silnik+falownik i praca powyżej 50Hz

Majówka majówką...
Projektuje wentylację i zagadnienie elektryczne mnie zaintrygowało:
Ostatnimi czasy w centrach wentylacyjnych stosuje się często wentylatory z
napędem bezpośrednim (silnik i wentylator na wspólnym wale). Oczwywiście
starszego typu, z przekłądnią pasową też się stosuje. Doboru central i
całego jej wyposażenia dokonuje producent na podstawie podanych przezemnie
założeń.
W tych z napędem bezpośrednim procedura doboru wygląda tak, że dobiera się
prędkość obrotową wentylatora tak by otrzymać zadaną wydajność i spręż. Z
wykresu wntylatora wychodzi że musi się on kręcić np 2000 obr/min i potrzeba
8kW na wale. Następnie dobierają do tego silnik 4-biegunowy 1440obr/min i
zasilają przez falownik częstotliwością np 80Hz by wymusić wcześniej
wyliczoną prędkość na wale.
No i co o tym sądzicie? Wymusza się na silniku by pracował z prędkością
wyższą niż normalna. Czy to dobrze dla silnika na dłuższą metę? Czy z punktu
widzenia silnika, nie lepiej zastosować przekładnię pasową (nieznaczne
straty)? Falownik i tak będzie, bo bardzo przydatny do różnych rzeczy...
Reply to
invalid unparseable
Być może odpowiednio do tego overclockingu dobierają silnik. Być może nominalna jego moc na tabliczce wychodzi nie 8kW tylko np 10kW. Ale jak widać, opłaca się. Nie ma pasów, kół, promieniowego obciążenia łożysk (tańszy silnik!), wszystko mniejsze, cichsze, bardziej niezawodne. Spalony falownik wymienia sie w pół godziny, a zerwany pas w pół dnia. No i ręki nikomu nie urwie! Konrad
Reply to
KA
Silnik ma zwiekszone obroty, zwiekszone napiecie i zwiekszona czestotliwosc.
Napiecie mu raczej nie szkodzi, bo przy tych wartosciach z izolacja nie ma problemow.
Czestotliwosc - rosna straty, ale w minimalnym stopniu. Jeszcze pytanie jaki silnik dano - bo jak 8kW to i tak pracuje niedociazony. Zreszta skoro jest falownik to i tak sa wyzsze harmoniczne.
Obroty .. tylko na zywotnosc lozysk wplywaja, a 2000rpm to nie jest jakas wielka wartosc. A podejrzewam ze szybciej je wykonczy obciazenie od przekladni pasowej.
J.F.
Moc silnika winika glownie z grzania uzwojen, wieksze obroty przy tym samym pradzie to wieksza moc niz nominalna.
J.F.
Myślisz, ze są specjalne silniki przystosowa do takiego "podkręcania"? W ostatniej ofercie mam silnik o nazwie M B3,132M. Teoretycznie na falowniku można ustawić 400Hz-nie wiem jaka to prędkość obrotowa przy silniku 4-biegunowym.
O tymjaki silnik dobierają nie pisałem, ale zawsze z zapasem.
No właśnie się zastanawiałem czy bardziej niezawodne. Ktoś mi powiedział, że jak się szybciej kręci, to się krócej kręci...
Zerwany pas wymienia się w pół godziny i kosztuje 100zł, a spalony falownik wymienia się w parę godzin +realizacja zamówienia i kosztuje parę tysięcy.
Nie da się uruchomić centrali jak jest otwarta.
Reply to
invalid unparseable
Dowiedziałem się jaka jest główna przyczyna: przepisy. Dyrektywa jeszcze nie gotowa, ale wejdzie lada dzień. Nie będziesz mógł pylić materiałem ze startych pasów. Konrad
Reply to
KA
Interesujące... Rozumiem, że dyrektywa fakultatywna, u nas wejdzie jako obowiązkowa... Dziwne tylko, że wentylatory promieniowe tez produkują z napędem bezpośrednim, a w centrach stosuje się tylko z pasowym...
Reply to
invalid unparseable
Ja tam się na nich nie za bardzo znam. A nie da się zrobić takiego dużego wentylatora z silnikiem w środku? Większa średnica wirnika wyjdzie, ale może niedużo większa? Konrad
Reply to
KA
Ja miałem na myśli wentylator promieniowy z silnikiem w środku wirnika. Tu takiego nie widzę- wszędzie wystają na zewnątrz, przez co centrala rośnie w szerokość, albo ma jakiś pogięty przepływ powietrza. Konrad
Reply to
KA
Są takie. Choćby ten:
łaśnie mnie też dziwi że takich nie stosują, ani takich direct-drive z silnikiem z boku. Centrala nie rośnie na szerokość, bo i tak musi być szeroka ze względu na prędkość przepływu przez pozostałe sekcje (filtry, wymienniki). Bardziej istotnym czynnikiem jest długość sekcji wentylatora.
Reply to
invalid unparseable
Podstawowa spawa ktora trzeba brac pod uwage - powyzej czestotliwosci znamionowej gwaltownie spada moment obrotowy. Nie wiem jak wentylator ale transporter proacujacy z falownikiem i silnikiem 0,75kw w zakresie 5-50Hz urwie Ci reke jak wsadzisz tam gdzie nie masz ale juz przy 60Hz da sie go reka zatrzymac. Zeby bylo jasne - nie twierdze ze sie nie da ale trzeba uwzglednic moment orotowy bo sie mozna zdziwic.
wojtek
CMMS Maszyna Golem OEE
Reply to
neuron
Hm, ale to co piszesz jest dosc dziwne. Rezonans tam jakis wprowadzili czy co ?
to silnik trojfazowy klatkowy ?
J.F.
"J.F." napisał(a):
Miałem na hamowni silnik indukcyjny, który kręcił się do 20.000 1/min. Ale to był eksperyment :)
Reply to
PeJot
Przy obrotach nominalnych owszem, ale po zatrzymaniu reka powinien nadal niezle ciagnac.
J.F.