Jak zrobić szkło?

Chciałbym sobie w warunkach domowych zrobić szkło :-). Tak dla zabawy. Potrafili to 1000 lat temu zrobić to mnie też się chyba powinno udać, jak na
razie tylko zajrzałem na stronę http://pl.wikipedia.org/wiki/Szk%C5%82o oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Krzemionka chciałbym to zrobić bez użycia gotowych półfabrykatów takich jak krzemionka. Czyli najpierw chciałbym z piasku uzyskać krzemionkę (w tej chwili nie mam zielonego pojęcia jak), a następnie z tej krzemionki zrobić szkło. Może ktoś coś poradzić (może jakaś literatura?) czy też mam się udać na grupę chemiczną?

trzeba obrac okno (*)
--
pozdrawiam

Pytanie zadałem na poważnie. Wiem że może z powodu braku wiedzy na ten temat napisałem coś głupiego, ale jak najbardziej chciałbym uzyskać poważną odpowiedz. Także nie śmiać się tylko odpowiadać :)

Ja Ci nie pomoge bo sie nie znam, ale chetnie zobacze jak sie watek rozwienie. Zastanawiam sie tylko czy uda Ci sie osiagnac wysokie temperatury w domu, prawde mowiac to nie znam sie na spalaniu i ogrzewaniu, ale... chcialbys skladniki topic na jakiejs kuchence? w starym piecu kaflowym? hmm... a tak BTW, to probowales stopic piasek? taki zwykly z piaskowinicy? Pewnie szklo nie wyjdzie,ale moze cos podobnego :) Jestem ciekawy eksperymetru. Jak co to wyslij fotki z aparature :))
pozdr i zycze powodzenia Jacek

On 4 May 2006 23:27:29 +0200, wolany snipped-for-privacy@poczta.onet.pl wrote:

piasek, soda - skladniki sa proste.

Szklo popularne mozna stopic w plomieniu domowej kuchenki gazowej. Z ogrzaniem tygielka moze byc problem.
Szklo mozna podgrzewac .. pradem. Po podgrzaniu zaczyna przewodzic, a wtedy prad podgrzewa jeszcze bardziej :-)

Temperatura 1500 nie jest przecież taka trudna do osiągnięcia, zwykły palnik acetylenowo-tlenowy ma zdaje się temperaturę około 3000 stopni. Nad palnikiem kuchenki też chyba można stopić szkło (a przynajmniej je uplastycznić). Tak jak już mówiłem nie chce tego wytwarzać w kilogramach, wystarczy mi jak zrobię 2cm^2 :) np. nad takim palnikiem. No ale nic widzę że tutaj się chyba nie dowiem także idę zadać to samo pytanie na grupę chemiczną. A z gwałtownym oziębianiem to chyba też nie jest taki problem, w hucie wkłada się po prostu do wody.

Piasku stopić nie próbowałem (ale pewne spróbuje jak już zacznę się tym bawić. Na razie tylko zbieram informację :) podejrzewam że piasek owszem stopił by się ale po oziębieniu wyszło by z niego coś na kształt ;) bobka zastygniętej lawy. Aby ostateczny produkt był przeźroczysty z piasku trzeba chyba wcześniej wydobyć krzemionkę i jeśli miałbym zgadywać to być może piasek z nad morza by się nadawał bo kolorem przypomina krzemionkę także może ma jej dużą zawartość (ale pewnie głupoty gadam :).
On Fri, 5 May 2006 12:44:32 +0200, Kurciok wrote:

Hm, z praktyki to wiem ze szklo nalezy studzic powoli, bo peka ..
Z tyglem bedziesz mial klopoty .. bo w czym to stopic ? Stalowy ?

A moze taki piec do ceramiki ?
--
pozdrawiam
On Fri, 5 May 2006 19:31:42 +0200, pluton_ wrote:

polecam linki: http://www.sparetimelabs.com/ - hobby foundry http://www.backyardmetalcasting.com/ - homemade foundry

Dobrze kombinujesz aczkolwiek palnik acetylenowy trudno mi zaliczyć do "warunków domowych" ;) Widzę to tak: mieszasz składniki wg jakiejkolwiek np. wyguglowanej receptury, kładziesz to na cegłę piecową i grzejesz do skutku palnikiem. Uwagi: 1. krzemonkę się wydobywa a nie otrzymuje 2. w hutach które widziałem jednym z obowiązkowych elementów wsadu była stłuczka np. 10% 3. szkła float choćbyśsięwściekł nie uzyskasz, już raczej coś na kształt obsydianu lub prędzej marblitu. pzdr., PB

Temat zaciekawil mnie na tyle , ze posiedzialem troche przy Google. Oto efekt : "According to Robert H. Doremus, professor of glass and ceramics science at Rensselaer Polytechnic Institute in Troy, N.Y., commercial glass is about 70% by weight silica (SiO2). This compound is obtained from sand and is ideal for making glass because it does not absorb visible light, making the finished product transparent. The glass in fiber-optic cables is made of pure silica because its high transparency speeds the transmission of photonic signals.
Melting pure silica requires temperatures up to 2,000 °C, so most manufacturers save fuel costs by mixing raw sand with about 18% sodium carbonate (Na2CO3), also known as soda. The carbonate brings down the melting point, but the added sodium causes the finished glass to dissolve slowly in water. Adding about 10% limestone (CaCO3) contributes calcium, which helps protect the glass from weathering. Heating these ingredients together yields a molten mix of calcium silicate (CaSiO3) and sodium silicate (Na2SiO3) that, when cooled under controlled conditions, creates what is known as soda-lime-silica glass."
Wydaje mi sie, ze sprawa temperatury to tajemnica firmowa , lacznie z dodatkowymi duperelami dodawanymi do tzw. "smaku". Pozostaje metoda prob i bledow. Inne strony zwracaja szczegolna uwage na powolne chlodzenie.
tyle
nynek
P.S. Daj cynk do jakiegos swojego bloga

(..)
Szkło jenajskie topi się w stosunkowo niskiej temperaturze 400 C. http://pl.wikipedia.org/wiki/Szk%C5%82o
Głównymi składnikami szkła jenajskiego są: SiO2 (74,5%), Al2O3 (8,5%), Na2O (7,7%), B2O3 (4,6%). http://prace.sciaga.pl/38858.html Sądzę, że aby osiągnąć dobre stopienie trzeba bardzo drobno zmielić skladniki i dobrze je zmieszać.
Pozdrawiam WM

Tu juz jest wszystko napisane. Nalezy przyjac, ze piasek to krzemionka. Trzeba sobie piasku przyniesc, czystego i do dzieła. Piasek się topi w wysokiej temperaturze, dlatego trzeba dodawac sody i boraksu. Ale i tak temperatura będzie wysoka. Mozna pocwiczyc na fiolkach po zastrzykach, to jest szkło niskotopliwe. Najpierw trzeba otrzymac szklaną kulę, a szybę to dopiero pozniej.