Jak narysować ślimak?

Cze¶ć wszystkim, mam problem, z którym nie potrafię sobie poradzić. Potrzebuję wykonać ¶limak - typowy element do przykładowo linii rozlewowych. O ile
wykonanie nie stanowi problemu, o tyle nie mam pojęcia jak wygenerować bryłę o takim kształcie.
Tutaj szkic koncepcyjny: http://www.1024.pl/slimak.PDF
Używam Solid Works. Istnieje kreator tego typu ¶limaków, wystarczy odpowiednio go sparametryzować i teoretycznie powinienem dostać co potrzebuję. Kłopot w tym, że program ma bł±d (już zgłoszony producentowi) i bryłę któr± generuje nie mogę użyć, ze względu na złe odwzorowanie kształtu wybrania. Poprosiłem o pomoc dostawcę oprogramowania. Minęły 2 tygodnie, klient czeka, a ja nie mam żadnej pomocy i nie jestem w stanie detalu wykonać. Pomy¶lałem, że może j±dro SW (i tym podobnych) może mieć problem, więc poszedłem w stronę Autodesku - Inventora konkretnie (zupełnie inne j±dro programu). Przedstawiciel regionalny problem przyj±ł, starał się pomóc, ale niestety jest za słaby. Podesłał mi 2 bryły zupełnie nie przystaj±ce do moich potrzeb (błędy w podstawowych parametrach, wygenerowane bez zastanowienia zupełnie tak, jak gdyby tylko tyle potrafił).
Żeby był weselej, wygenerowałem już podobny ¶limak, ale z wybraniem kwadratowym. Wydawał mi się trudny, a poszedł łatwo. Obecnie poż±dany wydawał mi się banalny, a nie potrafię go wygenerować.
Proszę o pomoc w rozwi±zaniu tego problemu. Zdaję sobie sprawę, że takie rozwi±zanie wymaga kosztów.
Pozdrawiam. Irek.N.
Add pictures here
âś–

Nie używałem SW od ponad 5 lat, ale wydaje mi się że tracisz czas. Inventor to już kompletne nieporozumienie, on w ogóle się nie nadaje do tworzenia geometrii bardziej skomplikowanych od gwoĽdzia papiaka :-) Spróbuj Creo. Konrad
Add pictures here
âś–

Nie jest tak Ľle z SW (choć przyznaję, że poza Inventora i SW nie wyszedłem). Do modelowania czę¶ci maszyn jest absolutnie wystarczaj±cy... za wyj±tkiem ¶limaków ;)

Używasz?
Miłego. Irek.N.
Add pictures here
âś–

Używałem przez kilka lat, ale teraz zajmuję się rachowaniem (MES, Mathcad itd) Konrad
Add pictures here
âś–

Byc moze droga srodka freza kulistego jest kanciasta. Ona powinna miec, jak sadze, ciagla pierwsza pochodna. Jak jest, mozna zobaczyc po rozwinieciu walca o promieniu r…,250 , na ktory ta droga jest nawinieta.
http://imageshack.us/photo/my-images/840/slimakr.jpg/ Jak widac, ten wielomian trzeciego stopnia daje dobre przyblizenie: y=0,000002*x^3-0,003*x^2+4,9297*x Mozna teraz wyznaczyc krzywa przestrzenna srodka drogi freza.
We wspolrzednych walcowych droga srodka freza kulistego jest dana przez trzy wspolrzedne: kat => alfa=y/r ; promien => r= 85,250; wspolrzedna osiowa => x
Sprobuj, moze sie uda obrobic walek kula po tej drodze?
Pozdrawiam WM

âś–

Ależ Panie, model.. na razie tylko model. Jak będę miał model, będę frezował :)

Tutaj nie do końca łapię o co biega. Próbujesz rozwin±ć ¶cieżkę dla freza, ale ja nie mam freza o takiej ¶rednicy jak potrzebujesz. Je¶li sobie życzysz, tak się toto frezowało (model poprzedni - bardziej kwadratowy):
http://www.1024.pl/00044.mts
Obróbka wykańczaj±ca, zgrubny cykl był frezem płaskim fi12mm - byle jak. ;)

Oczywi¶cie że udało by się, tylko z kilku powodów tak się nie robi. Jeżeli już trzeba pomin±ć CAM-a i brać bardzo grubo materiał, to robi się to tak:
http://www.youtube.com/watch?v=TpJkh7X5bzw

Tutaj zreszt± popełniono bł±d, korzystniej było by kręcić ¶limaka w odwrotn± stronę - frez pracował by nie doln± czę¶ci±, a górn±. W efekcie mniej by drgał (sztywniejszy).
Pozdrawiam. Irek.N.
Add pictures here
âś–

Sa programy CAD , ktore maja opcje wycinania jednej bryly druga. Przypomina to nieco frezowanie, ale moze rzeczywiscie nazywa sie inaczej.
SolidWorks tej opcji akurat nie ma, ale za to ma opcje wycinania bryly przez przeciaganie profilu po sciezce. W Twoim przypadku profilem tym jest okrag o srednicy 120,5 . Sciezke narysowales kolorem niebieskim na tym rysunku: www.1024.pl/slimak.PDF Ja tylko ja rozwinalem i zaryzykowalem hipoteze, ze wyglada ona tak:
http://imageshack.us/photo/my-images/59/slimakr1.jpg/ Mozliwe, ze jest ona linia lamana w punktach zmiany skoku, co moze byc ewentualnym powodem pozniejszych problemow.
Zaproponowalem, w poprzednim poscie, zeby lamana wygladzic:
http://imageshack.us/photo/my-images/840/slimakr.jpg/
Podalem tam rowniez, rownanie poprawionej sciezki, ktora sprobuj przeciagnac profil tnacy, czyli okrag 120,5 . W SolidWorksie moze nie byc mozliwosci definiowania krzywej bezposrednio rownaniem we wspolrzednych walcowych. Mozna za to generowac krzywa gladka, przechodzaca przez zadane punkty. Punkty te bez problemu wygenerujesz z podanych, w moim poprzednim poscie, rownan sciezki. Mozesz to zrobic np. w Excelu.
Pozdrawiam WM

âś–

Aby zastapic ta operacje przeciaganiem profilu po sciezce, trzeba sprawic, by wszedzie profil tnacy byl prostopadly do sciezki. Wymaga to odpowiedniego ustawienia plaszczyzn, z profilem tnacym, zwlaszcza w punkcie poczatkowym sciezki.

Trzeba dac odpowiednio duza liczbe tych punktow. Najlepiej ja dobrac doswiadczalnie.
Pozdrawiam WM

âś–

Ok, ale to nie w tym problem. Nie mam nic do gładko¶ci krzywej - jest mało istotna z mojego punktu widzenia. Problem w tym, że przy pomocy tej krzywej nie będę w stanie wyci±ć w walcu ¶limaka. Nie chodzi o to, że ¶limak ma _skoki w skoku_ :), chodzi o to, że wybranie nie ma dobrego kształtu. Powiększ sobie jedno wybranie z PDF-a, tam widać o co chodzi.
Pozdrawiam. Irek.N.
Add pictures here
âś–

Znasz jaki¶ program który potrafi w sposób gładki przeci±gn±ć bryłę (nie płaski szkic) wzdłuż ¶cieżki wycinaj±c w ten sposób inn± bryłę? Konrad
Add pictures here
âś–

Chyba jednak SolidWorks tez to ma: http://tiny.pl/h13n9
WM

âś–

O, nie wiedziałem. Nie bawię się teraz cadami, trochę nie w temacie jestem. Konrad
Add pictures here
âś–

Nie pisza od ktorej wersji SW jest opcja przeciagania bryla.
Za to pisza, ze :
''ścieżka musi być styczna w granicach samej siebie (bez ostrych konturów) i rozpoczynać się w punkcie na lub w obrębie profilu obiektu narzędzia.''
WM

âś–

Nie maj± co pisać, bo ta opcja po prostu nie działa poprawnie. Zgłoszone, mam numer SPR... i co z tego :(
Miłego. Irek.N.
Add pictures here
âś–
Witam w Rhino wychodzi coĹ› takiego www.wozkislipowe1.republika.pl/slim.pdf , tak na szybko z wymiarĂłw z Twojego rysunku.
Pozdrawiam Tomek www.wozkislipowe.pl
Add pictures here
âś–
Tom pisze:

Blisko, blisko, tylko wej¶cie jakie¶ niedoci±gnięte. Sprawdziłe¶ jak w wybraniu leży wałek fi 120?
Je¶li to nie problem, wrzuć gdzie¶ kawałek do testu ... żeby nie było że darmo :)
Pozdrawiam. Irek.N.
Add pictures here
âś–

witam wycięte wałkiem fi 120,5 wejście jest przeciągnięte -117,5 wyjście przesiągnięte stycznie z wałka fi120,6
www.wozkislipowe1.republika.pl/slimak.pdf
daj jakieś namiary i w jakim formacie to możesz przetestować w swoim programie, bo Rhino oficjalnie daje *.3dm , a export do: dwg, dxf, igs, iges, sat,stp, x_t
Pozdrawiam Tomek www.wozkislipowe.pl
Add pictures here
âś–

Cze¶ć, możesz posłać na konto CV na serwerze 1024 kropka pl. Format jakikolwiek czytany przez SW, iges, step, może być parasolid...
Temat chyba rozwi±zany i to przy pomocy SW, ale nie wyobrażam sobie ponownej takiej walki, więc na przyszło¶ć chętnie skorzystam.
Pozdrawiam. Irek.N.
Add pictures here
âś–
Tomku, daj w mailu jaki¶ telefon do Ciebie, proszę.
Miłego. Irek.N.
Add pictures here
âś–
Temat nadal aktualny. W SW jako¶ rzeĽbimy, ale dalekie to od doskonało¶ci. Wszystkie inne systemy do których dotarłem wysypały się (Inventor, Rhino). Co Creo nie dotarłem, mam jeszcze w zapasie TFlex-a, ale to trochę potrwa. Jakie¶ sugestie?
__ Irek.N.
Add pictures here
âś–