Jak się realizuje adaptacyjne zawieszenie nie-pnaumatycz

Np. Merc klasy C i E chwali się adaptacyjnym samo-nastawianiem w czasie rzeczywistym siły tłumienia amorków w zależności od nawierzchni, skąta skrętu prędkości itd.

W S-sie robi to pneumatycznie to jeszcze sobie mogę wyobrazić, a jak to jest robione w zwykłym zawieszeniu np. współczesnych klas C i E ? Chodzi mi o samą mechaniczną realizację w amortyzatorach ?

Arek

Reply to
A r t i e

Jak sobie wyobrażasz czysto mechaniczne rozwiązanie?

Jest jeszcze rozwiązanie z cieczą magnetoreologiczną, nie wiem, czy Mercedes stosuje - to jest przyszłość.

zyga

Reply to
Zygmunt M. Zarzecki

można zastosować zaworek obejściowy tłoka z płynnym sterowaniem przepływu - ale nie wiem czy to jest stosowane w samochodach

jeffrey

Reply to
Jeffrey

Z tego co wyczytałem w googlu "direct control suspension" MB jest tylko zawór on/off. Chyba, że OP miał na myśli coś nowszego.

Reply to
Mirek

Użytkownik "Mirek" <pisz snipped-for-privacy@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości news:hkre8r$8sm$ snipped-for-privacy@z-news.wcss.wroc.pl...

A przepływem czego steruje ten zaworek (zakładam że w klasie C/E bez airmaticu) ? Sory że łatwe pytanie ale w mechanice się nie specjalizuję (choć nie jestem też humanistą).

Arek

Reply to
A r t i e

Użytkownik "Mirek" <pisz snipped-for-privacy@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości news:hkre8r$8sm$ snipped-for-privacy@z-news.wcss.wroc.pl...

Już chyba rozumiem-zawór sterujący przepływem płynu hydraulicznego ?..

Ale ważniejszy problem:

***na ile, i czy wogóle, jest to gorsze (a może tylko inne) od Airmatica*** ?

Arek

Reply to
A r t i e

Nie wiem :) Ale piszą, że w niektórych E-class oprócz direct control suspension jest opcjonalnie Airmatic.

Reply to
Mirek

Użytkownik "Mirek" <pisz snipped-for-privacy@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości news:hkrjq3$bhq$ snipped-for-privacy@z-news.wcss.wroc.pl...

Tak-tylko że ostatnio przeżucili to dopiero do wersji V6 >2 litry z akcyzą 20%, czyli auto w cenie domu... Znalazłem taki link sobie postudiuję.

W sumie interesuje mnie E Coupe-a tam airmatica nie ma nawet w opcji za żadne $.

Arek

Reply to
A r t i e

Fajnie, działa póki nowe, potem okazuje się, że głupi zaworek lub komputerek do tego kosztuje zylion złotych, więc wstawia się opornik lub zakleja czujnik i już jest "normalnie" :-)

Pozdrawiam

Jacek

Reply to
Agent 0700

Wydaje mi sie ze tam nie ma zaworkow - to chyba jakies elektromagnetyczne silowniki.

Komputerek oczywiscie moze swoje kosztowac, silowniki tez. No nic, w razie czego sie wstawi zwykle amory :-)

Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki" snipped-for-privacy@malpa.zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com> napisał w wiadomości news:hkrq1f$maq$ snipped-for-privacy@news.interia.pl...

Już usiłowałem, ale producent podaje tyle danych ile daje dane żeby:

- z 1 strony marketingowo uświadomić klienta za co płaci

- ale z 2 strony za bardzo nie zdradzić konkurencji co robi.

Stosunkowo dużo można wyczytać o topowych modelach tzn. A8/S/7 ale np. A4 to już za bardzo nie wiadomo..

I ciekawi mnie np. w MB E 350 jaka jest różnica między adaptacyjnym "standardowym" a Air (cena opcji tylko 8kzł). Prawdopodobieństwo że któryś salon ma 2 dema: E 350 i identyczny E350 Air jest dość nikłe.. Także cieżko to porównać. Jechałem kiedyś S-em i było super-jak szybowiec i na a-stradzie i po miejskich dziurach.

Air

Reply to
A r t i e

Konkurencja to doskonale wie. Moze kupic jedna sztuke i rozebrac, moze przeczytac patenty, moze sie zwrocic do dostawcy nietypowych elementow.

Wychodzi na to ze to calkiem co innego i mozna miec oba :-)

Airmatic to chyba glownie regulacja wysokosci, cos czego zmienny wspolczynnik tlumienia nie zapewni.

Właśnie: *chyba* :///

Reply to
A r t i e

Chodzi o zawieszenia, w ktorych reguluje sie wspolczynnik tlumenia w amortyzatorach. Praktycznie kazy wiekszy producent amortyzatorow ma obecnie modele o regulowanym wspolczynniku tlumienia. Wiekoszc z nich po prostu stosuje jeden lub kilka zaworow wewnatrz amortyzatora, sterowanych solenoidem, ktore pozwalaja na to aby olej wewnatrz amortyzatora mogl przeplywac poprzez zwezki o roznym stopniu tlumienia w zaleznosci od tego, ktory zawor jest otwarty. Takie amortyzatory pozwalaja jedynie na kilka wybranych z gory stopni tlumienia ale zamykajac i otwierajac zawory dostatczenie szybko, mozna symulowac do pewnego stopnia wartosci posrednie. Systemy tego typu produkuje miedzy innymi firma ZF-Sachs pod nazwa CDC czy Bilstein pod nazwa ACD. Amortyzatory wynalezione przez Amerykanow ponad 10 lat temu (Delphi) dzialajace w oparciu o olej o wlasnosciach magnetoreologicznych pozwalaja zmieniac ten wspolczynnik plynnie w szerokim zakresie i to kilkaset razy na sekunde. Od ponad 10 lat tego typu amortyzatory wystepowaly w samochodach marki Cadillac i Corvette. Od zeszlego roku ta sama technologia wystepuje rowniez w niektorych modelach Ferrari i Audi pod nazwa markowa Delphi MR. Obecnie wlascicielem tego oddzialu Delphi jest chinska firma BWI.

JAM

JAM

Użytkownik "JAM" <ja snipped-for-privacy@yahoo.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@j27g2000yqn.googlegroups.com...

Cześć, dzięki za szeroką odp.

Delphi jest chinska firma BWI.

Tzn. to jest to co się kryje pod nazwą handlową Audi Drive Select ?

A może wiesz co siedzi w obecnej generacji Mercu C/E (bez Airmatica) ??

Arek

Reply to
A r t i e

U ytkownik "JAM" <ja snipped-for-privacy@yahoo.com napisa w wiadomo cinews: snipped-for-privacy@j27g2000yqn.googlegroups.com...

Audi Drive Select to nazwa markowa firmy Audi oznaczajaca nie tylko sterowane magnetycznie amortyzatory bylej firmy Delphi ale rozniez sterowanie innymi parametrami pojazdu. Poza zmienna sila tlumienia amortyzatorow system Audi zmienia rozniez krzywa rekacji silnika na pedal gazu, punkty przelaczania biegow jezeli to jest automat, sile wspomagania ukladu kierowniczego orza przelozenie przekladni kierowniczej. Niewatpliwie amortyzatory sa jednakze glownym czynnikiem tego systemu i sa to wlasnie amortyzatory BWI.

Mercedes "Agility Control", bo o to zapewne ci chodzi, to wielozaworowy amortyzator o zmiennym tlumieniu. Produkuje to firma Tenneco, przynajmniej dla modelu C. Nie jestem pewien kto produkuje system do modelu E.

JAM

JAM

On Feb 27, 12:11 pm, "A r t i e" snipped-for-privacy@gazeta.pl wrote:

Uzytkownik "JAM" <ja snipped-for-privacy@yahoo.com napisal w wiadomoscinews: snipped-for-privacy@d27g2000yqf.googlegroups.com... > > Tak o agility mi chodzi. To jeszcze moze powtórze problem który mnie gnebi, bo jechalem kiedys Mercem S i bylem po wrazeniem jazdy > jak szybowcem, ale na S mnie nie stac: > > Ciekawi mnie np. w MB E 350 jaka jest róznica miedzy adaptacyjnym "standardowym" a Air (cena opcji tylko 8kzl). > Prawdopodobienstwo ze którys salon ma 2 dema: E 350 i identyczny E350 Air jest dosc nikle.. > > Innymi slowy jaka jest róznica w komforcie jazdy (tlumienie nierównosci i wogóle) miedzy tym Tenneco "zwyklym" adaptacyjnym amorkiem > a AirMatikiem (w klasie E i wogóle) ?  Bo > byly tu glosy, ze Airmatic odpowiada tylko za zmienne uniesienie auta a nie tlumienie wybojów..

To prawie prawda. Pneumatyczne sprezyny stosuje sie glownie po to, aby czestosc wlasna drgan zawieszenia byla niezalezna obciazenia pojazdu i pozwalaja kontrolowac wysokosc pojazdu. Poniewaz klasyczne sprezyny dobiera sie w samochodach osobowych tak aby optimum wypadalo przy dwoch osobach w samochodzie, roznica komfortu, gdy kierowca jedzie sam albo gdy jada dwie dorosle osoby i dwoje dzieci jest niewielka i malo kto ja wogole wyczuje. Poduszki gazowe zbyt wolno zmieniaja swoje parametry aby dalo sie je stosowac "dynamicznie" do szybko zmieniajacych sie warunkow jazdy.

Kierowca ma jednakze pewien wybor. Napisalem "optimum" ale nalezy pamietac, ze sztywnosc zawieszenia to kompromis pomiedzy komfortem a sprawnoscia pojazdu na drodze. Samochody o bardzo miekkim zawieszeniu sa bardzo komfortowe ale duzo gorzej sie prowadza na kretych drogach. I odwrotnie, samochody o sztywnym zawieszeniu prowadza sie doskonale, ale sa duzo mniej komfortowe. Uklady oparte o kontrolowane sprezyny gazowe pozawalaja to zmieniac pewnym zakresie zaleznie od stylu jazdy i waruknow drogowych. Nalezy pamietac jednak ze taka zmiana zabiera kilka - kilkanascie sekund. Nie moze to wiec byc system "aktywny" a jedynie system pozwalajacy na wybor. To moze byc nawet sporo. Jest wielu kierowcow, ktorzy przedkladaja komfort ponad jazde agresywna. Dla nich takie zawieszenie to blogoslawienstwo gdyz moga sobie wybrac tryb komfortowy (miekki), ktorego normalnie zaden producent nie zastosuje w sprezynach stalowych gdyz to zbyt duzy kompromis rynkowy. Aktywnosc takiego systemu (ze wzgledu na zwloke) polega jedynie na tym, ze zamiast (lub w dodatku do) kierowcy taki wybor moze robic komputer pojazdu gdy wyczuje spokojna jazde po paru, parunastu sekundach. Firmy chetnie beda to reklamowac jako "high tech" choc prawda jest dosyc prozaiczna i niezbyt "aktywna". Natomiast amortyzatory aktywne pozwalaja regulowac tlumienie od kilku (mechaniczne) do kilksuet (magnetyczne) razy na sekunde i to sie wykorzystuje do aktywnego sterowania zawieszeniem. Takie systemy faktycznie potrafia w ulamku sekundy dostosowywac sie do zmiennych warunkow drogowych.

> Arek

JAM

JAM