Powstawanie szkłą - rola tlenkow

Witam grupe. Nie wiem czy tematycznie dobrze trafilem, ale mysle ze znajdzie sie ktos kto pomoze. Pytanie jest takie "Jaka jest rola tlenków w tworzeniu szkła". Poczytalem sobie o szkle w roznych ksiazkach i ze skladu chemicznego gotoego uformowanego szkła (np. szkło kwarcowe 99,5% SiO2, szkło borowo- litowoberyloe 83% B2O5, 14%Li3O, etc) wydać, ze tlenki to główny składnik szkła. Ale w tej samej ksiazce z ktorej mam ten sklad czytamy: "szkło jest(...) mieszniną głównie krzemianów, także boranów, przewąznie metali grupy potasy i wpania." No wiec cos mi tu nie pasuje, bo krzemiany metalu Me a tlenki krzemu to dwie rozne rzeczy. Rozumiem, ze jako surowiec wsadowy stosujemy krzemiany, borany etc. i one w trakcie topnienia przemieniaja sie w tlenki?!?!?! Szukałem troche, ale nie znalazlem jakos madrego, a rownoczesnie lapidarnego wyjanienia tej sprawy. W zwiazku z tym jesli ktos bylby w stanie dopomoc mi "rozgryzc" ten probelmik, to bede wdzieczny. pozdrawiam Jacek

Reply to
Jacek

Raczej odwrotnie. Surowcem sa tlenki [SiO2 plus np CaO] a po stopieniu powstaje krzemian CaSiO3. Trzy O - trzeba go dostarczyc !

Teraz by wypadalo sie upewnic:

-co naprawde madre zrodla mowia o strukturze szkla - czy to aby na pewno krzemian.

-jaki jest cel pytania .. bo moze poprawna odpowiedzia jest np "obnizenie temperatury powstawania szkla w porownaniu do kwarcowego".

Jesli chodzi o pytanie, to jest ono z egzaminu z materialoznawstwa i o ile o szkle samym w sobie napisalem, o tyle kwestia "roli tlenkow" jakos przyspozyla mi pewnych trudnosci. Dziekuje za zainteresowanie Jacek

Reply to
Jacek