Obciążalność kabli w izolacji z polietylenu sieciowanego XLPE

Czy ktoś, kto dotychczas stosował kable o izolacji polwinitu PVC rozważał jaka jest w tych samych warunkach eksploatacji -maksymalna temperatura w gruncie 20 st C- obiążalność kabli o tym samym przekroju żyły tylko o izolacji z polietylenu sieciowanego? Z moich rozważań powinna być ona o ok. 18% wyższa, bo temperatura pracy dopuszczalnej długotrwale dla takiej izolacji wynosi 90 st C, dla izolacji polwinitowej 70 st C. Przy założeniu, że ciepło wytworzone przez straty w kablu jest oddawane do gruntu o wspomnianej temperaturze otoczenia 20st C i przewodność cieplna gruntu jest dla obu kabli ta sama wyszło mi ze wzoru Idd'=Iddx[(90-20)/(70-20]sqr>Iddx1,18 . Dla kabla YAKY 4x120 mm2 Idd=275A, dla kabla YAKSX 4x120 mm2 Idd=325A Czy ktoś na forum rozważal podobny problem?

Reply to
bolo

Uwaga teoretyczna ;) Ten wzór, który podałeś, formalnie jest wyproadzony przy założeniu *stałej* temperatury końcowej (a właściwie skuteczności chłodzenia)! Czyli używać go możesz dla wyznaczenia obciążenia przy innej temperaturze otoczenia. To czy możesz go użyć w twoim problemie zależy od jednego czynnika - jaka jest skuteczność chłodzenia przy 90 stopniach, a jaka przy 70. Jeżeli dla 90 stopnie jest niemniejsza niż dla 70 stopni, to tak.

Uwaga praktyczna ;)

Grzegorz Krukowski

Ale po co rozwazac jakies problemy - zajrzyj do danych fabrycznych.

Dzięki za uwagi. Gdybym chciał skorzystać z danych Telefoniki lub Technokabla to bym to niechybnie zrobił. Nie zrobiłem tego ponieważ dotychczas, od wielu lat przy doborze kabli (tych w izolacji z PVC oczywiście) korzystałem z zeszytu nr 10 PBUE. A tu raptem norma źle przetłumaczona i źle zinterpretowana sprawia, że kabel YAKY 4x120 mm2 , który miał obciążalność Idd= 275A ma obciążalność Idd=242A. Co prawda mówi się, że to obciążalność dla temperatury otoczenia 30st C(a nie 20 stC dla kabla w gruncie, w Polsce ) oraz podaje współczynnik poprawkowy, ale już informacja o rezystywności cieplnej gruntu, którą przyjęto 2,5 (dla pustyni :-D))) ) zamiast jak dotychczas przez wiele dziesięcioleci 1,2 jest bardziej zakamuflowana. W katalogu Telefoniki w ogóle nikt się nie bawi w takie subtelności tylko podają wszystko wg źle przetłumaczonej (celowo?) normy PN-IEC 60364-5-523.Kable z izolacją z PVC nie mogły dla tych samych przekrojów i tych samych warunków pracy stracić na obciążalności 14 % po przetłumaczeniu normy regulującej między innymi te sprawy. A tak sprawa wyglądałaby przy bezkrytycznym stosowaniu karty katalogowej np Telefoniki. Polecam artykuł, który znalazłem na ten temat

ładnie pokazuje i tłumaczy pewne sprawy oraz potwierdza moje wątpliwości. Pozdrawiam

Użytkownik "bolo" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:ib6hgs$oi2$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Reply to
bolo

Mogly mogly, jesli stara norma zla byla.

A poza tym to chyba walczysz z wiatrakami. Jest kabel, producent dopuszcza 242A, norma dopuszcza 242A, a Ty co - chcesz puscic 275A ? Daj wlasciwy kabel, klient zaplaci.