do tego nazwa to co drutem? Ale z definicji jest to drut. Ukony, W.Kr.
W.Kr.
On pią, 09 mar 2012 14:47:56 in article
W.Kr. wrote:

Tu: http://www.cbsa-asfc.gc.ca/sima-lmsi/ri-re/ad1292/ad1292-ri08-ni-eng.html ciekawe rozóżnienie:
The important difference between rod (or wire rod) and wire is that wire has been cold drawn while rod has not been further worked than hot-rolled.
W dniu 2012-03-08 20:23, Adampio pisze:

no jak - 20cm fi 1 ? Pret, taka obcieta szprycha
dyskusyjnych:jjd73j$s3i$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Jestem konstruktorem budowlanym. Dla mnie drut kojarzy się z drutem wiązałkowym do wiązania prętów zbrojeniowych w płaskie lub przestrzenne szkielety przed zabetonowaniem. Może też być 'drut sprężający' - wyrób hutniczy uzyskiwany przez wielokrotne przeciąganie walcówki, uzyskuje się wytrzymałości ponad 1000 MPa. Druty sprężające są wyrabiane o średnicach 2,5÷7 mm. W konstrukcjach stosowany na cięgna i liny. W obliczeniu przyjmuje się, że sztywność giętna (EJ) jest pomijalnie mała. Inne wyroby, których wymiary poprzeczne są znacznie mniejsze niż długość to pręty. Występują w konstrukcjach jako pręty kratownic i usztywnienia, a także 'pręty do zbrojenia betonu'. Przyjmuje się że sztywność giętna prętów zbrojeniowych jest 0. Rura, niezależnie od długości, nie jest prętem ani drutem. Wydaje mi się, że nie ma dobrego rozróżnienia pręt-drut. Pozdrawiam, Andrzej
W dniu 2012-03-09 16:20, J.F pisze:

co najwyĹźej cieniowana ;-))
Mnie uczono, że pręt ma oś obrotu w środku przekroju, tzn jest prosty. Drut nie ma tej osi. Wg. powyższego pokrzywiony pręt będzie już drutem

Oczywicie. S normy na wyrb hutniczy "prt kuty", "prt walcowany", "prt cigniony", "prt wytaczany", "drut cigniony", "drut walcowany" (tak!) itd. Huta/walcownia/jaki tam producent wytwarza wyrb zgodny z jak norm i go certyfikuje na zgodno z ni. Jeli wyrb spenia wymagania wicej ni jednej normy to na certyfikacie masz je wymienione obok siebie. Tak wic fizyczny obiekt moe by jednoczenie i prtem, i drutem- zgodnie z tym jak go wytwrca nazwa. Konrad