Re: gasket - uszczelka czy te?podk?adka?

kogutek snipped-for-privacy@vp.pl napisał(a):

>  No i cały czas zostaje > > > tajemnicza świeca ze stożkiem.   > > IMO nie taka znowu tajemnicza. > 1. Połączenie stożkowe zapewnia większą powierzchnię styku od płaskiego.

Z tego co widać na zdjęciach dostępnych w internecie to wcale nie jest więcej.

2. Zapewnia większą szczelnośc - podobne rozwiązanie mamy np. w zaworkach > iglicowych - stożkowe gniazdo z materiału o mniejszej twardości, plus > stożkowa iglica z materiału o większej twardości.

Jaki związek ma geometria ze szczelnością? Z jakiej paki pasowanie stożka zewnętrznego do stożka wewnętrznego miałoby zapewniać większą szczelność od połączenia dwóch płaskich powierzchni? Czy jest bardziej odporne na niedokładności wykonania i odkształcenia termiczne w czasie eksploatacji?

Konrad

Konrad Anikiel snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

Na przykład taki, że przy danej średnicy trzpienia, powierzchnia styku, jest wieksza niż w przypadku styku płaskiego. Gdyby styk "płaski" zapewniał taką samą szczelnośc jak styk "stożkowy", to IMO nikt nie komplikował by konstrukcji zaworków iglicowych, korków metalowych itp. - stosując w nich powierzchnie stożkowe, zamiast tańszych (prostszych wykonawczo) płaskich.

Podejrzewam, że sekret szczelności połączenia stożkowego, polega na innym rozkładzie nacisków niż przy połączeniu płaskim. Przy płaskim mamy tylko naciski i reakcje prostopadłe do osi połaczenia, przy stożkowym natomiast, (po rożłożeniu na składowe), mamy zarówno prostopadłe jak i równoległe do osi połączenia. Czy mam rację ? PP

Reply to
PL(N)umber_One

> [...]

> wieksza niż w przypadku styku płaskiego. Gdyby styk "płaski" zapewniał taką > samą szczelnośc jak styk "stożkowy", to IMO nikt nie komplikował by > konstrukcji zaworków iglicowych, korków metalowych itp. - stosując w nich > powierzchnie stożkowe, zamiast tańszych (prostszych wykonawczo) płaskich.

Zgoda. Ale jesteś pewien że w zaworach iglicowych chodzi o zwiększoną powierzchnię uszczelnienia, a nie o zmniejszenie ciśnienia dynamicznego i poprawienie właściwości hydraulicznych? Zobacz, w kołnierzowych uszczelnieniach wielorowkowych wręcz celowo zmniejsza się powierzchnię styku do serii wąskich koncentrycznych pierścieni- to w celu lokalnego przekroczenia granicy plastyczności

[...]

Myślę że tak, ale to już się odnosi do własności materiału a nie do geometrii. Równie dobrze powierzchnie mogą być paraboloidą, elipsoidą, hiperboloidą, albo czymkolwiek innym. Przykład z wielorowkową uszczelką podałem nie bez powodu: na mój rozum to właśnie dokładnie tak działa, to znaczy wykorzystuje kontrolowane lokalne uplastycznienie materiału, przy pozostawieniu określonego poziomu naprężenia sprężystego. Zastanawiam się ile razy można wymienić taką świecę w silniku zanim jej gniazdo się rozklepie... Konrad

Konrad Anikiel snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a): Zastanawiam si=EA ile razy mo=BFna wymieni=

Tego nie wiem, ale pamietam, że fachowcy od napraw silników, mają takie narzędzie (ni to frez, ni to rozwiertak), służące do planowania gniazd świecy. PP

Reply to
PL(N)umber_One