Komputerowe modelowanie procesów a rzeczywiosto??

Użytkownik J.F napisał:

Trzeba by to było dokładnie obejrzeć. Zresztą wykop pewnie nie za głęboki, wtedy marnych parę kPa kohezji (wynikających z zaglinienia i/lub wilgotności) w połączeniu z wysokim kątem tarcia wewnętrznego piachu pionowy (lub prawie pionowy) wykop podtrzyma.

Reply to
Michał Grodecki

Raczej trudno. MES jest do równań różniczkowych, czyli w podtekście jest ciągła funkcja. To się dobrze sprawdza dla kontinuum materialnego ale piasek w klepsydrze (bardzo suchy!) raczej nie nadaje się do opisu ciągłego.

Chyba, że napiszesz mi równania różniczkowe opisujące przesypywanie piasku, to ja je rozwiążę MESem.

Istnieje natomiast coś takiego jak DEM (Discrete Element Method) gdzie właśnie opisuje się cząstki (kawałki materii, ziarna piasku, zboża, kamienie) i sadzę, że to byłoby efektywniejsze.

AMX

Reply to
AMX

Źle postawione pytanie. MES sam z siebie nic nie liczy, to tylko narzędzie.

Natomiast to narzędzie umożliwia rozwiązywanie (przybliżone) równań, których w rękach nie jesteśmy w stanie rozwiązać.

Umożliwia też rozwiązywanie po wielokroć równań. Nikt w rękach nie rozwiąże 10 tys. razy belki bo mu życia nie starczy a MES (dokładniej komputer) zrobi to w krótkim czasie. To otwiera praktyczną możliwość optymalizacji, co - jeśli dobrze zrozumiałem

- jest tematem pytania.

Jeśli pytanie sformułować: ,,Czy mając do dyspozycji MES można policzyć optymalny kształt belki/dobór punktow przyłożenia siły w sensownym czasie?'' to odpowiedź brzmi TAK.

AMX

Reply to
AMX

Czy dobrze rozumiem, że zagadnienie sprowadza się do znalezienia takiego układu aby listwą z parą sił na końcach zapewniała (w miarę) równomierny docisk na całej powierzchni?

Wydaje się, że do tego MESu nie potrzeba.

AMX

Reply to
AMX

Użytkownik "AMX"

Tak.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Przy czym wszystko zależy od sztywności tego co się dociska. Styropian czy stal, wszystko będzie podłożem sprężystym, ale taką belkę można zaprojektować tylko na jedną konkretną sztywność. Konrad

Ale też od sztywności tego, czym się dociska. Zarówno materiał jak i przekrój. Przyznam, że w tym momencie bardziej mnie ciekawi, na ile docisk byłby nierównomierny.

AMX

Reply to
AMX

Naiwnie założyłem że to jest na tyle oczywiste że nie potrzeba wymieniać :-) Konrad

Użytkownik "Konrad Anikiel" Przy czym wszystko zależy od sztywności tego co się dociska.

W moim przypadku można założyć, że to co się dociska jest idealnie sztywne.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

No to w takim przypadku jest jedno bardzo proste rozwiązanie: Bierzesz idealnie płaskie idealnie sztywne listwy i nic nie musisz projektować :-) Konrad

Jak to trzeba uważać co się pisze. :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Co prawda nie można założyć, że to, co jest dociskane jest sztywne ale gdyby to, _czym_ jest dociskane było dostatecznie sztywne to byłoby to niemal rozwiązanie problemu (ew. subtelności związane z tarciem i efektem brzegowym).

AMX

Reply to
AMX

Jadę na urlop, nie mam teraz czasu, ale w ramach odświeżenia nieużywanego kawałka wiedzy chętnie bym się pobawił po powrocie (choć po urlopie to jak zwykle krucho będzie z czasem). Problem jest taki że trzeba wyjść od czegoś, a nie wiem bo się nigdy stolarstwem nie interesowałem. Chodzi o to jaki kształt powinna mieć ta belka: paraboli, elipsy, łuku okręgu, hiperboli, ewolwenty itd. One mają 1, 2 najwyżej 3 parametry, to łatwo dałoby się znaleźć. W przypadku kiedy nie wiem- musiałbym narysować splajna przez powiedzmy 20 punktów i... no wiesz, w totolotka ławiej wygrać :-) Konrad

Tak, z kryptonitu te belki wystrugać!

Oj, widzę, że gorączka przedurlopowa daje znać o sobie. W takim razie sugeruję abyś - w trakcie urlopu - kiedy natkniesz się na drewniany mostek dokładnie go obadał. Czy aby na pewno jest on drewniany. Wygląda jak drewno ale _konstrukcja tak sztywna_, że pieszy czy samochód się nie wywołuje wyraźnie zuważalnych ugięć. Może w środku jest kryptonit? =:-))))))

Udanego urlopu...

AMX

Reply to
AMX

RW ma do ściśnięcia coś twardego, skoro twierdzi że sztywność można uznać za nieskończenie wielką. Ty twierdzisz że gdyby belka dociskowa była dostatecznie sztywniejsza, to możnaby się nie przejmować. No to ja pytam: co jest dużo sztywniejsze od nieskończenie sztywnego? Konrad

IMvHO RW wyraził się zbyt skrótowo. Sztywność elementów klejonych jest wyznaczona przez dwa składniki: elementy drewniane i klej. W stosunku do kleju elementy drewnianie są bardzo sztywne (chociaż daleko im do nieskończenie sztywnych). Celem wprowadzania docisku nie jest zmiana kształtu elementów klejonych (to zupełnie inne zadanie) a jedynie jak najrównmierniejsze rozprowadzenie kleju.

Trochę podobnie powstaje mur, gdzie murarz nie zmienia kształtu cegły, tylko (młotkiem) reguluje aby warstwa zaprawy była równa.

Dlatego twierdzę j.w., gdyby była na tyle sztywna, że gwarantowałaby stałe przemieszczenie na długości, to _średnie_ odkształcenie wenątrz bloku klejonego byłoby stałe.

Fakt, że na brzegu listwa dociskowa się ugina w jedną stronę a w środku w przeciną powoduje, że na brzegu są duże naprężenia dociskające a w środku mniejsze.

Nie poddawał się naciskom

AMX

Reply to
AMX

Ja poszedłem dalej: płaska i nieskończenie sztywna :-)

Rzeczywistość jest taka że moduły sprężystości różnych gatunków drewna nie różnią się od siebie na tyle żeby można było olać kształt. To może działac tylko przy określonym profilu i tylko w założonych warunkach (ile i czego ściskamy). Jak ma działać ze sklejką na całej długości belki, to z połówką już nie zadziała. Konrad

Ale oprócz modułu (-ów) sprężystości drewna pojawia się tu moduł sprężystości (a raczej podatność) mokrego _kleju_! Stosunki sztywności/podatności drewna i kleju będą się różniły o rzędy wielkości. To nie drewno ma się deformować; nadmiar kleju ma wypłynąć.

Wyobraź sobie konstrukcję przekładkową, deseczka, gruba gąbka, desecza, gąbka i t.d. Jeśli gąbka nie będzie równa, to cały ten ułożony stos też nie będzie równy. Jeśli naciśniesz to z góry, to deseczki się nie zdeformują tylko lokalnie gąbka na nierównościach. Dostaniesz niemal idealnie równe warstwy.

Sprężynował

AMX

Reply to
AMX

Uwaga, wyobrażam. Wyobraziłem. Wyszło mi tak: belka dociskowa była za wiotka i za płaska, gąbkę ścisnęło na końcach a w środku była luźna buła. Wyobraziłem drugi raz, tym razem belka dociskowa była starym podkładem kolejowym- gąbeczkę ślicznie docisnęła na całej długości, tyle że trzech chłopa ją kładło. No i jak ją teraz będziemy optymalizować? Pójdziemy w jebitną sztywność czy w lekki, odpowiednio dobrany przekrój? Konrad