Re: Pomiary fotogrametryczne

Dnia Wed, 13 May 2009 08:14:25 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a): >

> [...]
13445 nie znam tak dobrze, ale pierwszy raz ten wymóg przeczytałem na wewnętrznym dokumencie UDT, ponad 12 lat temu (domyślam się że aktualne WUDT to mają). Nawet jeśli jakieś przepisy nie wyjaśniają tego wprost, pozostawiają to do decyzji inspektora, a oni przecież nie mogą sprawdzić obliczeń inaczej niż przez analizę kontrolną. Tylko czego można dowiedzieć się z kontrolnej analizy puszczonej na np prostej rurze albo okrągłej płycie, jak się ma do czynienia np z kolumną rektyfikacyjną w której jest 5 ton spoin, a wszystkich uszczelek normalny człowiek nie da rady unieść? Bardzo fajnie wymagania co do kryteriów akceptacji analizy są sformułowane w piątym rozdziale SecVIII-2. Ale też w ostatnim RCC-MX, tyle że to jak narazie jest tylko po francusku. ITER właśnie ogłosił konkurs ofert na dopisanie wymogów z nowych wydań różnych przepisów do ich SDC-IC, nawet jest na to niezły budżet (400 tysięcy euro). Może ktoś kumaty się za to weźmie. No i będzie po angielsku :-) Tak czy siak, walidacja projektu jest wymagana już na poziome ISO 9k. Wiele firm wpisuje sobie do podręczników jakości bardzo ostre wymagania, bo mają wymagających klientów. Którzy zanim przyślą zamówienie, chcą się zapoznać z systemem jakości wytwórcy. A że są to duże firmy- to ich się potem pytają twórcy przepisów o wymogi i to od nich się biorą tego typu wymagania w przepisach inżynierskich, które de facto stają się prawem. Szczególnie po jakiejś spektakularnej katastrofie :-) Konrad

Użytkownik Wit(old) napisał:

> [...]

OK, to trochę uściśla to co napisałem wyżej. "Przesunięcia" mogą być? :-) Najwyraźniej mam problem językowy- lokalnie chodzi mi o "strains", globalnie o "displacements". To ze "strains" wylicza się lokalne naprężenia, a przy metodzie fotogrametrycznej mierzyłoby się "displacements", do których trzeba by dopasować model numeryczny i z kolei z modelu odczytać naprężenia. Zmienia to trochę podejście, ale moim zdaniem wcale go nie psuje, choć nie mam argumentów za tym, żeby poprawiało (dokładność, bo wygodę na pewno poprawi). Konrad

Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

No to dopiszę ci polskie odpowiedniki żeby problem zniknął.

Czyli odkształcenia, bezwymiarowe.

Czyli o przemieszczenia - w jednostce długości.

Dokładnie tak to rozumiem. Czasami podobną metodą kalibruje się modele obliczeniowe konstrukcji współpracujących z gruntem (np. ścian szczelinowych) - tu głównym problemem jest nie pełna wiedza o parametrach gruntu.

Reply to
Michał Grodecki

> lokalnie chodzi mi o "strains",

O, to to. Praworęczni podają odkształcenia absolutne, leworęczni w procentach. A może zresztą odwrotnie :-) Konrad

Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

A oburęczni w promilach pewnie :-)

Reply to
Michał Grodecki