Kucie ultradzwiekowe

...istnieje coś takiego? Temat jest taki: duży kloc austenitycznej stali, któremu w wyniku długiego ogrzewania rozrosły się ziarna (i to bardzo). Stal bardziej podobna do plasteliny: wydłużenie powyżej 70%, za to granica plastyczności i wytrzymałość na rozciąganie stanowczo za nisko (nie spełnia wymagań norm w temp. pokojowej, wyżej to już czarna rozpacz). Jak to utwardzić? Dałoby się coś zrobić ultradźwiękami? Dodam że klocuszki przekraczają tonę, to nie zabawki. Konrad

Konrad Anikiel pisze:

Kucie ultradźwiękowe istnieje (proponuję szukać pod "ultrasonic forging"), ale to nie jest banalna sprawa dla takich kawałków metalu.

Istnieje sporo prac pokazujących wpływ ultradźwięków na własności metali, szczególnie w podwyższonych temperaturach, ale pobudzenie do drgań tak dużych obiektów może nie być banalne?!

W. Bicz

Reply to
Wiesław Bicz

Konrad Anikiel pisze:> ...istnieje coś takiego? Temat jest taki: duży kloc austenitycznej

Banalne to dzisiaj nic nie jest, przecież mamy XXI wiek :-) Tak tak, próbowałem czegoś się od Googla dowiedzieć. Zdołałem znaleźć tyle że odrobinę zmniejszyłem swój sceptycyzm. Ale dzięki, to już coś mi potwierdza. Konrad

Konrad Anikiel pisze:

Moim zdaniem jest zupełnie realistyczne poddanie Twoich kawałków metalu obróbce ultradźwiękowej, i nawet można oczekiwać niezłych rezultatów, ale koszt takiego projektu byłby na tyle duży, że warto to robić tylko wtedy, kiedy chodzi o w miarę masową produkcję przez wiele lat i inne metody nie obiecują sukcesu.

Chyba że pieniądze nie grają roli i macie dużą walizę takowych, czekających na wydanie.

W. Bicz

Reply to
Wiesław Bicz

Konrad Anikiel pisze:

> [...]

No cóż, czasem nie ma innego wyjścia jak tylko wbić gwóźdź mikroskopem :-) Sytuacja jest rozwojowa, jak to powiedział Wielki Wódz, wszystkie opcje są na stole. Konrad

Konrad Anikiel pisze:

A nie da się ich wyjąć z miejsca pobytu podgrzać i zahartować ?

Reply to
Adam Moczulski

Konrad Anikiel pisze:

> [...]

To jest austenityczna nierdzewka. Konrad