Włókno węglowe

Witam wszystkie tęgie głowy. Potrzebuję zaprojektować sprężynę z włókna węglowego. Sprężyna ma być prosta (taki płaskownik jakby) i zginając ją pod odpowiednim ciężarem załóżmy 80kg ma oddawać w bardzo krótkim czasie zgromadzoną energię. Jednocześnie ma być lekka i wytrzymała. Znalazłem w internecie katalog tkanin węglowych:

Czy ktoś może mi poradzić, którą tkaninę wybrać? Wymiary sprężyny (na płasko) to

1000mm x 30mm(w najgrubszym miejscu) x 40mm(w najszerszym miejscu) [długość x grubość x szerokość]. Dodatkowo sprężyna ta będzie hybrydą z włóknem szklanym w stosunku 2xCarbon : 1xSzkło. Myślałem o połączeniu tego żywicą epoksydową. Co o tym myślicie? Proszę o odpowiedź.
Reply to
mezmerus - projektant

do takich zastosowań raczej carbon tzw. wysokomodułowy, kiedyś można było dostać tanio (bo tak w ogóle jest pieruńsko drogi) u Havla

ale zdaje się wypadł z oferty. Oczywiście tkanina jednokierunkowa (rovingowa), nie tradycyjna i nie multiaxialna. Oczywiście epoksyd (nad wyborem konkretnej życicy trzeba by pomyśleć). Przyda się wygrzewarka i worek próżniowy. A może prepregi? Zresztą, (tak na oko, bo liczenie takich kompozytów jest i trudne i niezbyt dokładne) listwa węglowa o tych wymiarach będzie trochę za sztywna żeby robić za sprężynę -oczywiście zależy od zastosowania. Szkła bym do tego raczej nie mieszał, chyba że dokładnie wiesz co robisz.

Reply to
Jakub Tarczewski

Dnia Mon, 13 Jun 2011 14:53:25 +0200, Jakub Tarczewski napisał(a):

pytanie podstawowe, jaki miałaby mieć skok?

Reply to
Krzysztof Chajęcki
> Dnia Mon, 13 Jun 2011 14:53:25 +0200, Jakub Tarczewski napisał(a): > > > listwa węglowa o tych wymiarach będzie trochę za sztywna żeby robić za > > sprężynę -oczywiście zależy od zastosowania. > > pytanie podstawowe, jaki miałaby mieć skok? > > -- > pzdr > meping

Ok, sprężyna nie jest kształtu zwykłej amortyzatorowej. Ona będzie miała kształt ")" podczas spoczynku i "c" podczas wygięcia. Skok tej sprężyny wg mojego założenia to około 300 - 400mm w takiej pracy. Co do zastosowania szkła to czemu nie powinienem? Chodzi mi o to by sprężyna nie była przy tych gabarytach za sztywna. Myślałem nad stosunkiem 2xCarbon : 1xSzkło co zaowocowałoby przynajmniej w teorii nie obniżeniem wytrzymałości sprężyny względem czystego karbonu a dodanie jednej warstwy szkła dałoby jej większą sprężystość i "miękkość" przy zachowaniu wysokiej wytrzymałości :) mówię, tak to wg mnie byłoby w teorii. A zastosowanie? Przyznam szczerze :) Szczudła do skakania :) zamierzam zaprojektować nową generację.

Reply to
mezmerus - projektant

Jak nie wiesz czym to zrobić to znaczy że i nie wiesz jak. Powiem Ci do czego najłatwiej znaleźć literaturę: Ansys albo Comsol. Jest więcej narzędzi, ale opanowanie ich od zera i zamodelowanie materiału którego się nie zna może okazać się wyzwaniem na którym polegniesz. Szczególnie jak zaczniesz mieszać włókno węglowe ze szklanym w jednym elemencie... Konrad

W dniu 2011-06-14 10:01, Konrad Anikiel pisze:

Ansysa liznąłęm na studium podypolomwym i jestem stale pod wrażeniem. A zaczelo sie od symulacji ruchów podwójnego wahadła fizycznego ;-)

Adampio

Reply to
Adampio
> Licencja na Ansysa z CFXem jedyne 30 tysięcy GBP... > Konrad

Też fajnie ;) nawet nie wiedziałem :P jednak kosztuje :)

Reply to
mezmerus