Jak sprawdzić przetwornik piezoelektryczny

Uszkodził mi się pokojowy, ultradźwiękowy nawilżacz powietrza. W związku z faktem że jego budowa nie jest zbyt skomplikowana, element piezoelektryczny + prosty układ elektroniczny (tranzystor BU4096,parę elementów RLC, kilka diod) - prawdopodobnie generator, postanowiłem go reanimować. I tu mam pytanie, jak można sprawdzić element piezoelektryczny i układ elektroniczny. Problem w tym że piezoelektryk zanurzony jest w wodzie a płytka elektroniczna zamocowana jest z nim na sztywno, poza tym podejrzewam że całość może być zasilana i pracować tylko wtedy gdy w nawilżaczu jest woda co utrudnia dokonanie pomiarów układu (problem z dojściem do komponentów). I tu moje pytanie Jak sprawdzić piezoelektryk oraz układ generatora (generator chyba pracuje w okolicach 2-3MHz), najlepiej na sucho bez użycia wody. Pzdr.

Reply to
vogl

Podlacz oscyloskop do elektrod piezo i jak zobaczysz sinus to znaczy, ze generator robi. A jak nie to trzeba oddac do naprawy. Sam, skoro nawet nie bardzo masz czym zmierzyc napiecie, to sie za to nie bierz:). O ile pamietam na alegro mozna bylo kupic piezoelementy do nawilzaczy, zagladnij tam moze i jakis schemat zdobedziesz, bez ktorego samemu bedzie to trudno ozywic. Pzdr.

Reply to
tornad

Użytkownik "vogl" snipped-for-privacy@user.com napisał w wiadomości news:fik9ev$dom$ snipped-for-privacy@news2.task.gda.pl...

Uruchomienie generatora wraz z piezoelektrykiem na sucho bez wody spowoduje błyskawiczne zniszczenie piezoelektryka - poodwarstwiają się od niego napylone elektrody. Jeśli chcesz toto testować "na stole", to odłącz piezo i daj w jego miejsce kondensator pojemności rzędu kilku nF.

Jarek P.

To musial byc jakis badziewny przetwornik. Mysle, ze uruchomienie tegoz bez wody nie musi spowodowac od razu odspojenia. Przeciez to jest robione dla ludzi i nie mozna wykluczyc, ze w koncu kiedys ktos sie zagapi i pilnujac poziomu wody zapomni, czy tez zaniedba jej dolania i co? mialby sie zaraz ten przetwornik zepsuc? Toz to firma go produkujaca z bidy by nie wyszla. Moze sie myle, byc moze jest tam czujnik wylaczajacy ustrojstwo przy braku wody ale swego czasu naprawialem cos podobnego. Na warstwie srebra pokrywajacego piezoelement nagromadzila sie gruba, nieregularna warstwa kamienia kotlowego; wykrystalizowaly na nim rozne sole mineralne. Przemylem to delikatnie zajzajerem, nalalem wody i zaraz ozyl, "dymil" (mgla oczywiscie) ze hej. Wczesniej uruchamialem go na sucho (fakt, ze na krotko) i jakos przezyl. Pzdr.

Reply to
tornad

Jarek P. pisze:

Jeżeli brak wody faktycznie "błyskawicznie" uszkodzi piezoelektryk to mam już problem z głowy bo robiłem kilkunastosekundowa próbę, ale pocieszam sie tym że nawilżacz również z wodą nie dział więc jeżeli to padła elektronika to możliwe że piezoelektryk nie był wysterowanymi pełna mocą i dzięki temu uniknął zniszczenia.

Jeśli chcesz toto testować "na stole", to

Hmm, gdzieś w sieci natknąłem sie na informacje że piezoelektryk pracuje przy częstotliwości ok 2-3MHz, czy dla tej częstotliwości kondensator o pojemności z zakresu 1-10nF nie będzie stanowił zwarcia? Pzdr.

Reply to
vogl

Jarek P. pisze:

[...]

tornad pisze:

Teraz sobie pomyślałem że w najgorszym przypadku do celów pomiaru dolutuję sobie dwa kabelki i pomierzę to dla normalnych warunków pracy. Jakby coś to oscyloskop sobie zorganizuję, urządzenie nie jest już na gwarancji więc oddanie do naprawy odpada a naprawy pozagwarancyjnej w tym przypadku mogę się sam podjąć. Przyjrzałem się płytce i jest ok

20elementów więc sobie sam mogę rozrysować schemat z wartościami no oprócz wartości cewek (3szt.) Szczerze to nie pomyślałem o zakupie piezoelektryków z allegro bo przyglądając się oryginałowi doszedłem do wniosku że będzie trudno zdobyć element o takich samych gabarytach parametrach, ale z drugiej strony może to być standardowy element klepany masowo i używany w większościowe urządzeń tego typu. Dzięki tornad za informacje. Pzdr.
Reply to
vogl

Nie wiem, jakie przetworniki montuje w swoich urządzeniach Bionaire, ale nie są to dolnopółkowe nawilżacze, więc nie przypuszczam, żeby tam jakiś straszny badziew był. A fakt, że każdy ultradźwiękowy nawilżacz ma wbudowane zabezpieczenie wyłączające generator przy braku wody jest wymowny.

Normalnie - i nic, zabezpieczenie wyłączy generator. Chyba, że się oszczędza na filtrach, wnętrze nawilżacza zarośnie kamieniem, który utrzyma przewodność wystarczająco długo, żeby generator pochodził jeszcze trochę mimo kończącej się wody - taki scenariusz zadziałał u mnie. Nie wiem, jak długo musi chodzić bez wody, żeby umarł, ale fakt pozostaje faktem.

No widzisz, u mnie ta warstwa srebra po prostu zniknęła, zostało z niej tylko kółko z nieregularnymi krawędziami.

Jarek P.

Z tym "błyskawicznie" trochę się rozpędziłem, nie wiem, jaki czas jest potrzebny, bo u siebie zauważyłem to "po fakcie", gdzie fakt trwał ze dwie godziny, być może kilkanaście sekund to za mało, ale mechanizm jest taki, że srebro z piezo się odspaja, więc nie ryzykowałbym, bo nawet te kilkanaście sekund może wystarczyć, żeby gdzieś coś nadpękło.

A to raczej możesz być spokojny, jeśli nie działał, to nie działał :-)

Fakt, kilka nf przy megahertzach to jakieś pojedyńcze omy wyjdą zdaje się. Daj tam na początek ze 100pF, to już nie powinno być problemem. Malutkie piszczki montowane w tajwańskich zabawkach mają o ile dobrze pamiętam kilkadziesiąt pF pojemności, ten z nawilżacza jest od nich sporo większy.

Jarek P.

Spotkałem się z podobnym uszkodzeniem w nawilżaczu, w którym były zamienione między sobą przewody idące do przetwornika. Wszystko działało prawidłowo gdy była stosowana woda destylowana. Po wlaniu kranowej elektroda się rozpuściła.

Paweł

Reply to
Paweł

W moim (Bionaire) zamienienie przewodów byłoby o tyle nierealne, że stykająca się z wodą warstwa metaliczna przetwornika jest w parze z dodatkową elektrodą wykorzystywana do wykrywania obecności wody w nawilżaczu, po zamianie przewodów nawilżacz nie wykrywa wody i się nie włącza.

Jarek P.

Właśnie "goglam" żeby znaleźć jak taki zrobić samemu :) - poza niepomocnymi wpisami elektronikpraktykującej i jakiegoś forumsep znalazłem elementy do budowy, sorry za reklamę... ale na allegggro brak tych elementów piezo na wysokie częstotliwości, tylko tutaj znalazłem :

http://www.eltom.WYTNIJTOpl/nawilzacze/produkt.php?idpr=257&idkat=5 aby link działał musisz wyciąć frazę "WYTNIJTO", jeśli tylko chcesz tam się wklikać.

Swoją drogą nie powinni w produktach reklamować, że toto używa ultradźwięków (jak się okazuje jest to zakres od 20kHz aż do 100MHz/1GHz) tylko pisać dokładnie jakiej częstotliwości używa ich produkt.

Pozdrowienia,

Reply to
allegro.comm.it