Teoretyczna zagwostka o schnięciu papieru. Czy prę

Cześć, Jest to mój pierwszy post tutaj, choć czytam to forum już od paru miesięcy. Chciałbym was spytać o opinię na temat pewnej tezy, bo nikt się ze mną w pracy nie zgadza ale równocześnie nie ma innych argumentów jak przeczucie.

Gorąca (100*C), wilgotna (wręcz mokra) wstęga papieru wychodzi z parownika i przez powiedzmy 30m transportowana jest w otwartej przestrzeni hali, po walcach (w tym chłodzących) do nawijania w role. Podczas tej drogi, jej temp. spada do 30*C. W tym czasie ulatnia się z niej wilgoć, i spada nawet poniżej wartości jaką papier osiąga sam pozostawiony w atmosferze hali(spada do 2% podczas gdy papier pozostawiony w atmosferze hali naciąga ostatecznie około 4%). Pytanie, czy prędkość z jaką przesuwa się papier ma wpływ na tempo tego suszenia? Jeżeli tak, to czy większa prędkość utrzyma więcej wilgoci czy przyspieszy jej oddawanie?

Nie chcę Was czymkolwiek sugerować ale moim zdaniem prędkość przy stałej drodze nie ma znaczenia, mam swoją tezę ale najpierw chciałbym posłuchać Was.

Ps. O co chodzi z tymi "Solution Manual"? Spory spam tego jest.

Reply to
d.bankosz

W dniu 2017-08-10 o 11:18, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Ma znaczenie. Jeżeli droga jest stała a prędkość rośnie to czas schnięcia maleje.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 10-08-17 o 11:18, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Trzeba by potestować, ale sądzę, że prędkość wyprowadzania wilgoci z papieru będzie zależałą od różnicy w wilgotności pomiędzy papierem a powietrzem (niekoniecznie liniowo). Przy dłuższym czasie może mieć znaczenie wietrzenie po prostu.

Ustaw sobie regułę. Jakiś idiota tow rzuca na wiele grup.

Reply to
Robert Tomasik

W dniu czwartek, 10 sierpnia 2017 11:27:57 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

No tak, czyli większa prędkość = więcej wilgoci zachowane. To jest proste i logiczne. Ale co z pozornym wiatrem przy większej prędkości? Czy przy większej prędkości mocniejszy ale krócej trwający pozorny wiatr (bo to wstęga, a nie powietrze się porusza) nie będzie wysuszać wstęgi szybciej?

Reply to
d.bankosz

Tylko te "solution manuals" za każdym razem wrzuca kto inny.

Jak najbardziej będzie to miało znaczenie, kwestia tylko czy mocniejszy ale krótszy wiatr będzie działał inaczej niż słabszy ale dłuższy.

Reply to
d.bankosz

W dniu 10-08-17 o 12:10, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Toteż właśnie dlatego pisałem, ze wymagałoby to potestowania.

Reply to
Robert Tomasik

Użytkownik d.bankosz napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com... W dniu czwartek, 10 sierpnia 2017 11:27:57 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

Ten pozorny wiatr to ma dwie strony.

Wiatr przyspiesza suszenie, bo naplywa nowe powietrze, o mniejszej wilgotnosci.

Ale ... jak tasma papierowa leci przez hale, to wcale nie powiedziane, ze naplynie nowe powietrze. W zamknietej hali po pewnym czasie powietrze sie wilgocia nasyci.

No ale taki tasmociag moze spowodowac wiaterek na hali ...

W dniu 2017-08-10 o 12:10, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Taka wstęgą znaczącego wiatru nie robi, nawet jak zwiększysz prędkość o rząd wielkości. A i tak nie zwiększysz.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 10-08-17 o 12:14, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Bez badań tego nie rozkminisz.

Reply to
Robert Tomasik

Rozumiem, że ów "pozorny" wiatr to po prostu prędkość stojącego powietrza względem ruchomego papieru.

Reply to
Robert Tomasik

Tak, pozorny wiatr to prędkość stojącego powietrza względem ruchomego papieru. Jego prędkość może się zmieniać ale teoretycznie zawsze papier mija tyle samo powietrza (30m), tyle że raz krócej (szybciej) raz dłużej (wolniej).

Hala ma klimatyzację i nawilżacze powietrza utrzymujące stałe warunki niezależnie od produkcji czy warunków zewnętrznych. Choć pewnie lokalnie występują spore różnice, to jednak jeszcze chcę pominąć tą kwestię - komplikuje już nie łatwe rozmyślanie.

Nie mam jak wykonać takich testów. Przy różnych prędkościach zmieniają się też inne parametry np. ciśnienie pary (przy większej prędkości musi być podawana szybciej), czas kontaktu z walcami chłodzącymi i wiele innych. Mi zależy tylko na wpływie czynnika czasu kontaktu z chłodnym powietrzem i pozornym wiatrem. Nie mogę wyizolować tylko tego parametru więc rozważam go teoretycznie.

Czas kontaktu z powietrzem hali jest oczywisty - im dłuższy tym więcej czasu na odparowanie. Co jednak z pozornym wiatrem? Moim zdaniem nie ma znaczenia, bo papier zawsze mija tyle samo powietrza ale nie jestem pewien tej tezy.

Reply to
d.bankosz

W dniu 2017-08-10 o 11:18, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Papier oddaje wilgoć do warstewki powietrza, która do niego bezpośrednio przylega. Jeżeli nie ma przewiewu, to po pewnym czasie ta warstewka powietrza nasyca się wilgocią do 100% i przestaje odbierać wilgoć z papieru. Wprawdzie jakiś transport wilgoci istnieje dzięki zjawisku dyfuzji wody w powietrzu, ale jest on niewielki. Taka sytuacja ma zapewne miejsce z wilgotnym nieruchomym papierem na hali.

Dla papieru ruchomego, tempo suszenia, zależy od sprawnego usuwania wilgotnej warstewki powietrza kontaktującego się z papierem. Prędkość przepływu powietrza powinna być dostosowana do prędkości jego nawilżania. Dalsze jej zwiększanie nie da wyraźnych korzyści. Powietrze na hali powinno być stale wymieniane, lub osuszane.

WM

Reply to
WM

W dniu czwartek, 10 sierpnia 2017 18:18:09 UTC+9 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

A nie próbowałeś zbudować równaia różniczkowego i go rozwiązać dla kilku parametrów?

Ja to w Googlu zaznaczam jako spam. Jeśli więcej użytkowników zacznie to robić, to Google Groups zacznie to banować.

W czytniku nie masz możliwości zablokowania po temacie wg jakieś reguły?

Reply to
Marek

Na mój chłopski rozum właśnie, prędkość nie może mieć znaczenia skoro droga jest stała. Jeżeli już ma mieć wpływ to tylko pozytywny w sensie, że zmniejsza parowanie. Sprawa wygląda tak, że dzieje się na odwrót tzn. przyspieszanie zwiększa odparowanie. Wszyscy twierdzą, że to przez ten pozorny wiatr -"to tak jak byś suszył papier suszarką", "wystaw sobie papier przez okno samochodu podczas jazdy to zobaczysz". Moim zdaniem ten "wiatr" nie ma znaczenia.

Zgłoś nadużycie > SPAM - zrobione.

Nie wiem nawet o jaki czytnik chodzi. Przeglądam tę grupę w przeglądarce przez linka groups.google.com

Reply to
d.bankosz

W dniu 2017-08-11 o 08:48, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Nawet jak ma 100% wilgotności? :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Na początku suszymy powierzchnię materiału i tempo suszenia jest prawie stałe. Potem spada tempo, ponieważ wilgoć musi się przedostawać ze środka do powierzchni.

WM

Reply to
WM

W dniu 2017-08-11 08:48, snipped-for-privacy@gmail.com pisze:

Jest jeszcze jeden drobiazg. Energia kinetyczna cząsteczki powietrza dodaje się do energii cząsteczki wody i umożliwia "skok" do fazy gazowej. To nie to samo co zganianie pary nasyconej znad powierzchni. Nie jest tego duzo, bo prędkosci termiczne w gazie to ~10m/s (chyba), prędkość wiatru taśmociągowego to 1m/s (chyba), ale brakująca do wyjscia energia moze byc stad pobierana tym efektywniej, czy bombardowanie wiatrem większe (znaczy mocniej jest dmuchane).

Reply to
A S

Dnia Sun, 27 Aug 2017 07:18:06 +0200, A S napisał(a):

Niestety - w azocie to jest ok 470m/s w pokojowej temperaturze. Wiec nie tedy droga.