propan/butan - kilka w膮tpliwo艣ci

Hej. Tak jako艣 wysz艂o 偶e pierwszy raz mam do zaprojektowania prost膮 instalacyjk臋 na gaz p艂ynny do domeczku. No i jak zwykle w takiej sytuacji cz艂owiek si臋 orientuje jakie ma braki....
Par臋 pyta艅 do Was:
Czy sk艂adpropan-butanu si臋 zmienia w ci膮gu roku? Czy r贸偶ni dostawcy maj膮 r贸偶ny sk艂ad? Wiedz膮c, 偶e propan paruje jeszcze w -42 a butan w -0,5, to jak zachowuje si臋 mieszanina np 50% tych p艂yn贸w w temperaturze po艣redniej? czy paruje wtedy tylko propan, a st臋偶enie butanu ro艣nie? Czy dolna granica wybuchowo艣ci mieszaniny propanu i butanu le偶y gdzie艣 pomi臋dzy dolnymi g.w. tych gaz贸w, i czy mozna j膮 w prosty spos贸b wyznaczy膰 z proporcji?
--
___________________________________________MAT________

Lagoda napisa艂(a):

oj masz masz :)

tak, zima jest (powinno byc) wiecej propanu

tak, niby jest jakas norma, co mozna nazwac LPG ale nawet LPG wyglada tak ze co sie wleje to jest

nie, zajrzyj w tablice

watpie (cho膰 nie wiem) ale tez na pewno znajdziesz dane w tabelach
--
pozdrawiam
bolo

Ja si臋 nie pytam czy "powinno by膰" tylko czy jest!

Oj, widze 偶e i tak mam mniejsze braki. norma to PN 96000, ale okre艣la 3 grupy produkt贸w LPG. Sam propan, sam butan, albo mieszanina. Wszystko to jest LPG.

hmm... tablice parametr贸w mieszniny LPG. Sory, ale nie mam.
--
___________________________________________MAT________

Lagoda napisa艂(a):

no patrz, a my na laboratoriach z fizyki doswiadczalnej mielismy takie tabele dla roznych mieszanin hint. szukaj TABEL fizycznych (ew chemicznych) a nie norm budowlanych czy innych PeeNek /iso. inna sprawa, ze moze byc problem z ich znalezieniem. moja propozycja: biblioteka pobliskiej politechniki lub producent paliw plynnych
--
pozdrawiam
bolo
co sobie wreszcie nowa klawe kupil wiec grafomani

Acha-jeszcze jest kwestia: zbiornik naziemny a zbiornik podziemny...
--
___________________________________________MAT________

A zbiornik zwykly czy syfonowy. Bo jak syfonowy to mo偶esz osika膰 spraw臋 temperatury. Tomek
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

A co to jest "zbiornik syfonowy"? My艣lisz o podziemnym?
--
___________________________________________MAT________

Spotkalem sie kiedy艣 z takim okre艣leniem w odniesiniu do butli na gaz plynny. Jak wylot gazu by艂 powy偶ej poziomu cieczy to nazywali to zwykl膮 butl膮. Wtedy temperatura ma znaczenie bo poni偶ej jakiej艣tam najpierw paruje ten o ni偶szej temperaturze wrzenia skladnik. Ale wylot z butli mo偶e by膰 poni偶ej poziomu miesznki, jak w starym syfonie do wody sodowej. Wtedy pobiera si臋 ciecz a za panuj膮ce ci艣nienie odpowiedzialne do pewnej temperatury s膮 obydwa skladniki a ponizej jej ten ni偶ej wrzacy. Wszystkie zbiorniki samochodowe na gaz dzialaj膮 na takiej zasadzie. Inaczej wskutek parowania samoczynnie mogla by si臋 obni偶y膰 temperatura w zbiorniku i by przestal parowa膰 ten o ni偶szej temperaturze wrzenia. Pewno okre艣lenie " syfonowy" mo偶e by膰 niewla艣ciwe w nomenklaturze gazownikow, ale nie gazerow. Chodzi艂o mi bardziej o zasad臋 dzialania a nie nazw臋. Zreszt膮 spotkalem sie tylko z tak膮. Innej nie znam. Tomek
--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Nie, no spoko. Ja si臋 nazwy nie czepiam. Podoba mi si臋. Da艂e艣 mi do my艣lenia. Teraz musze si臋 dowiedzie膰, czy w zbionikowych instalacjach gazu do ogrzewania jest zastosowany syfon, czy nie. Dzi臋ki.
--
___________________________________________MAT________

OK, rozumiem 偶e 偶eby gaz pompowa膰, trzeba go pobiera膰 z dna, 偶eby pompa by艂a zalana- inaczej dzia艂a膰 nie b臋dzie. Jak natomiast mia艂oby wygl膮da膰 transportowanie gazu od g贸ry zbiornika? Sam mia艂by parowa膰? Jak go wtedy przekona膰, 偶eby przesta艂 ju偶 parowa膰, kiedy go nie chcemy pobiera膰? Konrad
On Fri, 24 Nov 2006 14:03:30 +0100, KA wrote:

Nie trzeba pompowac - sam wyplynie :-)
Klopot jest w niskich temperaturach, gdy cisnienie pary nad ciecza jest malutkie. Ale kuchenka czy parownik samochodowy nie potrzebuja duzego cisnienia. Tyle ze butan przestaje wrzec juz w okolicach zera.

Zamykasz zawor, cisnienie wzrasta, parowanie ustaje.
J.F. wrote:

Z podziemnego zbiornika te墓藕?

Zbiornik ma by脛聡 parownikiem? Przy du墓藕ym poborze gazu oznacza墓聜oby to intensywne wrzenie wewn脛聟trz zbiornika. Wiesz, ja si脛聶 zajmuj脛聶 konstruowaniem urz脛聟dze墓聞 ci墓聸nieniowych, akurat nie na propan, ale jak kto墓聸 by chcia墓聜 墓藕eby czynnik samoczynnie wrza墓聜 w zbiorniku, to bym go zapyta墓聜 czy si脛聶 wyspa墓聜. Jaki zaw膫艂r bezpiecze墓聞stwa by墓聸 zastosowa墓聜 w takim uk墓聜adzie? Jakich fluktuacji ci墓聸nienia by墓聸 si脛聶 spodziewa墓聜? Jaki wreszcie rating ten zbiornik musia墓聜by mie脛聡? Albo jak脛聟 izolacj脛聶 ciepln脛聟? Konrad
On Fri, 24 Nov 2006 14:50:32 +0100, KA wrote:

Jak tam utrzymasz z 10 st C to cisnienie bedzie dosc spore. A gazik lekki - trzeba by sprawdzic, ale na moj gust nawet butan ma szanse podejsc na jakies 10m w gore ..

A wyspales sie ? :-)
Wystarczy ze zawor otworzysz i wrzenie samo nastapi. Przy czym temperatura w srodku zacznie spadac. Izolacja zbedna, a wrecz przeszkadza - bo gaz sam pobierze cieplo z otoczenia. Zawor bezpieczenstwa zbedny, chyba ze na wypadek wielkich upalow albo pozaru.
Powyzej pewnego poboru gazu konieczne bedzie podgrzewanie dodatkowe, co mozesz zrobic np zimna woda z wodociagu :-) Wtedy tez zawor bezpieczenstwa zbedny, chyba ze sie obawiasz ze wodociagi doprowadza ci wrzatek.
Przy innym grzaniu bardziej potrzebny termostat niz zawor bezpieczenstwa, choc oczywiscie wiadomo ze ubezpieczony spi spokojnie. Jeszcze mozna sprobowac policzyc moc grzania taka zeby naturalne chlodzenie zapewnilo np utrzymanie 50 C.
Izolacja tez zbedna, chyba ze na ciezka zime, gdy chcemy utrzymac w zbiorniku np +10, a na zewnatrz -20. Po zimie odizolowac - bedzie mniejszy wydatek na grzanie.
J.F. wrote:

Na stacji benzynowej te墓藕 odkr脛聶caj脛聟 zaworek i czekaj脛聟 a墓藕 si脛聶 samo nabulgocze? A po co w samochodzie jest parownik, skoro wed墓聜ug ciebie wystarczy zaworek otworzy脛聡 i wszystko samo si脛聶 dzieje?

OK, zbiornik podziemny- nie ma za bardzo sk脛聟d ciep墓聜a pobiera脛聡. Wcze墓聸niej czy p膫艂墓艧niej zamrozi gleb脛聶. Wi脛聶c trzeba podgrzewa脛聡. I co, ochrona przed nadmiernym wzrostem ci墓聸nienia to termostat?

Zaw膫艂r bezpiecze墓聞stwa zb脛聶dny? S脛聟 jakie墓聸 przepisy na zbiorniki, kt膫艂re nie wymagaj脛聟 zaworu bezpiecze墓聞stwa?

I co, konstruktor pisze na rysunku "na wiosn脛聶 zdj脛聟脛聡 izolacj脛聶"? Na zbiornku, kt膫艂ry idzie do ludzia na trawnik?
Konrad
pisze, co nast臋puje...

bo z butli pobierasz gaz w fazie ciek艂ej, a do miksera potrzebujesz w fazie lotnej, czyli odparowanej.

jak s膮dz臋, ubytek gazu jest na tyle ma艂y w czasie, 偶e nie zd膮偶y zmrozi膰...
pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usu艅 cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzyma膰 j臋zyk za z臋bami"
On Fri, 24 Nov 2006 16:14:02 +0100, KA wrote:

Na stacji robia to inaczej, ale widziales jak sie dawniej butle napelnialo ?

Kiedys liczylem ze samochod potrzebuje ok 500W podgrzewania do odparowania gazu. Latem by starczylo, ale zima moze troche zabraknac. Poza tym mieszcza sie tam dwa inne elementy regulacyjne.

Jakos pompy ciepla sie o to nie martwia. Biora cieplo z gruntu.

Tak. Wode i pare masz pewnie opanowana - wiec wszystko co wiesz o wodzie przeklada sie wprost na butan, tylko trzeba 100 stopni C odjac. Dla propanu 140.
Temperatura sie wprost przeklada na cisnienie pary.

Butle turystyczna na gaz maja ? Nurkowe ? Tlenowe do spawania ?

A ludz na trawniku ma duze zuzycie gazu ? Jemu by wystarczylo bez grzejnika, tylko mieszanka odpowiednia.
pisze, co nast臋puje...

No a w艂a艣ciwie, czemu - czas..?

No zim膮 to nawet jak si臋 prze艂膮czy (inst. ga藕nik) za wcze艣nie na gazik to se mo偶na odmrozi膰 parownik :) Sprawdzone. Co ciekawe - jako艣 tak bardziej dotkliwie odczuwa艂em to jak by艂a du偶a wilgotno艣膰 powietrza - mg艂a. Nie mam poj臋cia czemu :) No i druga ciekawostka - jak si臋 ten parownik zamrozi na amen, to nawet prze艂膮czenie na benzyn臋 nie pomaga - nie wiesz czemu?

?
pzdr, szadok
--
przy odpowiadaniu na priv usu艅 cyfry z mojego adresu
"To jest cnota nad cnotami - trzyma膰 j臋zyk za z臋bami"
On Fri, 24 Nov 2006 18:20:15 +0000 (UTC), szadok wrote:

Raczej nie. Nie ma juz sruby "odpowietrzajacej", po drodze sa chyba ze dwa zawory ktore cisnienie musi otworzyc ..

Ale tak dopiero przy ~-15. Przy mniejszym mrozie odpalam na gazie i jade..

Nie wiem, ale potwierdzam.

reduktor cisnienia i zawor odcinajacy jak sie silnik nie obraca. Oba musza byc, wiec i tak urzadzenie bedzie.
J.F. wrote:

Nie widzia艂em. Jak?

A ile W mocy odbiera od otoczenia domowy zbiornik gazu?

... z du偶ej powierzchni gruntu.

Pod jak膮 dyrektyw臋 podlegaj膮 te zbiorniki? Pod 97/23? No to musz膮 mie膰 zabezpieczenie przed nadmiernym wzrostem ci艣nienia. Jakie przepisy wykonawcze pozwalaj膮 na u偶ywanie wy艂膮cznie termostatu w takim celu?

One nie podlegaj膮 pod 97/23
Konrad
On Fri, 24 Nov 2006 19:33:45 -0500, KA wrote:

pod wiekszy zbiornik, czesto wieksza butle ustawiona zaworem w dol, podlaczalo sie napelniana butle, otwieralo zawor .. i odkrecalo srube "odpowietrzajaca".

Duze bydle, 500W to zachodzi przy paru stopniach roznicy. Lub lekko zachmurzonym sloneczku.

Ale grube kW.

Moze i maja, przyda sie na inne wypadki. Ale na pewno ustawiony tak zeby goracym latem jeszcze nie popuszczal.
A grzejnika nie maja, ale w zasadzie moglby byc.