Tragedia w Chorzowie

Witam!
Z racji tej katastrofy budowlanej zastanawia mnie fakt czy nie mo¿na by
wprowadziæ obowi±zeku monitoringu elektronicznego takich budowli.
Sta³y pomiar naprê¿en i nagiêæ kostrukcji oraz ciê¿aru na sworzniach .
Reply to
invalid unparseable
łach snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał(a):
A ja mam inne pytanie: jak wogóle to jest możliwe że taki obiekt po prostu pada?? Bo ja rozumiem, że wali się chlewik dobudowany przez szwagrabratażony, ale taka hala? to jakoś nie może mi się to zmieścić w głowie :/ Halo, konstruktorzy! Jak byście to skomentowali? pzdr., P.B.
Reply to
Paweł Bochenek
=?ISO-8859-2?Q?Pawe=B3_Bochenek?= snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
Oglądam fotografie i zastanawia mnie to, że dach "wlazł" do wewnątrz. Ściany powyginane ale stoją. Wygląda tak, jakby konstrukcja dachu utraciła sztywność, puściły łączniki łączące ją ze słupami.
Przyłączam sie do prośby Kolegi o komentarz.
Pozdro.
Reply to
Jak w adresie.
Nie zdziwił bym się gdyby stwierdzono świeżutkie przełomy zmęczeniowe łączników. Potwierdzało by to moją hipotezę o wywołaniu drgań powietrza przez trzepotanie skrzydłami ptaków. Taki flatterek. Na co pewnie nie rachowano konstrukcji. Wtedy nawet większa masa śniegu na dachy byłaby korzystniejsza.
Co sadzicie o takiej hipotezie ? Pozdro.
Reply to
Jak w adresie.
łach snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał(a):
Witam O tym samym pomyślałem. Skoro zasadniczymi elementami nośnymi takich konstrukcji są kratownicowe słupy i dźwigary, to czy po wyznaczeniu miejsca lub miejsc, w których wysiłki przekrojów poprzecznych elementów dają obraz stopnia obciążenia całej konstrukcji jest praktycznie możliwe monitorowanie np. tensometrami. Albo z innej strony - pomiar zmiany odległości np. pomiędzy wyznaczonymi węzłami (czujniki laserowe ?), jako miara obciążenia. Pytanie do praktyków czy to jest celowe i wykonalne w warunkach eksploatacyjnych ?
Obowiązek odsnieżania obowiązkiem, istnieje też obowiązek konserwacji instalacji gazowych, a pomimo tego instaluje się czujniki gazu.
Pozdrowienia
Reply to
Paweł Pracki
Dnia 2006-01-29 12:05, Użytkownik Paweł Bochenek napisał:
Na dachu więcej śniegu niż przewiduje norma PN-80/B-02010 wg. której ustala się wartość obciążenia śniegiem i wystarczy.
Reply to
Michał Grodecki
=?ISO-8859-2?Q?Pawe=B3_Pracki?= snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl> napisał(a):
No ale skąd byś wiedział jakie parametry są krytyczne? Przecież nie z doświadczenia :/ Więc skąd? Z projektu? Ale skoro konstrukcja była _policzona_ z wiadomym rezultatem ... No chyba, że to błąd w technologii, jakieś materiały nie teges, "oszczędności" etc.?
Szczerze mówiąc nie mieści mi się w głowie, że konstrukcja nie dźwignąła śniegu... Faktycznie można w projekcie, ot tak, pominąć masę śniegu? przecież nie przesadzajmy, nie były to jakieś 'opady tysiąclecia'.
pzdr., PB
Reply to
Paweł Bochenek
Michał Grodecki snipped-for-privacy@usk.pk.edu.pl.wytnij.to> napisał(a):
Acha. A czy mógłby ktoś zacytować tę regulację? Czyli jakie pokrycie śniegiem normodawcy uznali za bezpieczne. Rzecz w tym, iż zdaża mi się bywać w obiektach tego typu, zakładam że projektowanych m.in. zgodnie i z tą PN.
pzdr., PB
Reply to
Paweł Bochenek
Dnia 2006-01-29 17:05, Użytkownik Paweł Bochenek napisał:
Nie mam normy pod ręką, ale na szybko szperając po sieci znalazłem że wg. PN-80/B-02010 dla dachów lub stropodachów płaskich, o nachyleniu względem poziomu nie przekraczającym 5°, wartość obciążenia śniegiem należy przyjmować 0.784 kN/m2. Zakładając śnieg zlodowaciały 800 kg/m^3 daje to jakieś 10 cm bezpiecznego pokrycia, śnieg mokry 500 kg/m^3 około 16 cm, suchy 100 do 200 kg/m^3 40-80 cm.
Reply to
Michał Grodecki
Z racji tej katastrofy budowlanej zastanawia mnie fakt czy nie mo¿na by wprowadziæ obowi±zeku monitoringu elektronicznego takich budowli.
Faktycznie normy powinny siê zmieniæ ale konstrukcji istniej±cych nie da siê poprawiæ tak ma³ym kosztem jak wprowadzenie monitoringu elektronicznego
Reply to
invalid unparseable
Michał Grodecki snipped-for-privacy@usk.pk.edu.pl.wytnij.to> napisał(a):
[ciach]
Ha! jeśli dobrze rozumiem, to żaden supermarket nie jest bezpieczny... Tak na marginesie: normy to jedno a wiedza techniczna i zdrowy rozsądek do drugie. O ile dobrze usłyszałem to ten feralny dach był odśnieżany ale z brzegu, bo w głąb bali się wchodzić. pzdr., PB
Reply to
Paweł Bochenek
Strasznie mało to jest tak na oko biorąc. W tej chwili, zgodnie z pomiarami IMGW, w Katowicach leży 32 cm śniegu, a w przeliczeniu na wodę to jest 78 mm. Czyli 0.77 kN/m2. Aj.
A opad 50 cm śniegu jednorazowo nie jest w Polsce nie do pomyślenia...
Przy czym dziś Katowice mają śniegu najwięcej - następna jest Łódź z 70 mm ekwiwalentu wody, a np. Warszawa ma 44 mm.
MJ
Reply to
Michal Jankowski
Witam, kilka moich spostrzezen. Norma ok - okresla poziom obciazenia, dla ktorego liczy sie konstrukcje. A co ze wspolczynnikami bezpieczenstwa w takich konstrukcjach? Nie jestem budowalancem, ale wg mnie to obiekt klasy "winda" gdzie przywymiarowanie konstrukcji musi byc kilkukrotne. Jakos wersja ze sniegiem do mnie nie przemawia. Dwa naprezenia termiczne przy duzym gradiencie temperatur. Przez ostatnie kilka dni mielismy spore wahania temperatury co musialo za soba pociagnac zwiekszone, zmienne wytezenie konstrukcji. Moglo nastapic zmecznie ktoregos z mocniej wytezonego dzwigaru czy jednej z poprzeczek stabilizujacych konstrukcje czy wrecz kruche pekanie, ktore z moich wiadomosci jest w zasadzie nieprzewidywalne i calosc polozyla sie jak domek z kart. Czy takie hale liczy sie zmeczeniowo ? Poza tym nie wiem jak wygladalo zawietrzenie okolicy, moze konstrukcja wpadla w jakis rezonans ? No i ostatnia sprawa - mamy super konstrukcje, policzona zgodnie ze sztuka i genralnie pewna, a co w sytuacji kiedy ktos kiwnal kogos na materialach - belki mialby byc z mocniejszej stali, ale ktos postanowil wsadzic tam stal o gorszych wlasciwosciach wytrzymalosciowych ???
Przemek
Reply to
invalid unparseable
jeszcze jedno przeciez Slask to obszar gorniczy ? co z tapnieciami gorniczymi i ich skutkami ? sadze, ze fala po takim tapnieciu moglaby bez problemu polozyc taka konstrukcje
Reply to
invalid unparseable
Dnia 2006-01-29 18:42, Użytkownik Michal Jankowski napisał:
I dlatego powinno się unikać płaskich dachów - a jak się już nie da inaczej to regularnie zrzucać z nich śnieg. I nie dopuszczać do zrobienia się ciężkiego zlodowaciałego śniegu.
Reply to
Michał Grodecki
Dnia 2006-01-29 18:47, Użytkownik Przemysław Mańkowski napisał:
Raczej nie to - sądząc po zdjęciach ściany stoją, poleciał dach.
Reply to
Michał Grodecki