Rozwinięcie ślimaka

Rozwinięciem takiego ślimaka będzie elipsa? Jeden zwój. Z otworem też w kształcie elipsy? Gdzie jedna oś to średnica ślimaka a druga to ta czerwona strzałka?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

A nie zapomniales dolaczyc obrazka ?

Reply to
JAM

Użytkownik "JAM"

A nie zapomniales dolaczyc obrazka ? No tak.. zapomniałem.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Robert Wańkowski snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

Nie elipsa tylko krążek z dziurką.

Srednica wewnętrzna dziury Dw = (1/pi) * pierwiastek(h^2+(pi*d)^2) średnica krążka Dk = Dw + (D-d)

Konstrukcja jest taka: Rozwijasz walec i masz prostokąt, którego:

wysokość = pi*d szerokość = h

Ślad ślimaka na walcu to przekątna tego rozwinięcia:

rozw = pierwiastek(h^2+(pi*d)^2)

Czyli kólko z blachy na mieć średnicę wewnętrzną = (rozw)/pi

WM

Reply to
WM

> Nie elipsa tylko krążek z dziurką. > > Srednica wewnętrzna dziury Dw = (1/pi) * pierwiastek(h^2+(pi*d)^2) > średnica krążka            Dk = Dw + (D-d) > > Konstrukcja jest taka: > Rozwijasz walec i masz prostokąt, którego: > > wysokość  = pi*d > szerokość = h > > Ślad ślimaka na walcu to przekątna tego rozwinięcia: > > rozw = pierwiastek(h^2+(pi*d)^2) > > Czyli kólko z blachy na mieć średnicę wewnętrzną = (rozw)/pi > > WM > > -- > Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl ->

Sensu stricte takiej powierzchni slimakowej nie da sie matematycznie rozwinac w powierzchnie plaska bez rozciagania metalu. To ten sam problem co z globusem i mapami. Jezeli policzysz dlugosc linii srubowej po srednicy trzonu i sprowadzisz do krazka plaskiego powiekszonego o grubosc slimaka "g" a potem policzysz jeszcze raz po srednicy zewnetrznej slimaka i ponownie sprowadzisz do krazka plaskiego w ktorym wytniesz dziure o promieniu zmniejszonym o "g" to otrzymasz nieznacznie rozne krazki ale przyblizenie, ktore podales jest wystarczajaco dobre do potrzeb inzynierskich.

JAM

JAM