Par? zada? z prawdopodobie?stwa

Witam wszystkich!

Ostatnio mam wątpliwą przyjemność zmierzyć się z zadaniami z rachunku prawdopodobieństwa. Kurs z tego przedmiotu miałem b. dawno, i niezbyt wiele pamiętam. Teraz jednak zdarzyło się, że muszę zrobić parę zadań, pewnie dla was bardzo prostych. Dostępu do literatury nie mam, skrypty które znalazłem w internecie nie są niestety wystarczające. Pomóżcie proszę w rozwiązaniu tych kilku ćwiczeń, albo chociaż naprowadźcie mnie, z czym związane jest dane zagadnienie, i na co zwrócić uwagę przy rozwiązywaniu. Z góry dziękuję.

  1. Sześć filiżanek i sześć spodków pakowanych jest w pary. Dwie filiżanki i dwa spodki są czerwone, dwie niebieskie i dwie zielone. Jakie jest prawdopodobieństwo tego, że żadna filiżanka danego koloru nie znajdzie się na spodku o takim samym kolorze?

  1. Rzucamy kostką sześciościenną i obserwujemy ile oczek wypadło. Liczba wyrzuconych oczek to N. Następnie N razy rzucamy monetą, obserwując, ile razy wypadnie orzeł. Liczba orłów to X. Jakie jest prawdopodobieństwo, że N=3 i X=2? Jakie jest prawdopodobieństwo, że X=5. Jaka jest wartość oczekiwana X?

  2. Rzucamy 4 niklowe i 6 miedzianych monet, i obserwujemy, ile wypada orłów. Liczbę orłów zapisujemy jako N. Jeżeli n=4, jakie jest prawdopodobieństwo, że dokładnie 2 niklowe monety padły na orła?

  1. Niech X będzie zmienną losową rozkładu Poissona o parametrze "l" ("lambda"). Znajdź warunkową średnią X, mając dane, że X jest parzyste.

  2. Linie lotnicze wiedzą, że około 5% ludzi, którzy zrobili rezerwację, nie pojawia się na odprawie. Prowadzą więc politykę sprzedawania 52 biletów, na lot, w którym jest tylko 50 miejsc. Jakie jest prawdopodobieństwo, że będzie wolne miejsce dla każdego, kto zjawi się na odprawie na lotnisku?

  1. Moneta zostaje rzucona n-razy, k-razy przez A i n-k razy przez B. Pokaż, że prawdopodobieństwo tego, że A i B wyrzuci tą samą liczbę orłów, jest równe prawdopodobieństwu tego, że w sumie jest k orłów.

Zadania są przetłumaczone w locie z hiszpańskiego, więc może stylistycznie są niezbyt dopracowane. Wielkie dzięki za pomoc, nakierowanie na sposób rozwiązywania. Może ktoś zna jakieś strony WWW z rozwiązaniami podobnych zagadnień?

Reply to
kolodziej.wroc

snipped-for-privacy@gmail.com napisal:

Zadanie na prawdopodobienstwo warunkowe:

P(N=3 i X=2) = P(N=3) * P(X=2|N=3)

P(N=3) = 1/6 co jest raczej oczywiste :)

A tu mamy Bernoulliego:

P(X=3|N=2) = C^2_3 * (1/2)^2 * (1/2)^1

gdzie C^2_3 oznacza kombinacje dwuelementowa z trzech. W efekcie daje to:

P(X=3|N=2) = 3/8

W calosci:

P(N=3 i X=2) = 1/16

Chyba sie nie wywalilem :) Nad innymi zastanowie sie, gdy sie wyspie ;)

Reply to
Jacek_P